Plus Forum E-handelsforumet Logistik Altenativ till postens skicka lätt?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99405
    skickarlatt
    Deltagare

    I går kväll fick jag reda på att postens skicka lätt 39 kr ska bort! Jag skickar garn där förpackningarna oftast väger under 500 g och med ett värde mellan 30-500 kr. måtten på paketen ligger i snitt på 20 x 20 x 10 cm och då använder jag postens skicka lätt, spårbart för 39 kr, skriver ut frakthandlingen själv o lämnar på ICA. Hur kul är det att sälja lätta varor för 40 kr där frakten kommer att kosta 54 kr, det funkar ju inte! Jag har sökt alternativ men hittar inget bra, är det någon som har ett bara förslag?:mad:

    #157716
    lenp
    Deltagare

    Posten Varubrev, kort o gott

    #157720
    skickarlatt
    Deltagare

    Ja men nu är det inte så enkelt “LENP” vad jag kan se är det på företagscenter man lämnar in varubrev och som har öppet när jag har öppet ,och så finns det bara ett ganska långt bort! :(

    #157728
    lenp
    Deltagare

    Det är den mörka sidan av myntet ja :(

    Posten – wake up!!!!!

    #157750
    FredrikGust
    Deltagare

    Man kan begära upphämtning också mot en månadskostnad. Beroende på var man håller till så är de olika flexibla med hur, var och när de hämtar. De behöver inte hämta hos dig, du kan beställa hämtning till annan plats där någon finns på plats och där dina försändelser kan plockas upp.

    Vi har smygstartat med varubrev mixat med skicka lätt, men nu blir det till att gå över till varubrev helt och hållet.

    Uppsägningstiden på hämtning är tre månader, vilket kan vara bra att veta om man som mig har en rejäl dipp under den ljusa årstiden.

    #157761
    Flagstore.se
    Deltagare

    Jag kommer börja med att blanda Porto Betalt och Skicka Lätt beroende på vikt & värde. Gillar inte att behöva köra i 2 system men vad gör man. Skulle kunna köra Varubrev också men där får man inte skicka tuber läste jag mig till.

    Kanske hinner ändra mig igen innan onsdag då skickandet börjar.

    Har också stängt ned mängder av “lätta” produkter på Tradera då jag hade inskrivet i produktbeskrivningarna att jag skickar spårbart. Lättare att stänga-ned än att ändra..ev ändrar jag efter tid & ork :rolleyes:

    #157776
    skickarlatt
    Deltagare

    Hm jag ringde posten i onsdags, då visste jag inte om att 39kr frakten
    Skulle försvinna, jag ville höra deras alternativ, någon skulle ringa
    Mig tors eller fred men ingen hörde av sig, ville väl vänta tills de
    nya priserna började gälla förstårs, men man tjänar väl inget hur
    Man än gör om man bara skickar ca 30- 50 brev i månaden med vikt under
    500g men skrymmande mått!

    #157780
    Parvelito
    Deltagare

    Prislistorna finns ju på Posten.se sedan länge, och en snabb titt där ger att det är väl egentligen bara varubrev som är alternativet om man vill skicka lättare försändelser semispårbart.

    Och därmed tangerar vi det som jag tycker Posten gör allra sämst just nu. De blir mindre tillgängliga och mindre flexibla för mindre företag. Allt fler hänvisas till att antingen betala för upphämtning, eller försöka besöka ett företagscenter som blir allt färre och med sämre öppettider.

    Jag förstår att det inte är lönsamt att ha bemannade företagscenter där kundflödet inte är konstant stort, men det finns ju andra lösningar. Låt t.ex. ombud som ligger i lantbrevbärarområden få vara FC-ombud och kunna få ta emot ett varubrev eller en brevsändning. Det är ju inte så att de ombuden har några stora skaror företagare i sitt upptagningsområde, och i allmänhet känner man varandra.

    I städerna finns det säkert gott om företagare som skulle kunna agera FC-ombud och kunna erbjuda bra öppettider och bra lokalisering. Kontorsfackhandlare, kontorshotell, biluthyrare, kanske bensinmackar och liknande aktörer som ser ett värde i att stadens företagare hittar till dem. Det behöver inte bli dyrare jämfört med dagens lösning, men det kan bli mycket mer serviceinriktat.

    #157782
    Joakim Agren
    Deltagare

    @Parvelito 58356 wrote:

    Prislistorna finns ju på Posten.se sedan länge, och en snabb titt där ger att det är väl egentligen bara varubrev som är alternativet om man vill skicka lättare försändelser semispårbart.

    Och därmed tangerar vi det som jag tycker Posten gör allra sämst just nu. De blir mindre tillgängliga och mindre flexibla för mindre företag. Allt fler hänvisas till att antingen betala för upphämtning, eller försöka besöka ett företagscenter som blir allt färre och med sämre öppettider.

    Jag förstår att det inte är lönsamt att ha bemannade företagscenter där kundflödet inte är konstant stort, men det finns ju andra lösningar. Låt t.ex. ombud som ligger i lantbrevbärarområden få vara FC-ombud och kunna få ta emot ett varubrev eller en brevsändning. Det är ju inte så att de ombuden har några stora skaror företagare i sitt upptagningsområde, och i allmänhet känner man varandra.

    I städerna finns det säkert gott om företagare som skulle kunna agera FC-ombud och kunna erbjuda bra öppettider och bra lokalisering. Kontorsfackhandlare, kontorshotell, biluthyrare, kanske bensinmackar och liknande aktörer som ser ett värde i att stadens företagare hittar till dem. Det behöver inte bli dyrare jämfört med dagens lösning, men det kan bli mycket mer serviceinriktat.

    Och sämre skall det bli för småföretagare. En del Företagscenter har redan laggts ner och ytterliggare några skall läggas ner inom kort. De som blir kvar skall bli så kallade servicepunkter för företag. Där kommer inte längre kompetenta säljare jobba som kan hjälpa till med mer avancerade spörsmål. Utan det skall vara vanliga brevbärare där som jobbar på schema. De skall endast hjälpa till med in och utlämning av Post från företag. Då blir det inte möjligt att beställa/köpa frakt på stället och de enda ärenden privatpersoner kommer att ha dit är för hämtning av paket över 20 Kg.

    #157785
    magnuspersson
    Deltagare

    Finns det någon offentlig avisering kring detta beslutet från Posten, t.ex någonstans på Posten.se? Jag har inte läst detta någon annanstans nämligen, därav jag undrar.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.