Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 596 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #183920
    FredrikGust
    Deltagare

    Även om man inte behöver ett kassaregister kan det vara värt att hyra en anläggning för några dagar för att få snabbhet i köpen. Man kan då hyra ett kassaregister med kortläsare och skicka in sitt artikelregister så det är förprogrammerat i kassan.

    Kunder väljer ibland att inte handla om sättet att betala inte känns tillräckligt tryggt.

    Det finns också onlinebaderade alternativ som inte kostar så mycket.

    Som Greger skriver är det inget krav för det du ska göra, men det jag tipsar om är att inte riskera förlorad försäljning under den oftast korta tiden på dagen när det är mycket folk.

    #183413
    FredrikGust
    Deltagare

    Kolla fora för att fixa ett bra paket för pension och försäkringar.

    Kolla även handels för villkor kring arbetstider och lönenivåer, finns uppgifter för ehandelsföretag.

    De som jobbar inom handel har oftast tråkigt dåliga villkor som bygger på att arbetsgivare i överkant utnyttjar öppna anställningar. Se dock till att basera anställning på provanställningsformen för att skydda dig om det inte skulle visa sig funka.

    #183315
    FredrikGust
    Deltagare

    Det är nog klokt välja något annat mindre komplicerat till en början. CE-märkning gäller inom rätt många områden och är en självsutfärdad tillverkarcertifiering. Kraven för respektive produkt kommer dock gälla mot importören och det är också importören som är ansvarig för att korrekt dokumentation finns.

    #183312
    FredrikGust
    Deltagare

    Enklaste lösningen är nog att i mallen för registrering lägga tillbaka ett fält för country_id fast göra det dolt och med id för Sverige som värde. Då blir det ingen ändring i någon programkod, bara i mallen.

    #183123
    FredrikGust
    Deltagare

    Man kan säkert spara pengar på att köra faktura i egen regi, men om man också värderar sin egen tid finns det ofta bättre saker att lägga tiden på i ett mindre bolag.

    Det bästa med att låta någon annan hantera fakturorna är att man slipper ta i allt det negativa i dialogen med kunder som glömmer eller inte vill betala. Det lämnar mer plats för positiv energi och en trevlig ton i kundtjänstfunktionen.

    Sedan e-postfakturornas intåg är det många inklusive mig själv som lätt missar en faktura som dyker upp mitt på dagen en vardag som man ska komma ihåg att knappa in för betalning på kvällen. Hamnar fakturan i stället direkt i en app där man får påminnelser någon dag innan fakturan förfaller hjälper det också mig som kund att vara en god betalare.

    Som kund har man också vant sig vid flexibla betalsätt och jag väljer därför ofta att handla hos dem som använder en samarbetspartner för fakturor som man känner igen och betalat till förut.

    För B2B däremot är kanske kunderna färre och ordrarna större. Då känns procenten av på bankkontot. Här kan det vara värt att kolla på egen faktura.

    Det finns olika leverantörer att välja bland och vi har valt att primärt jobba med Klarna just för deras storlek och välkända varumärke. Priset kanske är dyrare, men vi säljer mer i stället.

    Framför allt lägger vi tiden på sådant som gör att vi säljer mer och minimalt med tid på det vi redan sålt.

    #182930
    FredrikGust
    Deltagare

    Konverteringsgrad är något man måste titta på över tid också. Det finns ofta en period från det att kunden börjar fundera på att göra ett inköp tills kunden återkommer och sedan gör ett köp. När butiken varit igång en tid kommer detta att jämna ut sig och då rullar det ju på med både de som köper och de som planerar inför ett kommande köp.

    Annonsering i kanaler som inbjuder till köp kan ge en högre konverteringsgrad än annonsering som erbjuder till att man förkovrar i ett produktsortiment. Jämför t.ex. ett lägga ut en länk här på ehandel.se så blir det antagligen många klick med många sidvisningar för att du har en intressant butik, men mest troligt inte så många köp. Hade du i stället haft produktannonser via en merförsäljningskanal som man besöker i att handla hade du antagligen haft fler köp från besökare via den kanalen.

    Min gissning är att köp kommer, men att du behöver rikta dina annonser till rätt målgrupp. Det gör man genom att lägga en del tid på att analysera vad som ger effekt och fortsätta jobba på det viset med t.ex. sökord hos google.

    När man precis börjat släppa in kunder i butiken vill man ju ha resultat direkt, men jag skulle gissa att du får göra cykler om i alla fall några veckor för att du ska få mätbara resultat som ger effekt. Gissar att den typ av produkter du säljer också kan ta en stund från det att man sett dem till inköp.

