Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 61 till 70 (av 412 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #171526
    Majsan
    Deltagare

    Ursäkta mig men copy – paste är väl det sämsta du gör.

    Skriv egna villkor men ha andra som vägledning, både ur seo sammanhang samt för att den butiken du kopierat villkoren ifrån inte ska bli sne på dig.

    Man ska aldrig kopiera information från andra utan att be om lov

    #171034
    Majsan
    Deltagare

    Normalt sett tar dom ut avgiften när fakturan är aktiverad MEN vi har vid något tillfälle förhandlat bort den då dom varit väldigt sen med att stoppa en order under en vardag.

    #170147
    Majsan
    Deltagare

    @Kodmyran 71918 wrote:

    aktieutdelning ja, det är ju samma sak om du äger aktier och får utdelning, men lön nej, eftersom lön får man för att arbeta

    Instämmer med Katrin

    #170142
    Majsan
    Deltagare

    Japp de kan man MEN du får inte arbeta där då. Är man sjukskriven på 100% så är man. Att arbetspröva annat arbete under en heltidssjukskrivning skall godkännas av Försäkringskassan före.

    #170136
    Majsan
    Deltagare

    Gissa. Är man heltidssjukskriven så är man det av en viss anledning, dvs man klarar inte av att arbeta. Hur ska du då förklara att du klarar av att driva en firma, vilket alltid är på heltid, men inte arbeta i ordinarie arbete?

    Frågan ger egentligen svaret direkt enligt mig

    #169728
    Majsan
    Deltagare

    @Andreas 71358 wrote:

    Behöver du inte F-skatt först när du har en svensk medborgare anställd?
    Själv har jag klarat mig gott och väl på att endast vara registrerad för moms i Sverige.

    F-skatten har inget att göra med om man har anställda (medborgarskap) eller ej, förutsatt att man inte säljer tjänster. Har du anställda är kravet att man är registrerad som arbetsgivare och betalar sociala avgifter m.m. för dom.

    F-skattesystemet infördes för att skapa klara och förutsebara regler när det gäller skyldigheten att göra skatteavdrag och betala socialavgifter på ersättningar till uppdragstagare. Rätten att tilldelas en F-skattsedel har sedan reglerna infördes utvidgats i syfte att få fler att starta företag. En uppdragsgivare kan betala ersättning för utfört arbete till en uppdragstagare som innehar F-skattsedel utan att behöva ansvara för preliminärskatt och arbetsgivaravgifter och utan att behöva undersöka om uppdragstagaren är en självständig företagare som fullgör sina åtaganden när det gäller skatter och
    avgifter.

    Däremot vet jag att bl.a. Arbetsförmedlingen kräver att du är godkänd för F-skatt för att få diverse bidrag trots att det inte är något krav från Skatteverkets sida när man inte säljer tjänster.

    #169608
    Majsan
    Deltagare

    @Dan 71279 wrote:

    Hmm, så man behöver inte f-skatt för att driva e-handel?

    För att sälja varor behöver du ingen F-skatt. F-skatten har bara verkan om du säljer tjänster, dock anser många att har du F-skatt så ser det seriösare ut.

    F-skattens uppkomst var för att den som anlitar dig inte skall behöva betala sociala avgifter och skatt på den tjänst som du fakturerar. Likt gamla B-skatten som fanns tidigare.

    #169585
    Majsan
    Deltagare

    Säljer du tjänster så avvakta. Varor – kör på. F-skatten är egentligen endast till för de som säljer tjänster

    #169213
    Majsan
    Deltagare

    @Bestblom 70809 wrote:

    1. Omsättningen på 10 000 kr har jag tagit från luften… jag tror egentligen inte att det kommer komma i den nivån första året. Blir det fel att ändra det till 5 000 kr istället?

    4. Okey, men är det bättre att ha det Kalenderkvartal för en sån liten rörelse, eller ska jag köra på en gång per år?

    5. Vad bra, för jag visste inte att jag kunde skriva 0. Men vad händer om det skulle gå bra under året och bli överskott?? Hur kan jag ändra på då? Ska jag tala om det för Skatteverket eller får jag papper från dem om detta?

    Tack så mycket för hjälpen :)

    Att uppskatta en omsättning vid registreringstillfället är inte alltid det lättaste. Men låt du 10 000 kr stå kvar, det skulle jag.

    Gällande momsen skulle jag ha 3 månaders om jag ansåg att jag inte ville hålla på att redovisa den varje månad. Helårsmomsen tycker jag personligen inte är bra för då sitter du på en massa pengar som skall till staten. Den dagen när det skall betalas brukar inte alls bli den roligaste om man har det ganska tunt på kontot.

