Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
23 januari, 2011 kl. 19:06 #118238
Jimmy Ostrom
DeltagareJag tror som du men håller såklart med Dan som anser att det är en jobbig utveckling.
Men jag tror att man kan få ”hem” dessa extra % detta skulle kostat en genom olika saker så som tex:
Höja priserna på XX antal varor
Börja arbeta med viktbaserade varor (automatik) så man vet vilket man ska skicka med brev för att ”tjäna” fraktpengar.
Mycket starkt skäl för kunden att handla hos just dig
Mycket bra reklam!!!Mycket bra reklam!!
Så jag tror faktiskt i slutändan att detta bara är plus för en, jag går själv i dessa tankar och har gjort ett tag men inte vågat ta steget än…………
Så jag kanske har helt fel=)
@Parvelito 12764 wrote:
Jag skall ge er en syn till från min kristallkula, så kanske vi blir mer överens.
I takt med att E-handeln tar över mer och mer från detaljhandeln (och det kommer den att göra) så kommer fler och fler människor inte att ha något val än att E-handla. Butiker kommer att slå igen.
Och då kommer en vanlig familj i en mellanstor stad i södra Norrland att E-handla kanske 10-15 gånger i veckan. Inga stora inköp, utan säg ett snitt på 150kr/köp eller något sådant. Även om prisbilden säkert är viktig så kommer det vara minst lika viktigt med så enkla och smidiga köpprocesser som möjligt. Man vill ta sin iPhone, gå till sin standardleverantör av t.ex. receptfri medicin när man tar den sista tabletten Alvedon, och så köper man vad man skall ha, betalar och dagen efter ligger det en försändelse i brevlådan. Snabbt, enkelt och billigt.
Köper jag något dyrt får jag nog leva med att kvittera det, antingen med något motsvarande hempaket eller att jag beger mig till ett ombud och hämtar det där. Men små enkla vardagssaker vill man ha hem, fort och utan fraktkostnader (men skulle ett rör Treo vara några kronor dyrare på nätet så opponerar sig få).
23 januari, 2011 kl. 18:25 #118235Jimmy Ostrom
DeltagareHur gick det med detta?
23 januari, 2011 kl. 17:44 #118230Jimmy Ostrom
DeltagareVi har ca 20 leverantörer och det är sällan det är samma artikelnummer, men det handlar då om ca 20000 produkter totalt så om det är mycket eller inte vet jag inte.
@fotofyndet 14486 wrote:
Problemet är ju bara om man har flera leverantörer med helt olika system. Vi handlar dessutom med kineser som verkar ha sitt alldeles egna sätt att se på det här med artikelnummer. Två artiklar kan ha samma artikelnummer, men det måste dessutom kompletteras med tillverkare för att man ska få rätt vara. Men har man en leverantör som har koll på sitt system så går det väl säkert att göra så.
23 januari, 2011 kl. 17:42 #118229Jimmy Ostrom
DeltagareJag formulerade mig lite dåligt ser jag, jag är ute efter e-handlarens totala kostnad per sändning, inte vad man får in av kunderna eller annat.
Vad blir då er totala snittkostnad per sändning.
@Caroline 14485 wrote:
Vi skickar paket med DHL genom Pluskontot och har då en kostnad på 66 kr per sändning. Mindre och billigare produkter skickar vi med posten vilket blir betydligt billigare men då inte spårbart.
23 januari, 2011 kl. 14:39 #118226Jimmy Ostrom
DeltagareVi har kört med våra egna artikelnummer på våra ca 2500 produkter vi har.
Men detta ångrar jag bittert idag då jag just nu ska börja med att ändra alla artikelnummerna till leverantörens artikelnummer.
Detta för att vi ska börja arbeta hårdare med våra leverantörers lager.
Så jag säger varför uppfinna något som någon redan fixat till en=)
23 januari, 2011 kl. 14:28 #118225Jimmy Ostrom
DeltagareJag betalar ca 10000 kronor om året men då har jag försäkring på ca 1,2 miljoner men så mycket har vi inte längre i lager så vi ska dra ner detta.
@bntg 14257 wrote:
Företagsförsäkring?
23 januari, 2011 kl. 14:26 #118224Jimmy Ostrom
DeltagareMycket intressant tråd.
Vi packar ofta lite större grejer och än så länge klarar vi oss på våra leverantörers kartinger, men till minst 90% packar vi allt med ett lager wellpapp runt originalkartongen.
Vi har satsat hårt på bra bord och att det ska gå snabbt att packa.
Som tur har jag en god vän som är snickare och som hjälpt mig bygga dessa 2 packbord som är 1,22×2,50 stora så det är en stor och bra uta.
Starka vinklar i stål på vägen och rör i plåt som jag köpte på Järnia och ett borrhål i varje ende med en skruv som håller allt på plats, enkelt och hållbart för mycket paket i framtiden (får man hoppas=).
Men jag har kommit på för ett par veckor sedan att jag snålat på adressskrivare (vi skickar med DHL och deras snuskigt dåliga Multishipping) och har en billig kass koppling mellan denna och vårt affärsystem (SPCS2000).
Men som tur kan man ändra sig, fast det är ju dyrare att vara efterklok=).
Så nu kommer vi köra via UniFaun och med en adresskrivare för 4000 kronor, tror jag tjänar in detta istället för att skriva ut i en färgskrivare och dessutom var det billigare ettiketer.
1 januari, 2011 kl. 15:43 #117567Jimmy Ostrom
DeltagareJag var påväg att köra på Specter innan när jag hade Fortnox (som är det sämsta skit jag varit med om) men jag tyckte dom var dyra.
Så jag återgick till Visma SPCS 2000 och jag har inte ångrat detta en sekund.’
@Uzume 13554 wrote:
Som ny inom e-handel och precis börjar starta upp är allt väldigt förvirrande! Man behöver ju ett program för bokföringen. Och den kan kopplas till e-handelsplattformen eller till internetbanken men inte till båda. Har jag förstått saken rätt? Tänkte använda mig av Speceter (några kommentarer om dom?) men vet inte vad som är smartast – att koppla bokföringen till banken eller till e-handelsplattformen. :confused:
Hade fört tänkt koppla till e-handeln men nu när jag har tänkt på saken och tänkt alldeles för mycket är jag osäker och förvirrad! Vad säger ni?1 januari, 2011 kl. 15:24 #117566Jimmy Ostrom
DeltagareJag är helt ny på detta forumet.
Vi hade 50 ordrar i december (av ca 250st godkända) som inte gick igenom med Klarna och kortbetalning, ganska så normalt för oss att det ligger runt 20-25% i månaden.
@Beconfident.se 12697 wrote:
Jag har kikat lite på hur många beställningar som inte går igenom. Idag har jag Auriga på kortbetalningar och PayEx på fakturatjänsten och det är oroväckande många som inte blir godkända av PayEx och min fråga är om ni upplever samma sak?
Nästa fråga är om någon har upplevt att konverteringsgraden ökade när ni införde direktbetalning?Supertacksam för svar!
-
FörfattareInlägg