    Som Dan skriver är det inte ovanligt att en nystartad butik som är okänd ligger på en bra bit under 1% konverteringsgrad. När man sedan uppnår de faktorer som gör att man får fler köp så kan det stiga.

    #182929
    FredrikGust
    Deltagare

    @eliamalmsten 88435 wrote:

    Hur ser din process ut? Vilket affärssystem använder du? Vad kan/inte kan ditt affärssystem?

    Vi kör Storm och Specter för att få så mycket automation som möjligt i flödet kring försäljning. Vi har även fysisk butik med kassaregister samt säljer direkt till företag mot faktura.

    Storm styr våra priser och artiklarnas tillgänglighet i olika försäljningskanaler. Hit synkroniseras våra leverantörers lagersaldon så att vi kan sälja med sådant som vi inte har i eget lager.

    Specter styr lagersaldon och här sköter vi också våra inköp mot leverantörerna, både sådant där vi köper in baserat på brist på lager eller sådant där vi skickar vidare ordern till leverantörerna för direktleverans ut till kund. Just dropshipmentmodellen kan vi även koppla in direkt från Storm mot de leverantörer som har stöd för att ta emot inköp via system.

    I butiken hanterar vi både försäljning till lokala kunder och skickandet av varor i nätbutiken. De order som ska skickas via ett transportbolag får vi ut följesedlar och transportetiketterna på en skrivare i samband med att ordern packas. Vi utgår från samlingsplocklistor som Specter skapar där vi kan välja att dela upp i ett antal order per person som tar sin samlingsplocklista med sig för att sedan hantera hela flödet från att plocka fram till att det sitter en transportetikett på paketet.

    När varor inkommer från inleveranser matchar vi följesedlar och innehåll mot inköpen som vi skapat i Specter och gör en inleverans. Då kommer de eventuella order som legat blockerade och inte kunnat levereras att bli gröna och packas i nästa runda.

    Vid utleverans aktiveras fakturor hos Klarna. Från Klarna får vi tillbaka underlag som automatiskt bockar av de fakturor som finns skapade i systemet en gång i veckan.

    På det hela taget funkar det ganska bra med automation i systemet.

    Det som inte fungerar riktigt så bra här:

    – Det går inte att se vilka order som ska gå med en viss transportör. DHL hämtar hos oss före klockan 12 och vi kan inte i någon lista se vilka order som ska skickas med en viss transportör. Det gäller även de order som vi ska leverera med vår egen budbil och här blir det en del manuellt pyssel för att inte skicka iväg lokala paket via en logistikpartner.

    – Gränssnittet är gammalt och svårjobbat. Många klick och sökningar som måste skrivas exakt för att ge några träffar.

    – Driftsäkerheten har varit lite sådär och vi har stått med butiken full av kunder med ett system som inte svarat vid flera tillfällen.

    – Det går inte att använda alla artikelnummer överallt, utan beroende på vart man är måste man ange rätt typ av artikelnummer, EAN-kod eller leverantörs artikelnummer. När man skapar en order för en kund via orderregistrering går det inte att använda streckkod.

    – Bokföringen och fakturering sköter vi tyvärr inte i samma system och får lyfta över det i Fortnox i stället. Hade säkert kunnat använda det om vi inte haft annan typ av verksamhet i samma bolag.

    #182323
    FredrikGust
    Deltagare

    @RobertAW 88016 wrote:

    Ser att det är ingen som nämner Addwish.

    Jag har testat Addwish för sökningen och för att få igång en enkel AJAX-sökning när man själv inte orkat implementera detta i sin egen lösning eller när den plattform man använder inte har den funktionen.

    Att implementera deras sökfunktion var nog något av det enklare jag gjort om man sedan tidigare har en produktfeed och kan lägga in några javascript i mallarna.

    #182242
    FredrikGust
    Deltagare

    Avtalstiden brukar ofta påverka hyresnivån och det enda man i en exanderande fas i företagslivet är att man inte vet hur det ser ut om 5 år. I alla förhandlingar om lokaler jag gjort de senaste åren har det varit möjligt att få ett kortare kontrakt. Dock en fördel att inte behöva centrala lokaler i ett storstadsområde.

    Nivån låter helt klart rimlig. Betänk bara den totala pengen för hela kontraktets längd om du skulle vilja förändra omfattningen eller arten av verksamhet i ditt bolag under kontraktstiden.

    #182163
    FredrikGust
    Deltagare

    Jag kör det delvis på delar av sortimentet. Använder Storm. Man slipper riskera att vara billigast och kan sätta regler utifrån marginal, konkurrenter, tillverkare etc. Dessutom regler för att snygga till priser för att undvika 139,68kr.

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 596 totalt)