Forumsvar skapade

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #184963
    jonasbonde
    Deltagare

    Man kanske skulle ha något tips om vilka bordsskivor som passar?

    #137899
    jonasbonde
    Deltagare

    Enklast är att kolla i Prisjakt Analytics.
    Teaser:
    Knivhuset har 19% blocket-trafik (över snittet!)
    Blekinge Bilradio: 34% (Sjukt mycket!!!)
    Snittet ligger på ca 9%

    Knivhuset har dock 400 klick i månaden mindre än Jimmy, men har 2% marknadsandel på köksknivar. Dock har Jimmy störst marknadsandel på Prisjakt på Bilslutsteg (11%).

    All data hämtad från Prisjakt Analytics ;)

    #136690
    jonasbonde
    Deltagare

    Måste bara kolla en sak, kör du bahnhof?
    Igår drabbades nämligen Bahnhof av problem vid 19-19:30-tiden. Det gjorde att sidor som använder servrar hos Bahnhof, som t.ex. Prisjakt, inte var åtkomlig från flertalet personer i södra Sverige.
    Det går dock att undivka sådana här problem genom att följa instruktionerna på vår sida för visning av butiksomdömen. Den hittar du här:
    http://www.prisjakt.nu/analytics/store/?store_id=4580&do=info&t=doc_instore_show_your_grade

    #132739
    jonasbonde
    Deltagare

    Sen är det naturligtvis sÃ¥ att om man misstänker att man är utsatt för en ”klick” attack och ser ett mönster i loggarna sÃ¥ skall man givetvis kontakta oss sÃ¥ vi kan Ã¥tgärda och kompensera för det hela.

    #132728
    jonasbonde
    Deltagare

    @Joel 30666 wrote:

    Det låter som ett väldigt svagt skydd mot felaktiga klick? Jag vet att t.ex Google Adwords har ett betydligt bättre och omfattande skydd.

    I teorin kan alltså någon sätta upp ett script som automatiskt går in på en konkurrents produktlänk hos er (redirect.php?x=y) 1 gång varje minut, 1440 minuter per dygn och därmed generera en kostnad med flera tusenlappar per månad för butiksägaren?

    Har ni inget skydd för att t.ex upptäcka onormala aktiviteter på Prisjakts länkar?

    /Joel

    Precis som som Google sÃ¥ vill vi inte exakt berätta hur skydden funkar eftersom man dÃ¥ indirekt förklarar hur man skall gÃ¥ runt skyddet. Men vÃ¥rt ”hammerskydd” skulle hantera den situationen, dessutom skulle det bli rätt pinsamt för den attackerande butiken.

    #132722
    jonasbonde
    Deltagare

    @debaser 30664 wrote:

    Vill ändå, särskilt för er kommunikation med kunder, tillägga att analytics inte längre mäter på det sättet ni anger. Sitter tyvärr på iphone, så hittar inte källa i hjälpavsnitten, men den som söker skall finna.

    Det har ändrats en del, fast inte i grunden, tycker att relevant traffic har en bra beskrivning här:
    http://blog.relevanttraffic.se/google/uppdatering-i-google-analytics-hur-sessioner-hanteras/

    Men precis som skrevs innan sÃ¥ lägg pÃ¥ en ”utm_source” pÃ¥ länkarna som skickas till oss sÃ¥ skall siffrorna stämma. Vill man dessutom hÃ¥rdgranska oss sÃ¥ plocka fram webblogarna och jämför med klicken som syns i Prisjakt Analytics.

    //Jonas

    #132719
    jonasbonde
    Deltagare

    Hej!

    Att rapporterade klick skiljer sig mellan Prisjakts statistik och den man kan få från andra verktyg, som Google Analytics, beror på flera faktorer.

    Först en liten förklaring om hur Prisjakt loggar klick. När en besökare klickar pÃ¥ en länk som gÃ¥r till butik gÃ¥r länken till http://www.prisjakt.nu/redirect.php. Redirect.php är vÃ¥rt skript för att logga klick och när en besökare klickar sig vidare loggas det i en tabell med tidpunkt och ip-adress. Det finns ett undantag, vi har ett litet skydd mot ”klickspam” som innebär att vi inte loggar klick pÃ¥ samma företags-pris-kombination inom en minut. Det vi redovisar är alltsÃ¥ hur mÃ¥nga gÃ¥nger vi har skickat vidare en besökare till er.

    Anledningar till att siffrorna skiljer sig åt:

    Cookies

    Om besökarens webbläsare inte tillåter cookies så kan inte Google Analytics registrera besöket men det kan vi eftersom vi inte är beroende av cookies.

    Klick vs. besök

    Prisjakt räknar klick, Google Analytics räknar besök. Google definierar ett besök sÃ¥ här: ”I Analytics registreras ett besök om en användare kommer till din webbplats tvÃ¥ gÃ¥nger inom trettio minuter utan att stänga sin webbläsare.” Det är alltsÃ¥ inte riktigt samma sak.