    Om du skulle märka att du får ett överskott så kan man löpande under året ändra den hos Skatteverket. Detta görs lättast via deras e-tjänst för preliminär inkomstdeklaration eller pappersmässigt på blankett SKV4313

    #169200
    Majsan
    Deltagare

    @Bestblom 70799 wrote:

    Hej,

    1.
    SNI-kod: 47 912
    Omsättning: 10 000 kr
    jag har iiiingen aning alls om omsättningen idag, och eftersom företaget ska drivas som en ”hobby” så tror jag inte att jag kommer omsätta så mycket första året, är det ok att skriva 10 000kr eller är det för lågt?



    2.
    Verksamheten ska bedrivas: Utan anställd
    jag kommer inte ha någon anställd, det är jag som äger företaget och pengar som kommer in kommer jag stanna kvar tills det växer. Om jag väljer ”utan anställd” så betyder det att jag inte kan röra pengarna som kommer in i företaget väl? Och för att göra det kan jag senare ändra/lägga till ”med anställd”?


    3.
    Beräknat beskattningsunderlag och omsättning,
    Beskattningsunderlag:

    Omsättning 10 000
    Total momsfri försäljning i Sverige – 0
    Total försäljning i EU-land – 1 000
    Total försäljning utanför EU (= export) – 1 000
    Totalt beskattningsunderlag = 8 000

    detta har jag skrivit in eftersom jag inte har någon aning om aktuella siffror redan idag. Jag antar att när verksamheten har kommit igång och pengar börjar omsättas och komma in i företaget får jag deklarera ”rätt” ifrån mig med aktuella siffror. Så det är inte galet om jag skriver något som jag inte vet, eller hur? Har ni några tips på dessa siffror, är det bra eller ska jag ändra på något?


    4.
    Välj redovisningsperiod: Varje kalenderkvartal, med redovisning den 12:e i andra månaden efter redovisningsperioden.
    jag har fått veta att eftersom jag inte omsätter så mycket så ska jag inte välja redovisningsperioden varje månad. Därför har jag valt vart tredje månad. Går det att ändra på detta senare? Låter det rimligt med mitt val?



    5. Preliminär inkomstdeklaration,
    Inkomst av näringsverksamhet

    jag har ingen aning om vad jag ska skriva här :confused: 😮

    Verksamhetens överskott:
    Inkomst för investeringsfond som ingår i överskottet ovan:
    Underlag för särskild löneskatt på pensionskostnader:
    Underlag för avkastningsskatt på pensionsförsäkringar (15%):
    Underlag för avkastningsskatt på kapitalförsäkringar (30%):
    Skatteavdrag från inkomst som redovisas i näringsverksamhet:

    Önskar få uppskov i tre månader med betalning av den debiterade preliminärskatten -> Ja/Nej

    alltså helt ärligt VAD ska man göra när man inte vet vad man ska skriva in här?? Jag ska ju bedriva en enkel webbshop… Finns det någon snäll själ som kan tala om vad jag ska skriva in för siffror? Måste jag skriva in något nu, går det inte att återkomma i framtiden vid deklarationen när verksamheten har varit igång?

    Lite enkla svar på dina frågor som jag även numrerat för enkelhetens skull.

    1. Sni-koden ser ut att stämma och omsättningen är ju helt OK om du tror att du inte kommer ha större intäkter.

    2. Även du som delägare i AB räknas som anställd men ska du inte ta ut någon lön själv så behöver du inte vara registrerad som arbetsgivare. Den dagen när du tänker ta ut lön eller om du anställer någon så registrerar du dig enkelt på verksamt.se

    3. Skulle inte ändra på något då det är så som din planering ser ut.

    4. Det går att ändra redovisningsperiod. Så här säger Skatteverket:
    Om redovisningsperioden efter din begäran ändras från en till tre månader eller omvänt ska den nya redovisningsperioden i normalfallet gälla från nästa kalenderkvartal. Ska ändring göras från eller till ett beskattningsår ska ändringen i normalfallet börja gälla från antingen ingången eller utgången av det pågående beskattningsåret. Det innebär att tidigare redovisningsperioder
    som redan gått ut inte ska ändras

    5. Det är under inkomst av näringsverksamhet som du uppger vad du tror att du kommer ha för överskott av näringsverksamheten. För att räkna fram överskottet kan du använda Skatteverkets hjälpblankett.

    Anledningen till att dom vill veta överskottet är för att du skall få rätt debitering på överskottet. Tror du inte att du kommer ha något överskott första verksamhetsåret – Ja då skriver du 0

    Hoppas du fått svar på dina frågor

Visar 10 inlägg - 61 till 70 (av 412 totalt)