Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Resultatbaserad SEO

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #105364
    folke123
    Deltagare

    Hej!

    Jag har sett att det finns (framförallt utländska) SEO-byråer som erbjuder “resultatbaserad SEO” dvs att de istället för en fast månadsavgift tar en % av den ökade organiska försäljningen.

    Här i Sverige har jag sett att Brath kör med den här metoden, dock bara för rena e-handlare, vi säljer en prenumerationstjänst så kunde inte använda dem.

    Så jag undrar om ni känner till andra byråer som har samma upplägg?

    #187031
    Dawey
    Deltagare

    Varför är just det så viktigt att betala genom procent av försäljning?

    Det finns andra sätt att garantera att en kund är nöjd samtidigt som du vet vad du betalar och kan planera en budget efter det.

    #187032
    folke123
    Deltagare

    @Dawey 94704 wrote:

    Varför är just det så viktigt att betala genom procent av försäljning?

    Det finns andra sätt att garantera att en kund är nöjd samtidigt som du vet vad du betalar och kan planera en budget efter det.

    Anledningen är ju förstås för att man bara betalar för resultat, och därför tar bort en del av risken.

    #187033
    Dawey
    Deltagare

    @folke123 94705 wrote:

    Anledningen är ju förstås för att man bara betalar för resultat, och därför tar bort en del av risken.

    All seriös SEO leder till resultat. All bra SEO är resultatbaserad. Hos en seriös konsult kan du lämna så snart du vill. Om du inte är nöjd kan han eller hon inte behålla dig som kund.

    Hos många är du dock fast antingen genom avtalet eller på sättet de arbetar, “resultatbaserat” eller inte. Du betalar liksom en hyra för inlänkar, en del av resultaten försvinner när du säger upp avtalet. Men om du anlitar någon som mig, som inte jobbar på det sättet, så försvinner inga resultat om du vill säga upp ditt avtal. Jag tar betalt för den tid jag lägger ner och dina resultat är frukten av mitt arbete. Att se till att du är nöjd är det enda sättet för mig att säkerställa att du stannar, men jag straffar dig inte för att du vill bryta upp. En seriös SEO-expert jobbar dock inte gratis. ;)

    #181101
    knofan
    Deltagare

    Dawy
    Jag tror inte problemet i din bransch är att ni jobbar gratis. Ingen som anlitat en SEO-konsult skulle hålla med om det.

    Jag håller med folke i det här fallet. Det är risken. För oavsett hur bra konsulten är så medför det en risk att lägga en massa pengar på bordet utan att veta vad som kommer hända. SEO resultat är inte garanterade, precis som resultat via google ads.

    Det är inte svårare att budgetera % av omsättning än det är av en fast kostnad. Det som skiljer är risken om det skulle skita sig.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.