Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring SEO-fråga (igen…)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95363
    Per Nilsson
    Deltagare

    Hej!

    På en del generella ord kommer jag inte så högt upp på Google, dock kommer jag väldigt högt upp när man söker på det generella ordet samt ett varumärke eller en specifik funktion.

    Exempel:

    Tandtråd (ganska dåliga resultat)
    Arméns tandtråd (superbra resultat)
    Gul tandtråd (superbra resultat)

    Frågan är:

    Ska jag vara besviken och kämpa mer med det generella ordet eller ska jag anse mig ha lyckats bra eftersom jag får så bra resultat om man söker konkretare?

    Med vänlig hälsning
    Per

    #117551

    Jag förstår inte frågan så jag freebasar lite – om du är nöjd med din nuvarande inkomst så ska du vara nöjd nu, om du vill tjäna mer så ska du anstränga dig mer?

    Om frågan gäller om det är “bra” att ranka bra på longtailsökningar så är väl svaret “nja” eftersom de rätt uppenbart är lättare att ranka bra på.

    Om frågan gäller vilka sökord som är bäst – generella eller precisa så BRUKAR generella ha mer trafik och precisa bättre konvertering. Man kan lätt räkna ut värdet på ett sökord genom antal sökningar per månad*klickfrekvens*värde per besök, men dessa siffror har bara du.

    Värt att tänka på angående generella sökord är att de hjälper en SEO-mässigt på många sätt; de som vill skriva om knivar söker på knivar och rankar du bra där har du goda chanser att få inlänkar. Det är ett fenomen som gör att bra rankade sidor i regel kommer förbli bra rankade.

    Sen ska man inte stirra sej blind på termer och sökord – det är nog det absolut vanligaste felet nybörjare gör. Försök att tjäna pengar, för tänker man på nåt annat så kämpar du i onödan; många av dina longtailsökningar (gul tandtråds-exemplet) kan ju vara knivar som enbart du säljer och i de fallen kan du räkna med 0 sökningar…

    Sedan ska väl generella sökord optimeras på andra sidor än de nischade (nischade är ju typ på produktnivå och generella på varugruppsnivå)

    #117553
    GregerA
    Deltagare

    Jag förstår frågan … 😎

    Jag har läst nånstans att de flesta söker bara på en term, dvs i ditt fall “tandtråd”, så därför skulle det förmodligen vara bäst för dig att ranka högt på den.

    Men om det nu finns många sorters tandtråd, och du t.ex bara säljer gul och grön, så är det ju inte meningsfullt för dig att få en massa besökare som letar efter “röd tandtråd”.

    Så du får fundera lite över hur du tror att dina potentiella kunder söker, och hur du skall “slippa” dem du ändå inte kan konvertera.

    #117555
    Webbot
    Medlem

    @GregerA 13723 wrote:

    Jag förstår frågan … 😎

    Jag har läst nånstans att de flesta söker bara på en term, dvs i ditt fall “tandtråd”, så därför skulle det förmodligen vara bäst för dig att ranka högt på den.

    Enligt Trellian’s stats från maj-2010 så verkar det vara så att Svenskar gör sökningar på enstaka ord i hög utsträckning.
    Jämför man med t.ex. USA så söks det mer än dubbelt så mycket på enstaka ord i Sverige. USA’s få sökningar på enstaka ord beror ju helt enkelt på att ALLT är särskrivet over here. Därför blir stats som dessa rätt missvisande när man jämför länder.
    – Blombutik – Flower Shop
    – Bilhandlare – Car Dealer
    o.s.v.

    keywordusagestatisticso.png
    källa

    #117556
    Parvelito
    Deltagare

    Kika lite på vad det är för gynnare som ligger före dig i listan. Vissa sajter, som t.ex. Wikipedia, är lite jobbiga att peta ned, men är det konkurrenter så handlar det ju bara om vem som anstränger sig mest.

    #117557
    danielandersson
    Deltagare

    @Webbot 13725 wrote:

    Enligt Trellian’s stats från maj-2010 så verkar det vara så att Svenskar gör sökningar på enstaka ord i hög utsträckning.
    Jämför man med t.ex. USA så söks det mer än dubbelt så mycket på enstaka ord i Sverige. USA’s få sökningar på enstaka ord beror ju helt enkelt på att ALLT är särskrivet over here. Därför blir stats som dessa rätt missvisande när man jämför länder.
    – Blombutik – Flower Shop
    – Bilhandlare – Car Dealer
    o.s.v.

    Sen ska man väl inte glömma att mååånga många söker efter just “bil handlare” eller “blom butik”, då en alldeles för hög % av befolkningen gillar särstavning.

    #117558
    Webbot
    Medlem

    @lunarmys 13727 wrote:

    Sen ska man väl inte glömma att mååånga många söker efter just “bil handlare” eller “blom butik”, då en alldeles för hög % av befolkningen gillar särstavning.

    Enligt statistiken är det nog inte så många som man tror eftersom sökningarna på enstaka ord trots allt ligger väldigt högt i Sverige.

    Inte att förglömma är att Google faktiskt hjälper folk som särskriver i sina sökningar.
    Söker man på “bil handlare”, så frågar ju Google: Menade du: “bilhandlare” och jag har en känsla av att de allra flesta faktiskt klickar på “bilhandlare” vilket resulterar i en korrekt sökning.

    #117559
    GregerA
    Deltagare

    Det som är lite förvånande är att UK och AU inte har maximum på två termer. Men de söker kanske mest på enklare termer som pub, beer, mate, chow, etc … :p

    Men man kan nog lugnt säga att den breda massan inte söker särskilt smart.

    #117577
    Per Nilsson
    Deltagare

    Tack för all intressant input. Självklart är mitt mål att ha bra placering på alla ord, men en del ord är alldeles för generella för att jag ska kunna komma i topp på dem. Men jag kämpar på :)

    #117578
    Per Nilsson
    Deltagare

    @Webbot 13728 wrote:

    Enligt statistiken är det nog inte så många som man tror eftersom sökningarna på enstaka ord trots allt ligger väldigt högt i Sverige.

    Inte att förglömma är att Google faktiskt hjälper folk som särskriver i sina sökningar.
    Söker man på “bil handlare”, så frågar ju Google: Menade du: “bilhandlare” och jag har en känsla av att de allra flesta faktiskt klickar på “bilhandlare” vilket resulterar i en korrekt sökning.

    Fast Google är också lite särskrivande på en del knivrelaterade ord. Jag tycker att jag som stavar rätt på ordet borde hamna över dom som särskriver… men det gör man ju inte.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.