Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
6 september, 2011 kl. 08:45 #126199
naredi
DeltagareJag börjar med att ge mig in i diskussionen kring provisionsnivåer och lönsamhet och behandlar rabattkoder lite längre ner. Jag anser att många är för dåliga på att se affiliate som en kanal för branding och på att se livstidsvärdet för nya kunder.
Vi är idag anslutna hos Adrecord med Resebokningen.se och varje sale som sker just nu är faktiskt en ren förlustaffär för oss. Dvs för varje sale som förmedlas har vi större kostnader än intäkter. Men långsiktigt får vi;
1. Ett starkare varumärke – Tack vare att vÃ¥ra banners ”gratis” (dvs, för de som bara tittar pÃ¥ annonsen) snurrar pÃ¥ ett par hundra sajter.
2. Ã…terkommande kunder – Vid varje sale som gÃ¥r igenom har ju nÃ¥gon faktiskt använt vÃ¥r tjänst och hittat en riktigt billig resa. Sannolikheten att de kommer tillbaka även nästa gÃ¥ng är ju därför ganska stor.Rabattkoder är inget vi använder oss av. Men har ändÃ¥ lite erfarenhet sedan även jag sÃ¥lde strumpor pÃ¥ nätet
Vi får dela in denna kostnad i två delar:
1. Själva rabattkoden – Den rabatt du ger. Dessa sprids ofta utan även rabattkodssajten genom forum m.m.
2. Affiliate – Kostnaden för transaktionen hos affiliatenätverket.Dessa kan kombineras pÃ¥ tvÃ¥ sätt (plus att de kan ske enskilt, men dÃ¥ är det inget problem):
A. Publishern (den lägger upp annonsen) ger en rabattkod för att pusha till köp. Besökaren kommer till butiken tack vare att de blev tipsade om ett bra erbjudande.
B. Kunden kom till butiken utan affiliatekaka, googlar och får både rabattkod och affiliatekaka.Genom att analysera kunderna efter A/B går det ganska lätt att se om det är en lönsam kombination med rabattkoder och affiliate eller ej. Tänk då på att en rabattkodssajt kan vara både A och B. Enklast är väl att sätta en cookie på besökaren och på så sätt spåra varifrån kunden ursprungligen kom.
-
FörfattareInlägg