Plus Forum E-handelsforumet Logistik Nya regler för varubrev till Norge

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #105284
    bastorre
    Deltagare

    Hej,

    Jag är helt ny i ehandeln och mina två första ordrar var båda till utlandet. En till Norge och en till Åland.

    Jag använder Shopify och har avtal med Postnord och använder sedan Fraktjakt. Det verkar fungera riktigt bra.

    Problem är att jag inte vet exakt vad jag behöver göra för att skicka till Norge och till Åland. Jag får tullpapper osv av fraktjakt när jag köper ordern men behöver jag registrera något mer någon annanstans eller vad ska jag göra?

    #186884
    Stefan72
    Deltagare

    Har du inte pacsoft online då? Där kan man ju fylla i proforma fakturor för tulländamål. Tänk på att allt förtullas till norge nuförtiden. Utan korrekta uppgifter så fastnar det i tullen direkt ……..

    #186886
    bastorre
    Deltagare

    Jo jag har Pacsoft online tror även det kopplas samman med Fraktjakt.

    Oavsett, vad händer när jag postar ett paket med en t-shirt värde 349 kr inkl. gratis frakt och moms – till Norge? Tillsammans med 3 likalydande kopior med tullpapper. Vart/hur betalar jag tullkostanden och hur vet jag hur mycket allt kostar – frakt + tull.

    #186887
    Stefan72
    Deltagare

    skickar du till norge så ska du inte lägga på moms alls? Sen är det inte du som betalar nån tull. Det gör motparten baserat på de dokument du bifogar.
    Sen bör det påpekas att det i slutändan blir en väldigt dyr tshirt för kunden. Avgifterna blir nog större än varans kostnad och de nya reglerna har medfört att många inte skickar till norge alls.

    #186894
    bastorre
    Deltagare

    Det ska enligt uppgift vara nya regler sedan någon månad tillbaka. Det är säljaren som ska stå för inbetalningen av tull osv men inte riktigt fått kläm på hur det funkar i praktiken. Är helt ny på Export och dessutom utanför EU.

    #186896
    Stefan72
    Deltagare

    Har aldrig hört att säljaren ska sköta det………Det enda nya jag vet är att norge infört tull från första kronan vilket innebär att allt förtullas och inget hamnar under nån gräns. Vilket innebär att de som skickat mycket smått får börja med att skriva tullpapper på allt. Detta har inneburit att många inte skickar dit då det tar för mycket tid jämfört med vad man tjänar. Eller så öppnar de filial i norge och har ett lager där. Skickar själv dit och har gjort i många år och jag har alltid haft korrekta underlag och sällan nå problem.

    #186899
    B2C-B2B
    Deltagare

    Under NOK 350 är fortfarande tullfritt. Som varubrev borde du kunna få lönsamhet på en T-shirt på 349 kr för försäljningen är momsfri. Sälj en och en.

    Kolla shoppen 350nok.eu, kunden kan inte beställa över NOK 350.

    Om du skickar större summa så skall kunden “lösa ut” paketen med en mängd avgifter i tullen. Då backar kunden, paketen går i retur och då drabbas av returfrakt och en massa andra kostnader.

    #186900
    bastorre
    Deltagare

    Verkar inte så enkelt om man läser här:

    PostNord ecNOW

    #186902
    Grevetim
    Deltagare

    Här är all info om de nya reglerna
    Hva skjedde 1. april? – Tolletaten
    Tills vidare förlängt med moms och avgiftsfritt för varor under 350 NOK inkl. frakt om man inte är registrerad VOEC kund.
    Genom att skaffa ett VOEC id nr så betalar man som Svenskt företag i efterhand in moms till Norska skattestaten på sålda produkter.

    #186926
    Emiliawaha
    Deltagare

    UPS kan detta med VOEC. Hör av er om ni behöver hjälp.

    Emiliawaehae@ups.com

    Mvh Emilia

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.