Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
31 juli, 2014 kl. 07:10 #175648
cande
Deltagare@Plastskivor 78488 wrote:
hade en annan typ av försök nyligen.
”kund” ringer och frÃ¥gar:
– kan vi handla pÃ¥ faktura till företaget?
– Visst det gÃ¥r bra.
– Bra dÃ¥ kommer vi imorgon och hämtar…
– Jaha sÃ¥ ni vill hämta varor pÃ¥ vÃ¥rt lager mot faktura. DÃ¥ fÃ¥r ni maila era uppgifter i förväg sÃ¥ att jag kan göra en kreditbedömning. Om ni inte mailat era uppgifter i förväg sÃ¥ är det kortbetalning som gäller. Vi har kortläsare pÃ¥ lagret.Kommer inget mail.
Nästa dag dyker snubben upp och säger att det var hans ”brorsa” som ringde dagen innan, och han spelar lätt förvÃ¥nad när jag pÃ¥talar att det inte kommit nÃ¥got mail med företagsuppgifter.Efter att dÃ¥ blivit nekad att fÃ¥ varorna mot faktura sÃ¥ kommer han tillbaka 5 minuter senare och föreslÃ¥r att betalningen ska ske genom att ”brorsan” uppger sina kortuppgifter över telefon.
det här är ju helt jävla sjukt, jag råkade ut för något liknande med en hantverkare, han ville ha 7000 kr i förskott, utan faktura, kvitto, utan han erbjöd sig att köra mig till en bankomat och ta pengarna på en gång. Jag svarade vänligen nej på detta exklusiva erbjudande, och sedan gick det tydligt att göra jobbet ändå.
wtf is going on with some people?
29 juli, 2014 kl. 10:32 #175617cande
Deltagare@Emil 77560 wrote:
Jag vill gärna ha lite synpunkter från er.
Jag har en kund som har bestridit köp hos kortföretaget (Diners) och kortföretaget kommer att kräva pengarna frÃ¥n oss. Kund säger att nÃ¥gon annan har använt kortet. Vi skickade som REK och kund har identifierat sig när denne har hämtat ut försändelsen. Vi har skickat kopia frÃ¥n posten som visar att ”kund” har skrivit under avi och ID skall ha tagits.
Kortföretaget anser dock att de har rätt att Ã¥terdebitera säljföretaget oavsett om kortinnehavarens invändning är berättigad eller ej. Är det nÃ¥got mer vi kan göra? Klaga hos posten?Det här med ”friendly frauds” är fruktansvärt, det blir allt mer vanligt även i vanliga butiker. Straffet för en friendly fraud är att kunden fÃ¥r betala varan, dvs, om du tar det till rättegÃ¥ng och vinner är allt du fÃ¥r pengarna för din vara. AlltsÃ¥ finns det inget att förlora för kunden att missbruka detta.
Vad jag vet är detta fortfarande ovanligt i Sverige och det sprider sig, så snart behöver du göra KYC på alla dina kunder för att vara trygg.
Med alternativa betallösningar slipper man detta, så som kontanter, bitcoin, banköverföringar och mobilbetalsystem som seamless och swish. Kortindustrins dagar är räknade, och detta är bara ett väldigt tydligt exempel.
2 april, 2014 kl. 09:03 #173924cande
DeltagareVi kommer presentera vår e-handelslösning imorgon, 3:e April, på bitcoin konferensen i Stockholm. Endast beta-invites till en början, släpps till sommaren
5 september, 2013 kl. 20:10 #167489cande
Deltagarewordpress.org kör bitcoin
24 april, 2013 kl. 06:31 #163206cande
DeltagareNorges syn på bitcoin
19 april, 2013 kl. 07:05 #162948cande
DeltagareHej,
jag mailar dig finansinspektionens utlåtande om att bitcoin är ett lagligt betalmedel
17 april, 2013 kl. 21:03 #162896cande
DeltagareJa detta är mycket intressant,
ehandlaren ser i princip endast sin egna valuta, vi sköter alla bitcointransaktioner mot en avgift och på så vis kan en ehandlare ta betalt från vem som helst och få betalt i lokal valuta, och förhoppningsvis till ett mer konkurrenskraftigt pris än vad ex. Visa tar ut. Idag ser prisnivåerna lite speciella ut, för ebutiken är det idag helt gratis att växla in sina bitcoins och däremot kostar det upp till 9-10% för slutkunden att köpa sina bitcoins, vilket är helt omvänt mot vad det är i dagens system.
Skatteverket säger tyvärr inte så mycket förutom att det vi gör är en elektronisk tjänst och inte en finansiell tjänst. FI säger att bitcoin är ett betalmedel och inte en valuta, utifrån det har vi gjort våran tolkning och håller löpande kontakt med myndigheterna i sakfrågor, och de är väldigt responsiva och positiva vilket jag vill framhålla. Jag har diarenummer till samtliga utlåtanden ifall du är intresserad.
Ja vi har haft en del norska kunder, så tack för det tipset
17 april, 2013 kl. 14:42 #162879cande
DeltagareHej Stefan,
nej bitcoin är inte en valuta, och enligt FI kommer det inte heller bli en valuta inom en snar framtid. Det ses som ett betalmedel, dvs rikskuponger, presentcheckar osv.
Vi löser den frÃ¥gan väldigt enkelt, vi köper bitcoin som vilken elektronisk produkt som helst till ett pris som vi redovisar, vi lägger sedan pÃ¥ en avgift som vi redovisar i SEK där momsen ocksÃ¥ blir i sek. VÃ¥ra kunder köper alltsÃ¥ inte en valuta med en växlingskurs, utan en elektronisk produkt som vi sätter priset pÃ¥. Betalmedel är momsbefriade, däremot är avgiften momspliktig för det ses inte som en finansielltjänst vi gör, utan en elektronisk tjänst.’
hoppas det svarade på din fråga,
med vänliga hälsningar,
Christian17 april, 2013 kl. 06:04 #162861cande
Deltagare@Johan Rubank 63202 wrote:
Ett inlägg i debatten :
pratade själv med bitcoinexperten på FI förra veckan, han sa att risken för penningtvätt gäller alla betalmedel och bitcoin är en i mängden.
16 mars, 2013 kl. 09:37 #161673cande
Deltagare@karlin 62065 wrote:
självklart måste det exakta beloppet krävas samt att allt måste vara automatiskt.
Ingen e-butik har tid att manuellt sitta och gå igenom varje transaktion för att se så att den är rätt
det är ungefär 1% av alla betalningar idag som är antingen mer eller mindre betalt, 99% av betalningarna går helt automatiskt genom systemet.
Det vi bygger nu är en funktion för användaren och e-handlaren att hantera just de här specialfallen. Och vi börjar närma oss en lösning som vi tror kommer passa för både e-shops ägaren och kunden.
-
FörfattareInlägg