    HTTP Referer

    Alla webbläsare skickar inte med information om vilken sida man kommer ifrÃ¥n, den sÃ¥ kallade ”HTTP referer”. MÃ¥nga analysverktyg (däribland Google Analytics) använder referer för att spÃ¥ra var besökare kommer ifrÃ¥n och dÃ¥ kommer det att bli andra siffror än de Prisjakt loggar. Jag hänvisar till Wikipedia för mer läsning om HTTP referer: http://en.wikipedia.org/wiki/HTTP_referer

    Google har själva en sida med titeln ”Varför rapporterar Google Analytics andra värden än en del andra webbanalyslösningar?”, den finns pÃ¥ Why does Google Analytics report different values than some other web analytics solutions? – Analytics Help .
    Debaser har alltså rätt i sin analys :)

    Vänliga hälsningar,
    Jonas Bonde
    Grundare Prisjakt

    #107343
    jonasbonde
    Deltagare

    @Mats 2153 wrote:

    Parvelito
    har just kontaktat Pricerunner för att eventuellt prova deras tjänster. Prisjakt och Kelkoo har inte funkat för oss. Är nyfiken då du säger de är jobbiga. Hur menar du?

    Det stämmer *tyvärr* att vi inte var rätt för er, ni fick verkligen inte mycket besökare. För att funka bra hos oss behöver ni nog ett större sortiment, vi har en hel del skönhetsbutiker som får ganska mycket trafik från oss.

    //Jonas

    #107342
    jonasbonde
    Deltagare

    @Roger T 2162 wrote:

    hoppade av pricerunner. Prisjakt är så mycket bättre. Men det är lite skumt med deras priser för man vet inte att det stämmer. Antal klick på fakturan stämmer inte med det vi ser i shoppen eller google analytics. Frågar man får man ett luddigt svar om att det hänger ihop med google osv.

    Ok, skall försöka förklara :)

    Att rapporterade klick skiljer sig mellan Prisjakts statistik och den man kan få från andra verktyg, som Google Analytics, beror på flera faktorer.

    Först en liten förklaring om hur Prisjakt loggar klick. När en besökare klickar pÃ¥ en länk som gÃ¥r till butik gÃ¥r länken till http://www.prisjakt.nu/redirect.php. Redirect.php är vÃ¥rt skript för att logga klick och när en besökare klickar sig vidare loggas det i en tabell med tidpunkt och ip-adress. Det finns ett undantag, vi har ett litet skydd mot ”klickspam” som innebär att vi inte loggar klick pÃ¥ samma företags-pris-kombination inom en minut. Det vi redovisar är alltsÃ¥ hur mÃ¥nga gÃ¥nger vi har skickat vidare en besökare till er.

    Anledningar till att siffrorna skiljer sig åt:

    * Cookies
    Om besökarens webbläsare inte tillåter cookies så kan inte Google Analytics registrera besöket men det kan vi eftersom vi inte är beroende av cookies.

    * Klick vs. besök
    Prisjakt räknar klick, Google Analytics räknar besök. Google definierar ett besök sÃ¥ här: ”I Analytics registreras ett besök om en användare kommer till din webbplats tvÃ¥ gÃ¥nger inom trettio minuter utan att stänga sin webbläsare.” Det är alltsÃ¥ inte riktigt samma sak.

    * HTTP Referer
    Alla webbläsare skickar inte med information om vilken sida man kommer ifrÃ¥n, den sÃ¥ kallade ”HTTP referer”. MÃ¥nga analysverktyg (däribland Google Analytics) använder referer för att spÃ¥ra var besökare kommer ifrÃ¥n och dÃ¥ kommer det att bli andra siffror än de Prisjakt loggar. Jag hänvisar till Wikipedia för mer läsning om HTTP referer: HTTP referrer – Wikipedia, the free encyclopedia

    Google har själva en sida med titeln ”Varför rapporterar Google Analytics andra värden än en del andra webbanalyslösningar?”, den finns pÃ¥ Why does Google Analytics report different values than some other web analytics solutions? – Analytics Help

    För att kunna se klicken är att märka era länkar
    http://www.butik.se/shop/?product=12345 &utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt

    SÃ¥ kan man se siffrorna i analytics som en cpc kampanj. Ett annat säkert sätt att exakt se att siffrorna stämmer är att ha ett eget tracking system som lägger till en ref t.ex http://www.butik.se/shop/?product=12345&kampanj=PJ Sen lagrar ni alla anrop som har ordet ”kampanj” i en tabell och jämför. Naturligtvis kopplar ni sedan ihop det med en egen avslutsmätning :)

    En annan (jobbig) metod är att kolla att de klicken som syns i Prisjakt kontrollpanel stämmer med vad som syns i webbserver loggarna.

    Ok, nu blev det mycket text igen.. Men hoppas det har blivit lite klarare…

    //Jonas Bonde, Grundare Prisjakt

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)