Plus Forum E-handelsforumet Logistik Hur skicka billigt till USA/Världen?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94173
    Niklas
    Deltagare

    Det billigaste alternativet jag hittade för de typer av paket jag tänkte skicka (max 100 X 70 X 4 cm, ca 3 kg) är via Posten (EMS International Express) som kostar 679 kr + moms till USA.

    Det är ju hiskeliga summor om man jämför med liknande tjänster som finns på nätet (Foton/canvas). Där har jag sett $17-19 i frakt ( + moms) över hela världen.

    Detta är skräddarsydda canvas/”konst” och jag räknar väl inte med någon superanstormning utan testar för att se om något intresse finns.

    Någon som vet hur man skickar till mer humana priser till världen? För att få ner priserna måste man ha typ leveranser varje dag. Finns det något annat sätt? Exempelvis flera små nätbutiker som hanteras som en kund från ett gemensamt hämtningsställe eller liknande? Lämna in själv?

    Tacksam för svar.

    #107940
    GregerA
    Deltagare

    Det beror lite på vilka volymer du kan komma upp i. UPS borde kunna ge dig en anpassad offert om du skickar lite volymer till utlandet. Rakt av så kan man ofta få runt 50% på listpriset, även om det inte rör sig om mer än nåt paket i veckan, men kan man precisera lite noggrannare vad man vill skicka så kan de nog ge ett ännu bättre pris.

    Så kolla UPS eller FedEx, det är de som är störst på USA.

    #107945
    Niklas
    Deltagare

    Min undersökning gav följande för paket till USA: (exkl.moms)

    Posten 679 kr
    Schenker ca 800 kr
    UPS 1800 kr
    TNT 1944 kr
    FedEx 2166 kr
    DHL 2718 kr

    På UPS blev det 30 procent rabatt om det skickades ett paket i månaden. Men även med 50 procent rabatt är det alldeles för högt. Max 300 kr i frakt tycker jag skulle kännas ok. Det här borde vara ett problem som någon har löst tycker man, men kanske inte… ;)

    #107946
    Niklas
    Deltagare

    (DHL kanske är inkl moms, ringde upp och momsen diskuterades inte.)

    #107948
    GregerA
    Deltagare

    DHL är nog exkl moms. Dom brukar vara dyrast på expressförsändelser, och minst tillmötesgående med bra priser till oss lite mindre.

    Det verkar bli en svår nöt att knäcka när grundpriset drar iväg så. Det blir väl en hög dimensionell vikt, och kanske något mått gör att det räknas som skrymmande också – och med bara ett paket i månaden så är det kanske i minsta laget att kräva storkundspriser.

    Om du tror att exporten kan öka i framtiden så kan du ju se det som lite etableringskostnad och subventionera frakten, och sedan efter hand förhandla till dig bättre o bättre priser när volymerna ökar.

    I princip kan du nog skicka på nån annans avtal, om du hittar någon som har ett bra sådant. Bara ni är överens och att det är ok att den som står för avtalet får fakturan. (3rd party)

    När det gäller Posten o Schenker, kolla att exportdeklarationen är inkluderad i priset. Det är den inte alltid, och kostar då runt 200:- extra. 😮

    #108869
    Per
    Deltagare

    Det finns lösningar som kan ge dig val mellan posten, DHL Time Definite (eller någon annan expressprodukt), FedEx och UPS, sedan väljer den transport som är billigast.

    Lösningen bygger på dina avtal och är således den exakta fraktkostnaden för dig och inte någon “budgetlösning” där du får ett “standardpris” att jämföra med.

    Det beror lite grand vilka volymer du skickar om det är lönsam. Det är ju en rejäl “specialare”, så det kommer kosta extra. Men fraktkostnaden skiljer sig ganska rejält mellan olika speditörer, i olika delar av världen, så med rätt(fel?) förutsättningar så kan en sådan lösning bli en mycket kraftig besparing.

    #183888
    UllaLarsson
    Medlem

    http://www.billigtpaket.se kan du skicka ett paket till USA för SEK 680,-
    De använder både UPS, DHL och Fedex
    Förresten tillkommer inte moms på försändelser från Sverige till utanför EU

    Ulla

    #183897
    Stefan72
    Deltagare

    Prata med Morgan på info@gotsolutions.se Där får du bra priser på FedEx utan krav på volym.

    #185500
    DennisSvensson
    Deltagare

    Om du går in på frakta.se så kan du se att dom har prisgaranti på frakter som du köper på nätet. Där hittar du bra priser med UPS och DHL Express m.m till usa. Du kan även skicka paket inom Sverige om det skulle vara så.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.