Forumsvar skapade

Visar 3 inlägg - 2,551 till 2,553 (av 2,553 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #105618
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Jag jobbar definitivt inte med ett lokalt bolag :), utan jag finns i Sundsvall och mitt lager utanför Skara, så det är några mil emellan, närmare bestämt ca 80. När jag letade logistikpartner så hittade jag inga lokala alternativ, samt att frakterna tar betydligt längre tid härifrån och söderut. Genom att lägga lagret söderut så får kunderna bättre service.

    Från början använde jag posten via deras avtal och det sparade jag en hel del pengar på. I början när vi använde posten så kunde jag för samma summa som jag i normala fall betalade posten, anlita logistikföretaget och betala frakt samt deras avgifter. Med andra ord det logistikföretaget kostade tog jag igen i bättre fraktavtal. Då var valet lätt, när det gällde att lägga ut logistiken.

    Numer använder jag privpak via deras avtal och för de minsta paketen hos dem P1 – längd+omkrets 124 cm, vikt 1 kg, längd 75 cm, höjd 10 cm betalar jag 37.50 i fraktkostnad, för de största P6 – längd+omkrets 300 cm, vikt 20 kg, längd 150 cm betalar jag 109 kr.
    Dessa priser förhandlas om allteftersom, och sänks när avtalen förbättras.

    Sedan tillkommer hanteringskostnad, lagerkostnad, samt arbetad tid (inleveranser, inventeringar, specialsaker man vil ha gjorda m.m.) och detta är nog förhandlingsbart utifrån dina egna förutsättningar och från logistikföretag till företag. Mycket av den kostnaden täcks också av att du får billigare fraktkostnader pga bättre avtal.

    För mig har det varit mycket bra att friställa min tid, men man måste kunna släppa sitt kontrollbehov och våga lita på den som packar och plockar. Jag vet att andra e-handlare haft problem med det. I mitt fall har det fungerat bra och jag har en god relation med min packare. Hon är definitivt en resurs att vara rädd om. Hon brukar till och med ringa och förvarna när hon tycker att saker börjar ta slut trots att jag har ett lagersystem, och sedan hörs vi av någon gång i veckan och diskuterar allmänt om det är speciella saker. Hon brukar ha synpunkter och se när saker säljs mycket i vissa perioder och påminna mig att det är dags att ta hem vissa varor. Har man en syn på människor att alla kan göra misstag, men då rättar man till dem, så går det bra. Men har man synen som en del har, alla ska kontrolleras och misstag får inte hända, och händer det så skäller man allt man kan, då ska man inte lägga ut sitt lager.

    En annan fördel är att lagret enkelt kan skalas om från stort till mindre och tvärtom. Du betalar bara för den plats du upptar, och behöver inte stå med för trånga eller stora lokaler.

    Vi har haft ett fåtal felplock på de år vi haft lagret hos dem. De kan räknas på ena handens fingrar. Problemet har i stället varit för mig att vi fått skicka varor hit ibland för fotografering eller när jag vill kika på en sak själv, men det är ett mindre problem om inte lagret ligger 80 mil från dig…

    Nu har jag nästan skrivit en roman ser jag, men förhoppningsvis kanske det givit lite input till någon. har ni mer frågor är det bara att hojta till

    #105616
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Några fler punkter….

    enkel inrapporteringsfunktion till lagret vid inköp av varor
    historik för lagerhantering, historik kring order, och varor
    unifaun koppling
    spårning av paket inte bara posten utan även schenker privpak, schenker parcel, dhl, dsv,
    behörighetsstyrd admin
    visa filmer på produkter
    utskrivbara PDF er som produktbeskrivningar
    online support
    vinstberäkning / såld order
    vinstberäkning / produkt

    #105614
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Jag har lagt ut det på tredjepartslogistikföretag och jag ångrar mig inte. Jag rekommenderar dig att i alla fall undersöka marknaden. Det är billigare än man tror i och med att man ofta kan anväda deras fraktavtal som för det mesta är betydligt bättre än vad man själv kan förhandla sig till.

Visar 3 inlägg - 2,551 till 2,553 (av 2,553 totalt)