Plus Forum E-handelsforumet Logistik Innan ni flyttar till 3PL, tänk på detta!

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98284
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Hej alla rika e-handlare som bara ligger på stranden och pillar sig i naveln och tjänar sjukt mycket pengar utan att röra ett finger (förutom det som ni har i naveln då).

    Jag har sedan typ Oktober förra året haft lager och pack ute hos ett 3PL företag för Blekinge Bilradio.

    Vi har gått från 1 hemsida (Blekinge Bilradio) senast i februari till nu 4 månader senare till 10st hemsidor (varav alla inte är uppe “Live” än). Detta medför att jag/vi måste vara 100% effektiva i allt för annars tappar vi kontrollen då vi har “ganska” många sidor att hålla koll på.

    Jag gjorde en SNUSKIGT fet undersökning och besökte många 3PL företag och ansåg mig välja rätt företag att sköta logistiken för Blekinge Bilradio.

    Jag valde fel företag att sköta logistiken😮

    Alla som kan eller tro sig kunna 3PL brukar säga:

    “Det är viktigt att det känns rätt med dom som man ska sköta ens logistik”.

    Jag säger att detta kan ni helt skita i att fundera på, det spelar ingen roll om ni anser dom är snälla eller dumma, smarta eller korkade, likt er själva eller helt olika er själva.

    För att det ska funka 100% med ett 3PL företag måste ni bara fundera på en sak och INGET annat!

    100% koppling till alla era system!

    Har ni inte detta kan ni lika bra sköta packningen själv, för så mycket tid kommer ni inte spara.

    Exempel på saker som inte funkat på vårt förra 3PL.

    1. Anpassningsbara till 100%. Känner ni direkt att dom inte kan anpassa sig SÅ HITTA EN ANNAN FIRMA!

    2. 3PL företag som har egna hemsidor sätter ALLTID packningen av deras egna ordrar framför dina!

    3. Ingen information om returer.

    4. Inleveranser måste föras in på två ställen.

    5. Skickas det mer än ett packet till en kund får kunden bara ett mejl med ett sändningsnummer, tror ni kunderna blir arga då eller…….

    6. Ingen kontroll på vilka beställningar som är sena och inte levererade inom “rimlig” tid.

    7. Ofta finns det inlevererade artiklar som man levererat in på andra artikelnummer som “inte finns” och då fattar såklart inte systemet att det finns en vara i lager så en order kan skickas.

    8. Vi kommer spara ca 35-40 timmar i månaden på att ha bytt till nytt 3PL företag.

    9. Vi kommer ha ca 12% nöjdare kunder!

    10. Min frustration och irritation i mitt liv kommer minska med ca 95%!

    Det spelar ingen roll vilket 3PL företag du väljer, kan dom inte arbeta i ert system direkt eller har en 100% koppling blir det aldrig bra.

    #147371
    Richie72
    Deltagare

    Hej Jimmy
    Intressant sammanställning. Jag tror att logistikdelen är en nyckelfaktor när det gäller att ge bra kundservice och därför tror jag att det är väldigt sällsynt att 3PL fungerar bra. Varför gör ni inte det själva? Visst mer jobb men jag är övertygad om att det ger nöjdare kunder och i längden bättre resultat och mindre frustration.

    /Richard

    #147372
    MissRetro
    Deltagare

    Hej Jimmy.. Vill du/Kan du namnge din förra partner, vi har precis gått till 3PL. Och är ganska nöjda. Finns dock vissa förbättringar, men det är klart bättre än att behöva packa varje dag, får mycket tid över till annat. Vi hanterar dock returerna själva, då varje retur kostar 50kr plus moms.. Och i klädbranschen kommer många returer så det har vi inte råd med.

    #147373
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Här är vi inte överens alls:p

    Jag tror bara på 3PL för min del, kommer aldrig packa själv igen.

    @Richie72 46745 wrote:

    Hej Jimmy
    Intressant sammanställning. Jag tror att logistikdelen är en nyckelfaktor när det gäller att ge bra kundservice och därför tror jag att det är väldigt sällsynt att 3PL fungerar bra. Varför gör ni inte det själva? Visst mer jobb men jag är övertygad om att det ger nöjdare kunder och i längden bättre resultat och mindre frustration.

    /Richard

    #147374
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Finns att hitta om man söker. Jag skriver inte detta för att hänga ut något företag utan bara visa att man måste ha 100% koppling för att det ska funka.

    När det gäller returer så hade jag inte godkänt det med 50 kronor per retur.

    Är det ett bra 3PL företag så kommer man överens om en fast månadskostnad med sina returer och inleveranser. T.ex 1000-1500 kronor om man har mycket inleveranser och returer i månaden.

    Vill inte företaget anpassa sig, gå vidare. Livet är för kort för att ha med dåliga företag att göra.

    @MissRetro 46746 wrote:

    Hej Jimmy.. Vill du/Kan du namnge din förra partner, vi har precis gått till 3PL. Och är ganska nöjda. Finns dock vissa förbättringar, men det är klart bättre än att behöva packa varje dag, får mycket tid över till annat. Vi hanterar dock returerna själva, då varje retur kostar 50kr plus moms.. Och i klädbranschen kommer många returer så det har vi inte råd med.

    #147375
    Per Nilsson
    Deltagare

    @Jimmy Öström 46747 wrote:

    Jag tror bara på 3PL för min del, kommer aldrig packa själv igen.

    Det är för att du inte har en egen skjutbana på ditt lager :)

    Har man det så är den dagliga packningen en fröjd.

    #147794
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Jag har varit hos partnerlogistik i x antal dagar för jag har massor med varor som kommer från olika hemsidor jag köpt.

    Jag har packat packet sen 2006 och anser att jag kan detta på alla mina fingrar…..Men jag har nog aldrig fått packa om så många packet som jag fått göra hos Partnerlogistik, så jag vågar inte packa mer:o

    Otroligt roligt att få på örat, det badar gott för framtiden tycker jag.

    PS Jag ska köpa mig en bandmaskin sätta i sängen, måste bara övertala frugan först:p

    #147802
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @Jimmy Öström 47220 wrote:

    Jag har varit hos partnerlogistik i x antal dagar för jag har massor med varor som kommer från olika hemsidor jag köpt.

    Jag har packat packet sen 2006 och anser att jag kan detta på alla mina fingrar…..Men jag har nog aldrig fått packa om så många packet som jag fått göra hos Partnerlogistik, så jag vågar inte packa mer:o

    Otroligt roligt att få på örat, det badar gott för framtiden tycker jag.

    PS Jag ska köpa mig en bandmaskin sätta i sängen, måste bara övertala frugan först:p

    Ja, Britt-Marie och Jackob de är hårda de :D

    #147817
    Plastskivor
    Deltagare

    @Jimmy Öström 47220 wrote:

    PS Jag ska köpa mig en bandmaskin sätta i sängen, måste bara övertala frugan först:p

    Låter avancerat..
    Tips: prova med lite mjukare bondage först typ rosa-vadderade handfängsel.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.