Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
23 april, 2013 kl. 13:16 #163182
MTW
Deltagare@mephisto73 63820 wrote:
Inte för att vara tjatig, men affärsplan etc bör du ha klart för dig innan du kör igång. Sen kan man iofs köra på ändå och se vart det leder, för att det är roligt. Du kommer lära dig massor på vägen.
Du kan göra detta själv om du är masochist, annars går det bra att låta exvis DHL sköta tulldeklaration och inbetalning av tull+moms. De tar en femtilapp för besväret, men för många är det värt det.
Absolut, jag är helt med på det!
Jag har funderat pÃ¥ det här i nÃ¥gra Ã¥r och hunnit bÃ¥de skriva och skriva om affärsplan och budget nÃ¥gra gÃ¥nger:) Alla förutsättningar har dock inte varit samma ända frÃ¥n början (import, webbshop osv), men typ av företag och marknad har varit densamma. (Nu har planerna ganska nyligen tagits upp igen efter att ha legat pÃ¥ is ett tag, sÃ¥ mycket som jag hade bättre koll pÃ¥ när det gäller fek har glömts bort.) Och ja, jag har uppdaterat affärsplanen och hunnit göra en del marknadsundersökningar;)Ok, där ser man. DÃ¥ lät det som att det var nÃ¥got mÃ¥ste för att fÃ¥ importera alls, och att det ”kunde gÃ¥ riktigt illa” om man inte gjorde det/gjorde fel.
Jag tänkte antingen boka in en träff eller gå på ett import-infomöte hos tullverket så jag har helt hundra koll på det.23 april, 2013 kl. 12:54 #163179MTW
Deltagare@mephisto73 63815 wrote:
Det finns en stor mängd lösningar, allt från egenkodat, open source till hyrlösningar i olika prisklasser. Teknisk kompetens och startup-budget avgör valet för de flesta.
Behöver du knappast. Vanligen sköter din speditör detta.
Finns även 3PL-lösningar (3:e partslogistik). Passar bäst om du ska sälja ett fåtal SKU:s.
Övrigt, om du inte redan tänkt på det:
– affärsplan (hur tänkte du tjäna pengar)
– marknadsanalys (vilka konkurrenter har du, vad är de bra pÃ¥ etc, vad omsätter marknaden etc.)
– kundanalys (vilka är dina kunder, ju mer specifik du är, desto bättre)
– USP (varför ska kunderna köpa av just dig)
– Marknadsföring (absolut viktigaste punkten. MÃ¥nga tror att det räcker att bygga en webbshop sÃ¥ kommer kunderna att snubbla in av sig själva. Händer inte kan jag säga. Är du inte SEO-guru sÃ¥ bör du fundera pÃ¥ hur du nÃ¥r dina kunder, och vad det kommer att kosta dig.Lycka till
Tack!
Jag har absolut ingen koll på hemsidor och liknande så jag borde nog kolla på någon färdig lösning (och lägga min tid på det jag kan)
Inte? Jag läste lite info om import och då stod det massor om att klassificera varor, EORI-nummer och liknande? Eller blandar jag ihop det med något annat?
3:e partslogistik måste jag kolla upp! Just lager känns så otroligt krångligt. Det finns absolut ingen plats att ha det hemma, och jag vill inte hyra för stort, litet, dyrt eller fel..
Affärsplan och allt sÃ¥dant ”förarbete” har jag inte räknat med eftersom det är sÃ¥nt som ska vara gjort när man väl startar upp:)
Marknadsföringen räknade jag också medvetet inte in här eftersom det inte är något fysiskt som behöver ordnas för att starta upp, utan något om jag måste jobba med hela tiden.23 april, 2013 kl. 12:06 #163172MTW
DeltagareOk, det kanske inte finns sÃ¥ mÃ¥nga bra checklistor där ute, men kanske nÃ¥gon här kan hjälpa mig att sätta ihop en (och kolla sÃ¥ jag inte glömt nÃ¥got…)
Det jag tänkt starta är en enskild firma. Jag kommer sälja produkter (kläder, smycken och ”saker”, ganska brett utbud men riktat till en lite smalare mÃ¥lgrupp) Jag kommer importera en hel del (utanför eu, men kommer även köpa in frÃ¥n eu-länder)
Har jag missat nÃ¥got i min ”to do-lista”, speciellt när det gäller själva ehandeln? Eller är det bara att ”skaffa en sida och köra”?-Registrera företaget
-Ordna med f-skatt
-momsregistrering om det inte går in i något av ovanstående.
-Skaffa domännam (innan jag registrerar företaget)
-Ordna med hemsida med webshop. (är det nÃ¥got jag behöver ”hyra in mig pÃ¥” eller är det en engÃ¥ngskostnad som ”sköter sig själv” sedan? tänkte pÃ¥ betalningslösningar och allt sÃ¥dant?)
-Bokföringsprogram/-bok
-Registrera något hos tullen så jag kan importera(?)
-Lager
-Företagskonto (om jag inte kan ha mitt vanliga och bara öppna ett par extra konton)Marknadsföringen har jag inte räknat in i den här listan..
-
FörfattareInlägg