Plus Forum E-handelsforumet Logistik Tredjepartslogistik – vad debitera?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97239
    Thomas THL
    Deltagare

    Hej.

    Har en leverantör som nu är intresserad av att jag tar hand om deras logistik här i Sverige.

    Jag har ingen aning vad sånt kostar och vad som är skäligt att debitera leverantören/sändning.

    Produkterna ligger redan i sjyssta kartonger och jag behöver inte emballera dem på något sätt.
    Det är lite olika storlekar på dem men de 2 vanligaste måtten är:
    110x18x18 cm 6 kg
    140x23x23 cm 8 kg

    10-25-50-75-100 kr/sändning + frakt? eller hur funkar det och vad kostar det?

    Har en årshyra på ca 1200 kr/kvm.

    Vad betalar ni som har tredjepartslogistik?

    Tack på förhand!

    /Thomas

    #134995
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Man betalar normalt 25 kronor för 1 meter hylla som är typ 30/50cm djup. så det brukar bli 100 kronor per hylla.

    Pallplats betalar man normalt för mellan 50-100 kronor pallplatsen.

    Du får pm snart på lite andra siffror…

    @Thomas THL 33179 wrote:

    Hej.

    Har en leverantör som nu är intresserad av att jag tar hand om deras logistik här i Sverige.

    Jag har ingen aning vad sånt kostar och vad som är skäligt att debitera leverantören/sändning.

    Produkterna ligger redan i sjyssta kartonger och jag behöver inte emballera dem på något sätt.
    Det är lite olika storlekar på dem men de 2 vanligaste måtten är:
    110x18x18 cm 6 kg
    140x23x23 cm 8 kg

    10-25-50-75-100 kr/sändning + frakt? eller hur funkar det och vad kostar det?

    Har en årshyra på ca 1200 kr/kvm.

    Vad betalar ni som har tredjepartslogistik?

    Tack på förhand!

    /Thomas

    #134996
    Thomas THL
    Deltagare

    Tack Jimmy för Pm:et, riktigt bra!

    /Thomas

    #134997
    Andreas
    Deltagare

    @Jimmy Öström 33180 wrote:

    Man betalar normalt 25 kronor för 1 meter hylla som är typ 30/50cm djup. så det brukar bli 100 kronor per hylla.

    Pallplats betalar man normalt för mellan 50-100 kronor pallplatsen.

    Du får pm snart på lite andra siffror…

    Jag har kollat med ett företag och där ville de ha 50 cent per försändelse plus 30 Euro/ dag som paket skickas.

    Kan du Jimmy pma, mig med?

    #134998
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Ystäväni, minä olen lähettänyt henkilökohtaisen viestin sinulle!:);)

    @Andreas 33182 wrote:

    Jag har kollat med ett företag och där ville de ha 50 cent per försändelse plus 30 Euro/ dag som paket skickas.

    Kan du Jimmy pma, mig med?

    #135015
    Andreas
    Deltagare

    Kiitos paljon!

    Du har kanske skaffat en ny kund till din “plockepinnare”.

    Mailade dem och väntar nu på svar.

    #135046
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    He He plockepinnare, den var bra:):cool:

    @Andreas 33201 wrote:

    Kiitos paljon!

    Du har kanske skaffat en ny kund till din “plockepinnare”.

    Mailade dem och väntar nu på svar.

    #135178
    basse1985
    Deltagare

    Jimmy är expert på 3Partlogistik!

    #135184
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    He he jag har haft mina produkter hos ett 3PL företag i 3 månader, så expert vet ju jag inte:p:o

    Men jag vet varför jag jag valde ett 3PL företag och vad jag hade för krav och vad jag har för krav nu och i framtiden på ett 3PL företag och uppfylls inte dessa kraven så kan man lika gärna packa själv.

    Men uppfylls dessa kraven så tycker jag personligen att man lever i en “dröm”. Man kan fokusera till 98% på enligt mig “rätt och viktigare saker”.

    Jag brukar säga numera att jag är 98% nöjd med det 3PL företaget som jag använder mig av, dom andra 2% är saker som alltid kan förbättras som tex hur man för över ordrar till ett 3PLs system, vilken tid sändningsnummer/ kolli nummer mejlas ut till kund, hur detta mejlet ser ut, hur packsedeln ser ut som läggs i kundens kartong, hur man enkelt kan följa upp i ett 3PLs system, hur kommunikationen går till (mycket att hämta här i tid anser jag) osv.

    Det är typiska saker tycker jag som man nog bara hamnar på ca 98% nöjdhet dom första 6 månaderna, men sen efter detta ska man upp i 100% anser jag och detta är inget omöjligt krav om man tittar på hur man själv skött packningen och lagret innan man gav bort det till ett 3PL företag.

    Jag personligen anser att 3PL är framtiden för företagare som jag själv som har 100 bollar i luften om framtiden för mitt företag och 20 andra som jag har i pipelinen att dra igång samt så har man en kass ekonomi som inte tillåter utbyggnad eller större summor för att kunna växa i den takt man gör. Då anser jag att 3PL är räddaren för mitt företag tillsammans med rätt människor runt omkring sig som man kan fråga både lätta och mycket tunga frågor med (tack Berra och Peter Höjman som räddat mitt företag flera gånger om från konkurs!!).

    @basse1985 33379 wrote:

    Jimmy är expert på 3Partlogistik!

    #186489
    izaque
    Deltagare

    Jag har nu fått exakt samma förfrågan som OP.
    Skulle det vara möjligt att jag också kan få ta del av Jimmys PM med lite siffror.

    Jag skulle i mitt fall måsta hyra en lokal att driva distributionen ifrån.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.