Forumsvar skapade

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #143603
    taam
    Deltagare

    Ok, tack för svaren…då det blir till att inte knalla runt i gråzoner! :)

    #143572
    taam
    Deltagare

    Inga åsikter alls om detta konteringsupplägg? :)

    #143512
    taam
    Deltagare

    @fredriktrane 42433 wrote:

    Genvägar är oftast senvägar :).

    Haha, ah, minst sagt!

    Så…

    ….först vill jag bara tacka för alla svar! :D

    Detta handlar då alltså om förra årets bokföring och bokslutet (alldeles för sent jag vet) som jag börjat titta igenom påtvingat av att Inkomstdeklaration 2 ska va inne nästa Fredag! :rolleyes:

    Min initala tanke var att endast korrigera de som kunde ses som bokföringsbrott och sen låta det vara rörigt bara för att slippa göra om för mycket av bokföringen och sen städa upp i årets bokföring istället….dock känns det inte, efter lite sugande på karamellen, som ett alternativ längre….så, nu blir det till att GÖRA OM, GÖRA RÄTT! :)

    Dock är dem enda faktiska felen (men inte olagligt enligt Parvelito!?) den uteblivna bokföringen av de avgifter Klarna dragit innan jag får pengarna. Som dock framgår tydligt av verifikationsunderlagen! …och eftersom jag bokför enligt kontantmetoden så innebär det att alla konton stämmer och det är ju inte någon ”verklig” transaktion på min bank som går oredovisad eftersom den redan sker innan jag får betalt…om ni nu hajar vad jag menar.

    Men det riktigt problemet här som jag börjar bli smärtsamt medveten om är den i princip total avsaknaden av överblick av mina olika kostader…

    ….så, som sagt, jag ska göra om och göra rätt, å nu göra det ordentligt från början. Först dela upp försäljningen ordentligt i vara/frakt/fakturering etc samt olika konton för försäljning som betalas med kort och faktura för att kunna väga dem mot kostnaderna för tjänsterna jag använder mig av. Har redan egenskapade konton för Klarna och DIBS månadskostnader, och tänkte skapa två till, ett för Klarnas factoringsavgifter och ett för DIBS transaktionsavgifter. Sen också dela upp dem fakturor jag har från företaget som håller mitt lager/orderhantering i flera egenskapade konton för att kunna få så bra överblick som möjligt över var pengarna går.

    Så tänkte mig något så här för några av de vanliga och återkommande händelserna:

    Försäljning – Kortbetalning
    1930 D – bankkonto 1
    3020 K – försäljning varor – kort
    3520 K – frakt
    2610 K – utg moms försäljning

    Månads Faktura fr. DIBS
    1930 K – bankkonto 1
    6572 D – DIBS mån avg
    6573 D – DIBS transaktionsavgifter
    2641 D – ingående moms

    Försäljning – Fakturabetalning (som bokförs först då Klarna skickar mig pengar)
    1930 D – bankkonto 1
    6575 D – Klarna factoringavgifter
    2641 D – ingående moms
    3021 K – försäljning varor – faktura
    3520 K – frakt
    3540 K – faktureringsavgifter
    2610 K – utg moms försäljning

    Faktura fr. Tredjepartsföretag
    1930 K – bankkonto 1
    4601 D – 3:epart övriga kostnader
    4602 D – 3:epart orderhantering
    4603 D – 3:epart frakt
    4604 D – 3:epart lagerkostnader
    2641 D – utgående moms[/CODE]

    Vad tycks? Alla synpunkter, tips samt sågningar är hemskt välkomna! :)[CODE]Försäljning – Kortbetalning
    1930 D – bankkonto 1
    3020 K – försäljning varor – kort
    3520 K – frakt
    2610 K – utg moms försäljning

    Månads Faktura fr. DIBS
    1930 K – bankkonto 1
    6572 D – DIBS mån avg
    6573 D – DIBS transaktionsavgifter
    2641 D – ingående moms

    Försäljning – Fakturabetalning (som bokförs först då Klarna skickar mig pengar)
    1930 D – bankkonto 1
    6575 D – Klarna factoringavgifter
    2641 D – ingående moms
    3021 K – försäljning varor – faktura
    3520 K – frakt
    3540 K – faktureringsavgifter
    2610 K – utg moms försäljning

    Faktura fr. Tredjepartsföretag
    1930 K – bankkonto 1
    4601 D – 3:epart övriga kostnader
    4602 D – 3:epart orderhantering
    4603 D – 3:epart frakt
    4604 D – 3:epart lagerkostnader
    2641 D – utgående moms[/CODE]

    Vad tycks? Alla synpunkter, tips samt sågningar är hemskt välkomna! :)

    #143400
    taam
    Deltagare

    Ok, kanon!

    Tack så mycket för svar och engagemang! :)

    #143398
    taam
    Deltagare

    @Parvelito 42390 wrote:

    Det är inte olagligt att bokföra kostnaden direkt när den dras av, jag antar att du har någon form av underlag där det framgår vad som är avgift ifall Skatteverket om några år vill börja kontrollera det hela.

    Jag tycker du kan fortsätta så här, men måste vara extremt noggrann, för minsta lilla fel blir mycket svårare att hitta när allt är ihopklumpat.

    Det finns det underlag i form av avräkningsnotan från Klarna. Men nu är det ju så att jag inte har bokfört den kostnaden alls, eftersom jag inte tänkt på den som en kostnad då den redan är dragen från summan jag får från Klarna och i ordets rätta bemärkelse aldrig betalar den.

    På avräkningsnotan som jag använder som verifikationsunderlag står den totala köpesumman som Klarna fakturerar kunden sen Klarnas avgifter till mig + moms som är avdragna samt den summan som blir kvar och betalas in på mitt konto, den summan har jag bokfört som en försäljning (1930D, 3010K, 2611K ) …dvs inget i bokföringen om klarnas avgifter till mig och ingående moms…det kan väll inte vara ok? Jag förklarade nog inte tydligt i början, kostnaden blir aldrig egentligen bokförd…eller? Missförstår vi varan här? :)

    @Kodmyran 42391 wrote:

    Som jag uppfattar det ja, det är en kostnad och em ingående moms. Det bör bokföras.

    Känns ju som det nu när jag börjar tänka efter men får motstridiga svar…

    #143392
    taam
    Deltagare

    Tack för svaren! :)

    Angående ej momspliktiga banktjänster och moms vid handel/tjänster till och från utlandet, har en del sådana och dem har jag koll på och jag summerar endast min bokföring där dem i princip redan är summerade pga dess art och vad dem gäller.

    Men bokföringen av Klarnas inbetalningar till mig är dem i lagens namn felaktiga? Eftersom som Kodmyran säger det faktiskt är nått jag betalar trots att det dras direkt. För där är det ju isf en kostnad som jag inte bokför och således också ingående moms?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)