Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 71 till 80 (av 91 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #171474
    argit
    Deltagare

    I många fall är det samma ombud för Schenker och DHL Servicepoint, det är vad jag har upplevt i alla fall.

    Förövrigt så har jag upplevt snabbare leveranser med DHL Servicepoint till skillnad från Schenker.

    #171290
    argit
    Deltagare

    @mavraj 73241 wrote:

    Olika företag har olika typer av produktion. Dock handlar det i stora drag om när ett företag arbetar med förädling av en produkt. Arbetar ett företag med pack och plock är det deras pack och plock som är produktionen, dvs från det att de mottar en order, hämtar produkten på lagret, packar ner den och sedan skickar den till kunden. Ett företag som istället arbetar med montering av lampor ser sin produktion då de påbörjar monteringen av en lampa till det att den är färdig för utlevereras. En webbyrås produktion är när de tar fram design och programmerar en hemsida. Volvos produktion är exempelvis när de påbörjar monteringen av en ny bil. Med ett examensbevis, diplom eller erfarenhet i ämnet (lean) menar jag att du behöver styrka för din chef att du faktiskt förstår dig på det du påstår dig kunna. Antingen genom att du resonerar väl kring vad du faktiskt kan, har arbetslivserfarenhet av tidigare projekt du varit involverad i eller genom ett diplom/examensbevis som påvisar att du faktiskt studerat dessa delar.

    Om du som kund vill köpa en ny soffa så är du egentligen bara intresserad av att soffan levereras hem till dig. Du bryr dig alltså endast om att tiden mellan A) När du beställer soffan, och B) När soffan levereras till dig, skall vara så kort som möjligt. Dock behöver företaget du köper soffan av genomföra en rad olika aktiviteter för att soffan skall kunna levereras till dig. Den ska tas ut ur lager, registreras i system, kvalitetssäkras, packas, föras till lastkaj, lastas på lastbil (och säkert 100 andra moment till). Lean är därför perfekt att använda när företaget vill identifiera vilka moment, utöver A och B, som går att göra kortare eller eliminera helt. Lean är därför högst relevant hos alla ehandlare, tredjepartslogistiker eller andra företaget som arbetar med egen produktion.

    Vad gäller utbildningar inom lean så finns det oerhört mycket bra böcker du kan börja med att läsa. Rekommenderar starkt att du kikar på Lean : gör avvikelser till framgång – Per Petersson, Ola Johansson, Martin Broman, Dan Blücher, Henric Alsterman – Bok (9789163327964) | Bokus bokhandel men att du också läser leanböckernas leanbok; The Toyota Way: – Lean för världsklass – Jeffrey K Liker – 9789147089024 | Adlibris Bokhandel ? Alltid billigt, fraktfritt från 99 kr

    Lycka till!

    Tack för en bra förklaring och tipsen på litteratur. Har kollat på olika kurser inom detta och det verkar helt klart intressant och kan vara en ett bra steg att titta på detta. Är det något du själv har läst?

    @VATadviser 73247 wrote:

    Frågan är om du vill gå en kurs eller en hel utbildning. Själv har jag gått TEMA programmet (transportekonomimaterialadministration) på Gbgs universitet för mer år sedan än jag känner är bekvämt att erkänna:-)

    Men jag tyckte att det var bra då. Då gick det också att läsa på halvfart (kvällstid) vilket jag gjorde.

    Jag är mer intresserad av kurser då jag ändå har en examen sen tidigare (magisterexamen i hållbar verksamhetsutveckling) och ville bara bredda kompetensen inom logistik.

    @bslask 73249 wrote:

    Jag kan rekommendera SILF’s Logistikutbildningar som förvisso inte har något med specifikt ehandel att göra men är riktigt bra Logistikutbildningar, tar upp viktiga och användbara begrepp som går att använda såväl på små som stora lager.

    Dock är dom riktigt dyra, så det kanske är svårt om man ska finansiera själv som privatperson. =(

    Är det någon speciell utbildning du har gått eller har hört om där, finns många olika?

