Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
4 november, 2013 kl. 13:08 #169632
Marsun
DeltagareHej Oscar,
Jag tycker du gör helt rätt som hÃ¥ller dig borta frÃ¥n rabatt träsket, det undergräver bara dina marginaler. Men i övrigt har Jakob rätt, det gäller att ha specifika annonser för remarketing/retargeting. Men det absolut viktigaste är att ha annonser som speglar vad konsumenten gjort sÃ¥ att innehÃ¥llet blir relevant. Och dÃ¥ räcker det inte alltid att bara visa det de tittade pÃ¥, det kan vara bättre att visa produkter som pÃ¥ nÃ¥got sätt är relaterade till det de tittade pÃ¥ vid första besöket – baserat pÃ¥ verklig konverteringsdata.Lycka till!
//Marcus
19 oktober, 2012 kl. 15:12 #154136Marsun
Deltagare@MikAsp 50240 wrote:
Vi jobbar med remarketing med både Google (del av adsense ) samt annan 3:e parts produkt. Google har vi bra erfarenheter kring högre eller minst lika bra conversion som adwords. Med 3:e parts produkt har vi inte börjat ännu men kommer bli viktig del av vår verksamhet. Kan återkomma så fort vi testat.
Hur gick det? Vore väldigt intressant att veta.
17 augusti, 2012 kl. 12:47 #150523Marsun
Deltagare@BannerBosse 50228 wrote:
Saken är den att ju högre unikt besökarantal en kund har, ju enklare är det för annonsleverantören att leverera visningar.
Anledningen till att vissa retargeting-aktörer(leverantörer) vill att man minst ska ha 100 000 unika besökare/månad är
för att det ökar annonsleverantörens chans att kunna leverera visningar i så höggrad som möjligt inom sitt egna nätverk av sajter.
Om man inte har en tillräcklig bredd (antal stora sajter i sitt nätverk) så blir det svårare för leverantören att kunna hitta och nå ut till de
specifika besökare kunde vill återannonsera mot, vilket också innebär att effekten uteblir samtidigt som annonsleverantören inte kan ta betalt.Ju fler unika besökare kundens sajt har, dessto enklare är
det för leverantören att kunna leverera visningar(och ta betalt) trots att man har färre stora räckvidds-sajter i sitt nätverk.
Chansen att nå ut med en annons/visning(och ta betalt) ökar helt enkelt, ju fler unika besökare kunden har i och
med att chansen är större att besökarna surfar runt inom annonsleverantörens egna nätverk av sajter.Om man har en tillräcklig bredd i sitt nätverk av sajter(möjlighet att nå många människor-räckviddssajter),
så har det unika besökarantalet inte samma betydelse i och med att man har lättare att nå ut till kundens besökare, vilket innebär att man kan tillgodose mindre aktörer utan ett krav på 100 000 unika besökare/månad.Skål!
I princip hÃ¥ller jag med dig, sÃ¥ är det. Men det är svÃ¥rt att vara sÃ¥ generell i sina pÃ¥stÃ¥enden, alla aktörer har ju sin affärsidé och sitt upplägg. I Criteo’s fall sÃ¥ handlar det om att vi jobbar med dynamiska annonsvisningar inte bara baserat pÃ¥ de enskilda produkter som konsumenten tittar pÃ¥ utan ocksÃ¥ baserat pÃ¥ andra relevanta produkter konsumenter köpt, dvs rekommenderade produkter. För att dessa rekommendationer ska bli bra, dvs bli sÃ¥ pass relevanta att de driver klick och konverteringar, sÃ¥ mÃ¥ste vissa mängder data gÃ¥ igenom systemet. Därav kravet pÃ¥ 100 000 unika per mÃ¥nad.
Trevlig helg!
