Forumsvar skapade

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #120220
    Chow
    Deltagare

    @GregerA 16655 wrote:

    Räcker det att sätta rel=”nofollow” pÃ¥ de länkar man inte vill skall räknas med, eller mÃ¥ste de tas bort helt?

    Om du vill sprida pagerank till de övriga länkarna så måste de tas bort numera. Nofollow funkar fortfarande i betydelsen att den länken inte får någon pagerank från din sida, men den räknas fortfarande in i antalet länkar.

    I praktiken finns det oftast såpass många länkar på en normal sida att finlir med det där inte gör vansinnigt mycket. Ha länkar på väl valda platser för att styra besökarna till rätt sidor, så blir det säkert ok för googleboten också.

    Nofollow på länkar i användargenererat material kan vara en bra idé dock, så man slipper riskera att länka till dåliga websites.

    #119715
    Chow
    Deltagare

    Sidan känns snabb i Chrome och helt ok i Firefox. (Gissningsvis för att Chrome laddar javascript etc lite aggressivare än FF.) Inga problem där.

    Några personliga reflektioner om förstasidan:
    – Ger ett rent och stiligt intryck vid första anblicken, främst övre delen av sidan och till vänster.
    – Sidan ger ett nÃ¥got ”fyrkantigt” intryck, men det är ingen biggie. Bara en viss kontrast mot loggans rundade former.
    – Jag gillar karusellen med produkterbjudanden. Bra feature. Utnyttja till max.
    – I underkanten pÃ¥ karusellen körs en text med exakt det som stÃ¥r i bilden, vilket känns redundant. Kanske läge för en diskret call to action istället (speciellt mtp att texten dyker upp en liten stund efter bilden)? Be om ett köp, helt enkelt. =)
    – Under karusellen börjar det kännas för hoptryckt. Det känns som om erbjudandena inte stÃ¥r ut frÃ¥n varandra, utan flyter ihop. Dels vore det nice med lite mer utrymme till dem, och dels tror jag att ”visa”- och ”lägg i kundkorgen”-knapparna saboterar en del. Knapparna tar helt fokus frÃ¥n produkerna, men känns inte inbjudande att klicka pÃ¥ utan blir bara ett svart block mitt pÃ¥ sidan.
    – Rubriken ”VÃ¥ra bästa kampanjer och mest rekomenderade produkter” är ok innehÃ¥llsmässigt, men saknar lite punch. BÃ¥de och blir varken hackat eller malet. Ett par pixlars distans ovanför den är nog inte fel heller, sÃ¥ att karusellen fÃ¥r spelrum.
    – Trustsign-hopen nere till vänster är halvokej, men den känns lite rörig vilket känns fel pÃ¥ nÃ¥got som ska pÃ¥visa ordning, trygghet och pÃ¥litlighet. Om du kan ändra den, sÃ¥ stryk Posten, Auriga (deras logga ser dessutom ut som en inte särskilt smickrande rating… =) och kanske Teller (säger iaf inte mig nÃ¥got). Centrera sedan Swedbank, Nordea, Klarna och Fakturera mig under varandra för extra ordning.

    Högerkolumnen känns mest som om den stjäl plats som kunde användas till mittenspalten istället:
    – Sökrutan kan ligga uppe till höger, och varukorgen behöver inte stjäla plats när den garanterat är tom (för folk som just trillar in pÃ¥ sidan).
    – Nyhetsbrevsrutan säger inget om varför man ska prenumerera. Lägg in en snygg slide i karusellen istället, sÃ¥ kan du pusha för _varför_ kunden ska prenumerera. ”Missa inte kampanjerna pÃ¥ ditt favoritmärke – prenumerera pÃ¥ vÃ¥rt nyhetsbrev” eller vad det nu ger för fördelar.
    – Facebookrutan är helt ok, men jag hade nog lika gärna lagt den till vänster istället – där nya produkter ligger nu. Och kan du fÃ¥ bort texten ”Facebooks sociala insticksprogram” sÃ¥ gör det – den textraden gör inget för dina kunder.
    – Bilderna under Facebookboxen är förvisso informativa, speciellt Dust It-bilden, men de lider av sin placering. ”Precis under Facebookboxen i högerspalten” + bild == reklamplats. SÃ¥ även om de faktiskt är en del av din butik sÃ¥ kommer jag inte ifrÃ¥n känslan att de leder nÃ¥gon annan stans. Instinkten säger ”klicka inte här”. Kanske kan funka bättre om ni har mer ”egen grafik” pÃ¥ bilderna som i Dust It-fallet, sÃ¥ att det verkligen känns som ett erbjudande frÃ¥n butiken.

    The good news är förstås att om man dumpar högerspalten blir det mer plats till karusellen och kampanjvarorna, vilket känns bra mtp att det är vad som lockar mest med sidan.

    När jag läser igenom mitt inlägg så låter jag tvärsäker, men så är förstås inte fallet. Skulle du prova något av förslagen ovan, så berätta gärna hur det gick. =)

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)