Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
8 april, 2010 kl. 16:04 #109791
Melack
DeltagareRoligt andreas!
Vi har faktiskt precis börjat lite smÃ¥tt med produktguider, och en övergripande guide/ordlista för cyklar är halvklar. Det där med tips pÃ¥ utrustning är ju verkligen en bra idé! Kanske kan leda till lite merförsäljning ocksÃ¥…
Ska genast slänga ihop ett paket med lås, skärmar och pakethållare eller nåt sånt. Riktigt bra idé! Tack.
8 april, 2010 kl. 10:00 #109783Melack
DeltagareThomas; det farliga med att annonsera den fria frakten i butiken är såklart att fysiska kunder då också vill ha fri frakt, vilket är dåligt. Kostnaden för frakten vid nätköp kan man se som intjänad då ingen säljare behöver hjälpa kunden. Ska kunden ha både säljare och gratis frakt tjänar vi inte många kronor (en cykel kostar kring 500:- i frakt och att sälja en cykel tar uppemot en timme).
Vi kör ju stora annonser i DN&SVD varje helg, har funderat på att pusha hemsidan lite där. Men som sagt var, frågan är vad det egentligen kostar? Köper kunden på nätet istället till fri frakt? Och dessutom; vi vill bibehålla ryktet av en sportaffär som är kunnig där bra service är viktigt. Det försvinner lite med näthandel. Den förluster tar vi gärna till kunder utanför stockholm, men de som annars skulle kommit till butiken tar vi gärna till butiken
Vi har faktiskt bara ynka två snowboardboots kvar i 38. Båda från burton, den ena: ruler smalls, 1299:-. #2 Burton (glömt namnet), dammodell men icke feminim design. 1499:- ordinare, halva priset nu. Burton gör ju riktigt jävla bra boots, men det är klart att det finns billigare.
8 april, 2010 kl. 09:29 #109781Melack
DeltagareParvelito: tack! Ã…terigen, det är en bra annonskanal…
Tävlingen är medvetet nästintill osynlig. Vi kör den primärt pÃ¥ Hockeysverige.se och nÃ¥gra andra siter och betalar ganska dyrt för det – därför vill vi helst inte att besökare som kom via google ska vinna de dyra klubborna, utan vi vill styra in besökare som inte skulle kommit annars. Tävlingen i sig har varit lyckad – vi har gömt 5 ishockeyklubbor pÃ¥ siten vilket gör att folk klickar runt väldigt mycket. Om inte vÃ¥r hemsida sätter sig i deras minnen efter 800 sidvisningar, ja dÃ¥ vet jag inte vad som krävs
Tillbehör i all ära, men inte som något annat än merförsäljning. Att skicka ett cykellås kostar ett par slantar i frakt (som vi bjuder på) och det kostar lika mycket i tid som att skicka en canada-goose jacka så det är på inget sätt en bra affär.
Adwordsbesökare konverterar (som jag snuddade vid i förra posten) dÃ¥ligt när det gäller cyklar, men när det gäller ishockey är det otroligt bra. Vi kommer satsa hÃ¥rt pÃ¥ SEO för just hockeydelen – vi hÃ¥ller faktiskt pÃ¥ att starta upp en ”filial” med bara hockeyprylar för grym SEO och riktade annonser mot hockeyfolket. Nu är det dock cykelsäsong och vi har bra priser & ett enormt utbud och detta vill jag använda. Tack vare att vi trots allt har ett gäng besökare blir det ju ett par ordar – sÃ¥ jag har funderat pÃ¥ att köra en enkät bland vÃ¥ra kunder som köpt cyklar och se vad de har att säga. Dels för att fÃ¥ information, men kanske ocksÃ¥ för att fÃ¥ bättre insikt i vad de tyckte var bra och sedan se till att förmedla det tydligare. NÃ¥gon som har erfarenhet av liknande undersökningar?
Vad det gäller sportnyheterna sÃ¥ är det som du säger, de konverterar sämre. Dels hade vi för ett tag sedan flera tusen sportnyheter indexerade, och rankade bra pÃ¥ dessa nyheter. Därför är det nu rel=nofollow pÃ¥ länkarna till sportnyheterna, vi tappade en hel del besökare men fÃ¥r bättre indexering pÃ¥ ”viktigare” sidor och fÃ¥r fler relevanta kunder. Faktiskt fÃ¥r ju ocksÃ¥ dessa besökare bättre sidor att läsa nyheter pÃ¥, typ aftonbladet osv.