17 augusti, 2012 kl. 12:42 #150522Marsun
Deltagare@Danny 50219 wrote:
1. Ja
2. BÃ¥de klick och View
3. Inte hunnit sÃ¥ lÃ¥ngt ännu men det kommer jag definitivt göra innan vi bestämmer oss för hur vi fortsätter jobba i framtiden..FÃ¥r jag rekommendera att du utvärderar din kampanj bara pÃ¥ klickbasis dvs bara tar hänsyn till de konverteringar som kommit som följd av klick? Generellt är det inte bra för annonsören att ta med post-view konverteringar i beräkningen när det gäller retargeting eftersom nätverket enkelt kan lägga en ”visning” per unik och dag sÃ¥ säkerställer de att det ser ut som att en massa konverteringar kommit frÃ¥n dem.
17 augusti, 2012 kl. 08:35 #150511Marsun
DeltagareHej Danny,
Siffrorna ser bra ut tycker jag, men jag har några ytterligare frågor:
- Var detta bara retargeting?
- Är konverteringsgraden bara på klick eller räknas även iSales/ViewThru in i den här siffran?
- Har du räknat ut din ROI dvs vad kampanjen kostade i jämförelse med vad din försäljning var på konverteringar som kom efter klick?
@Danny 50215 wrote:
Vi har under ca 2 månader kört ca 250,000 visningar som exponerats för ca 7000 unika besökare. (Vi ligger på ca 20,000 unika besökare i månaden så det finns utrymme för mer)
Konverteringsgrad: 5,0%
CTR: 0,54%Vi har väl sammantaget säga att som konverteringsmaskin finns det bra potential och vi kommer nog fortsätta med liknande annonser i framtiden.
Tycker även att det verkar ha en bra effekt för spridning av vår butik som ett seriös aktör att räkna då folk återkommit med kommentarer att dom ser oss på Aftonbladet, tv.nu, etc och de tycker det känns tryggt.
Är väl ingen expert pÃ¥ omrÃ¥det sÃ¥ ni fÃ¥r väl frÃ¥ga mer specifikt om ni vill…här eller PM…
16 augusti, 2012 kl. 09:27 #150429Marsun
DeltagareEtt par tips: titta på hur många konverteringar som kommer efter klick, och kolla på ordervärdena på dessa klick.
@Danny 50126 wrote:
Vi har kört en retargetingkampanj (genom Webtraffic) de senaste 2 mÃ¥naderna nu. Kommer att sitta ner nu i eftermiddag med de ansvariga och fÃ¥ fullständig statistik och kommentarer pÃ¥ hur det fungerat. Kan Ã¥terkomma under morgondagen med lite input…
16 augusti, 2012 kl. 09:16 #150427Marsun
DeltagareHur stor du behöver vara beror på vem du väljer som leverantör antar jag. Så om jag begränsar mig till Criteo och det vi levererar så har vi några kriterier vi vill ha på plats för att det ska bli bra för alla parter:
- Vi vill implementera taggar på siten
- Du levererar feed (XML/CSV) på fullständigt produktsortiment, med priser och bilder mm
- Du har cirka 100.000 unika besökare per månad eller mer
Uppfyller du dessa krav/önskemål så kan vi leverera bra åt dig.
16 augusti, 2012 kl. 06:58 #150417Marsun
Deltagare@Danny: Sportamore kör med Criteo, där jag jobbar och de annonser du nämner är våra. Kontakta mig på m.sundvall@criteo.com om du vill fortsätta diskussionen, nämn gärna att du kommer via den här siten så vet jag kontexten. Välkommen!
16 augusti, 2012 kl. 06:52 #150416Marsun
DeltagareSjälvklart fungerar retargeting! i normalfallet lämnar 98-99% av besökarna siten utan att köpa/konvertera så om man påminner dem om att de avbrutit sitt köp så kommer fler konvertera än vad som hänt annars. Särskilt om man mäter och optimerar på klickbaserade konverteringar bara, då har man ju full koll. Nu talar jag visserligen i egen sak eftersom jag jobbar på Criteo som är världens största aktör inom retargeting med 100% dynamiska annonsvisningar, men även om man bortser från detta faktum så tycker jag det säger sig självt att det funkar.
-
FörfattareInlägg