Plus Forum E-handelsforumet Logistik Vad betyder nomination shipment?

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #105241
    AnnaPe
    Deltagare

    Jag tänkte boka en frakt från Indien själv för att få det billigare än vad leverantören kunde erbjuda. Han svara så här:

    Please find attached revised Pro-forma Invoice with Nominations shipment details.

    You are requested to send us your DHL account number and we will book shipment on behalf of you from here once cargo get ready for dispatch.

    We are doing nomination shipment process with same way with our all other clients.

    Vad menar han? Vad är “nomination shipment”?
    Om jag lämnar mitt kundnummer har jag ju ingen kolla alls på vad det kommer att kosta i slutänden?
    Jag hade hellre velat att han bara gav mig information om godset och att jag sedan bokar via DHL här i Sverige.
    Någon som har något smart att säga om detta? Jag är lite vilsen :confused:

    #186827
    GregerA
    Deltagare

    Det betyder att de kommer att leverera med den speditör du valt.

    Termen används oftast vid FOB, och nominated vessel avser då det fartyg du bokat för att transportera godset. Säljaren ser då till att godset lastas på detta fartyg. Men i Asien betyder ju ofta FOB fritt fabrik snarare än fritt ombord.

    What is Nominated cargo or Routing order shipment

    Att lämna ut sitt kundnummer är en viss risk, men inte alls ovanligt. Särskilt om man redan har en etablerad relation med säljaren. Det ger en smidig process eftersom de kan skicka godset så snart det är klart. I annat fall måste de kontakta dig, ge dig vikt och storlek, du skall kontakta DHL, … och det går lätt 1-2 dagar innan godset kan hämtas upp.

    Man skall komma ihåg att kundnumret ofta står nånstans på fraktetiketterna, så det är ingen särskilt väl bevarad hemlighet i alla fall.

    Men om du får alla detaljer om storlek och vikt så kan du boka det hos DHL i Sverige, och skicka över waybills mm till säljaren, så kan de använda dem.
    DHL har ju ett verktygDHL Express Import Online, där du förbereder sändningen elektroniskt och ger säljaren en länk så att han kan slutföra och skriva ut handlingarna.
    https://www.dhl.se/content/dam/downloads/se/express/sv/shipping/dhl_express_import_online_guide.pdf

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.