Plus Forum E-handelsforumet Logistik transportförsäkringar

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97040
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Kom precis på en fråga som poppade upp i mitt huvud. Har ni transportförsäkringar?

    #136507
    Parvelito
    Deltagare

    Nej, ingen separat, utan jag förlitar mig på de försäkringar som transportföretagen ger.

    #136508
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Säger samma som Berra.

    #136513
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    importerar ni något? Någon som nånsin varit med om sjöimport där man utlyst bärgning enligt modellen alla som är på båten är med och betalar bärgningen?

    #136514
    Joel
    Deltagare

    @Kodmyran 34881 wrote:

    importerar ni något? Någon som nånsin varit med om sjöimport där man utlyst bärgning enligt modellen alla som är på båten är med och betalar bärgningen?

    Vad har du nu skickat med Costa Concordia, Katrin? :D

    #136517
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Nej ingenting, men jag hade ett snack med mitt försäkringsbolag gällande företagsförsäkring och transportförsäkringar kom upp. De hävdade då att den främsta orsaken till att man skulle ha försäkring är om man importerar med sjöfrakt, och det på grund om att ett fartyg går på grund kan kaptenen utlysa nödläge enligt någon lag, och beställa bärgning som får betalas av dem som har del i lasten. Jag hade aldrig någonsin hört talas om detta, och tycker att det måste var ovanligt att det inträffar. Därav funderingen, har någon anan hört om det, eller rent av råkat ut för det?

    #136519
    Parvelito
    Deltagare

    Om man importerar saker med sjöfrakt kan det vara en idé att ha transportförsäkring, eftersom det normalt inte finns något försäkringsskydd alls. Det kaptenen på ett fartyg kan göra vid en nödsituation är att deklarera “General average”.
    General average – Wikipedia, the free encyclopedia

    Jag jobbade t.ex. på ett företag som hade en kontainer ombord på båten jag länkar till nedan, och många andra svenska företag hade också last där. Totalt hade man last till ett värde av c:a 800 miljoner USD. De som inte var försäkrade förlorade hela lastens värde. Ett par svenska företag gick i konkurs tack vare det.

    Warships Magazine – News SPECIAL
    MV Hyundai Fortune – Wikipedia, the free encyclopedia

    #136520
    hansanders
    Deltagare

    Om man köper CIF – Cost Insurance Freight – ingår väl försäkring ända tills godset står på kajen i mottagarhamnen ?

    #136521
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    ja, men det var lastens värde de förlorade, blev de också tvugna att betala för bärgning? Min tanke är att om man har små volymer så kanske en förlorad sändning inte är hela världen för ett företag, men att betala för sjöbärgning kan vara rätt dyrt gissar jag?

    #136522
    Parvelito
    Deltagare

    @hansanders 34888 wrote:

    Om man köper CIF – Cost Insurance Freight – ingår väl försäkring ända tills godset står på kajen i mottagarhamnen ?

    Ja, eller snarare hänger i luften på väg av från fartyget…

    Det är däremot viktigt om man gör affärer med företag utomlands som säger sig vilja skicka CIF att de verkligen har tecknat försäkring. Många ser chansen att tjäna lite extra och “gambla”. En fordran mot ett kinesiskt konkursbo är inte mycket värd.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.