Plus Forum E-handelsforumet Logistik DAP – DHL Express från Kina?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #105265
    pulzion
    Deltagare

    Dolda kostnader vid import från Kina med DHL Express?

    Paket ska skickas från fabrik till min dörr.

    Ingår:
    Export Kina
    Dokument som behövs i Kina
    Leverans från Arlanda till min dörr
    5-10 dagar leveranstid

    Jag ska sköta förtullning i Sverige själv. Vilka dolda kostnader kan det uppkomma förutom dom självklara tull+moms kostnaderna?

    När jag frågade speditören om det var DAP så svarade han D2D.. Innebär dörr till dörr men vad betyder det i praktiken? D2D är ju ingen riktig incoterm..

    Om det skickas med DHL Express – sker det per automatik att DHL hanterar försändelsen om EORI nummer finns på försändelsen?

    #186857
    knofan
    Deltagare

    Min första gissning är att det var EXW leveransvillkor. Men så ser jag att du skrivit “leverans från Arlanda till min dörr”. Vilket gör det lite mer förvirrande. Är det så att leverantörer betalar frakten hela vägen från sin fabrik till Arlanda och du betalar den själv från Arlanda och hem till dig?

    DHL kommer att sköta förtullningen till dig, det brukar vara det normala förfarandet. Det som kan tillkomma och som inte alltid specas är förtullningskostnader.

    /Håkan

    #186861
    pulzion
    Deltagare

    @knofan 94429 wrote:

    Min första gissning är att det var EXW leveransvillkor. Men så ser jag att du skrivit “leverans från Arlanda till min dörr”. Vilket gör det lite mer förvirrande. Är det så att leverantörer betalar frakten hela vägen från sin fabrik till Arlanda och du betalar den själv från Arlanda och hem till dig?

    DHL kommer att sköta förtullningen till dig, det brukar vara det normala förfarandet. Det som kan tillkomma och som inte alltid specas är förtullningskostnader.

    /Håkan

    Ja och det är därför jag är lite förvirrad med! Enligt dom villkoren så bör det vara DAP men enligt forwardern så är det DTD (door-to-door) och det är ju ingen riktig incoterm.

    Det ska iallafall transporteras från Kina till Arlanda och sedan från Arlanda till min dörr. Det enda jag ska sköta är tullhantering i Sverige – allt annat skall ingå.

    Kanske t.om slipper tullhantering i Sverige då DHL kommer göra det åt mig och fakturera mig för det, vilket vore smidigt.

    Hoppas det bara är för mig att pröjsa in moms och sedan tuta och köra.

    Paketet bör vara här i nästa vecka så får se vad som händer då.. Det jag är mest orolig för är dokumenten. Jag har själv satt upp en commercial invoice med exakta belopp prodpris + frakt och rätt HS koder.

    Om det är något fel på dokumenten så antar jag att DHL kan ordna det åt mig? (mot av avgift såklart).

    #186865
    Stefan72
    Deltagare

    Allt beror nog på paketets storlek. är det litet och får plats i vanlig normal pakethantering vilket det låter som så är det ju som att boka vilket paket som helst med DHL i sverige. Då bifogas ju bara fakturor typ och det förtullas när det väl är i sverige på normalt sätt. Finns det dessutom förberett med papper här så går det ju möjligen bara snabbare.
    De olika fraktermerna kommer ju mer ifråga om när det blir större sändningar, pallar och allt över det. Då blir ju fraktbiten lite annorlunda och man tjänar oftast på att anlita en agent hemmavid som sköter allt. Annars kan man bli rejält blåst om de i avsändarlandet smyger in nån term som kan stå en dyrt i slutändan.

    #186866
    pulzion
    Deltagare

    @Stefan72 94436 wrote:

    Allt beror nog på paketets storlek. är det litet och får plats i vanlig normal pakethantering vilket det låter som så är det ju som att boka vilket paket som helst med DHL i sverige. Då bifogas ju bara fakturor typ och det förtullas när det väl är i sverige på normalt sätt. Finns det dessutom förberett med papper här så går det ju möjligen bara snabbare.
    De olika fraktermerna kommer ju mer ifråga om när det blir större sändningar, pallar och allt över det. Då blir ju fraktbiten lite annorlunda och man tjänar oftast på att anlita en agent hemmavid som sköter allt. Annars kan man bli rejält blåst om de i avsändarlandet smyger in nån term som kan stå en dyrt i slutändan.

    Tack för ditt svar!
    Jag avvaktar och ser vad som händer. Men det bör vara som du säger och skickar man med en av dom större (DHL, TNT etc) så brukar dom hantera allt sånt (dom tjänar ju pengar på det).

    Tack för ditt svar. Vid nästa stora försändelse ska jag anlita någon i Sverige för en helhetslösning :-)

    #187047
    Tullarn
    Medlem

    Svarar i gammal tråd för uppföljning..

    Försök få transportören att speca kostnadsposterna. Sen kan du själv shoppa runt bland speditörer och tullombud för att få bästa pris.

    Tullhanteringen kan du bryta ut och få ett tullombud att göra förtullningen om det blir billigare. Fråga om kostnad för deklaration inkl varuposter, men även hur stor utläggsersättning de tar ut (om du inte har tullkredit) och vad konsulttid kostar (när problem uppstår eller du behöver få varor klassificerade).

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.