Som du säger, det är inte lätt att hitta konsulter för detta. SEO är lätt att ordna, och det jobbas som sagt var på för fullt med det, men jag ser hellre till att ha en riktigt bra sida innan vi lägger krut på att få lite vettigare mängder besökare. Det är inte enbart för kronor&örens skull, men för att sidan är mer ett ansikte utåt än något annat, och håller den inte en högre kvalitet kan det bli negativt för den fysiska butiken som är primär i sammanhanget.
8 april, 2010 kl. 09:15 #109780Melack
DeltagareDan: Visst är det så! Dock gäller det, såklart, enbart i Stockholm. Att konverteringen i stockholmsområdet är lägre än i resten av landet hintar väl ännu mer om att det du säger är en sanning.
Greger, tack! Avsaknaden av texter är resultatet av hastig publicering av produkterna när vi drog igÃ¥ng en ny shop. Alla produkter som publicerats de senaste mÃ¥naderna har dock texter, sÃ¥ det ordnas gradvis. AngÃ¥ende svÃ¥righeten med att sälja vissa sportartiklar – sÃ¥klart är det sÃ¥. Men bara till en viss del. Vi är billiga (om man jämför SAMMA produkt, inte budgetalternativ frÃ¥n kedjor) och de allra flesta som handlar kvalitets-sportprodukter har en bra uppfattning om vad de vill ha.
Vi kör en ganska stor adwordskampanj där vi bara fokuserar pÃ¥ produktnamn, och har en snuskigt bra clickrate men fruktansvärt dÃ¥lig konvertering och det är lite därför jag känner att det finns mycket att göra för att underlätta köp. Rent intuitivt känns det som att folk som söker pÃ¥ en specifik vara (och ocksÃ¥ ofta väldigt specificerat, typ ”7 växlar”) är sugna pÃ¥ att köpa cykeln – och ändÃ¥ konverterar vi inte.
För att ytterliga bevisa att du har så otroligt rätt kan jag säga att hockeyprylar, där kunderna VERKLIGEN vet vad de vill ha konverterar riktigt jäkla bra.
7 april, 2010 kl. 21:51 #109771Melack
DeltagareDan: när jag skrev tråden menade jag URL:en. Självklart kan man argumentera för att tipsen inte blir lika kraftfulla utan den visuella delen innebär, men åandrasidan: får man tips så är väl förhoppningen att man korrigerar det som ansetts vara fel och där tappar en url sin kraft. Jag omformulerar frågan:
Kommer du (eller någon annan moderator) lägga tillbaks URL:en med hänvisning till ovan nämda argument?
Nicklas: jag sökte en konsult (dessa är rent först & främst rent juridiskt bundna vid en slags tystnadsplikt). Skillnaden mellan att tala med en person över telefon och att skriva ut allting på ett starkt sökmotoroptimerat ehandelsforum är onekligen snudd på enorm.
Dan #2: Vi mäter konverteringen i Analytics. Självklart kan 0.69% vara helt ok – faktiskt sÃ¥ har jag inte heller sagt nÃ¥got annat. DOCK är jag helt övertygad om att konverteringen kan öka rätt kraftigt. Fireklickindex i min bransch är 1,2% (1,7 gamla kunder).
Alla tips är guld värda. Mycket är under utveckling och mycket är nästan klart. Todo-listan är ohyggligt lÃ¥ng och samtidigt hÃ¥ller vi pÃ¥ för fullt att fÃ¥ upp mer artiklar – alltsÃ¥ vore hintar om vart prioriteringen ska ligga en ren&skär dröm.
Om det finns vänliga själar där ute som vill tipsa: ett stort SEOarbete är pÃ¥ gÃ¥ng, sÃ¥ dessa tips är inte jätteintressanta. Dessutom har SEO inte supermycket med konvertering att göra – vilket grundfrÃ¥gan gällde. (ja, seo=relevans=bra innehÃ¥ll=konvertering…)
7 april, 2010 kl. 16:42 #109761Melack
DeltagareKan man isÃ¥fall ta bort trÃ¥den efter ett tag? Vi är en hyggligt känd fysisk butik, och sÃ¥nt här med hur vi ska fÃ¥ fler kunder att handla kan kännas lite sÃ¥där…
-
FörfattareInlägg