    Har fått godkänt att få utbildning bekostad av min arbetsgivare, så priset har en mindre betydelse det är innehållet som har betydelse.

    @Parvelito 73238 wrote:

    Det finns högskoleutbildningar inom logistik som är riktigt bra, men alldeles för breda för ehandlare. I övrigt så har Arne Andersson på Posten/Postnord jobbat hårt för att logistikfrågorna på bredd skall diskuteras på olika ehandelskonferenser, men fortfarande är det mest så att om inte han står på scenen så händer inte mycket.

    Som regel tycker ehandlarna att frakterna är alldeles för dyra, och så stannar diskussionen där. Det är synd, för det finns ju en hel del förutom frakten som kostar både tid och pengar, och som är lättare att påverka än transportföretagens prispolicy.

    Så vi får väl hoppas att alla arrangörer av ehandelsevent ser den här tråden och letar reda på talare som kan visa på luftkuddemaskinernas ROI, fördelarna med en bandmaskin, hur mycket yttre påverkan ett paket måste tåla (det är dyrt att packa FÖR säkert), kylda transporter inom Ehandel etc.

    Jag håller helt och hållet med, prislistan hos ens fraktpartner är bara EN del av den totala kostnaden.

    #171273
    argit
    Deltagare

    Jag arbetar och kommer troligtvis inte arbeta i produktion. Examensbevis i ämnet, hur menar du här?

    Erfarenhet av e-handels-logistik av produkter av modell större har jag då jag har arbetat med detta i 1,5 år.

    Någon annan som har något tips på konferenser, utbildningar, sammankomster där man också kan utbyta idéer och problem för e-handlares logistik.

    #170970
    argit
    Deltagare

    Om du har vikt och volym i din artikeldatabas kan du boka frakten när du vill automatiskt. Skulle kunna skrivas ut samtidigt som plocklistan. Har du inte dessa uppgifter får du fortsätta att manuellt väga varje paket. (Antar att det handlar mest om vikten om det är Posten de gäller).

    #170318
    argit
    Deltagare

    Hon bör ha ett företag om hon är någorlunda stor och be henne fakturera er. Då får hon ta allt sådant.

    #169755
    argit
    Deltagare

    Vad är syftet med reklamen är det att bygga ert företags varumärke eller är det att sälja?

    Tv-reklam kan ni aldrig räkna hem i försäljning, varumärkesbyggande är det mycket effektivt men också en dyr historia.

    #169499
    argit
    Deltagare

    Trackingsida, spåra din order besöks frekvent av våra kunder.

    #169447
    argit
    Deltagare

    DHL har olika tjänster för olika format på paketen. DHL Servicepoint, DHL Paket, DHL Stycke, DHL Pall och DHL Parti. (i den ordningen)

    Hur stora är paketen och hur små kommer de vara?

    #169417
    argit
    Deltagare

    Det är ganska vanligt, finns många anledningar:
    * Du är ny och har inget track-record
    * Leverantörerna är beroende av vissa butiker/e-handlare som står för stor omsättning som säger nej till nya konkurrenter. (Ej lagligt men vem kan bevisa det).
    * Märkeskläder och konfektion är en marknad som jag skulle säga är mättad, och de finns fler aktörer än det finns utrymme för (bra för konsumenten, små marginaler för aktörerna).

    Några av de anledningar, gissar jag på.

    Hur löser du det? Ihärdighet och till en början inte satsa på de största aktörerna utan de mindre för att få in en fot och börja där, samtidigt som du har en dialog med andra leverantörer.

    De vill ofta se att du har andra märken i din portfölj.

    #169386
    argit
    Deltagare

    Inte lika roligt när en kund inser när Bring ringer kund 30 min innan leverans och är påväg till kund, dvs Bring har bokat en dag och en tid för utkörning; att de inte vill ha sängen längre. Då blir man irriterad (händer inte så ofta som tur är)

Visar 10 inlägg - 71 till 80 (av 91 totalt)