Forumsvar skapade
- 
		FörfattareInlägg
- 
		
			
				
20 april, 2012 kl. 23:12 #143275ViPER DeltagareTja! Är själv ganska ny men en sak som varit mitt mÃ¥l frÃ¥n början är att hitta lösningar som inte gör att man binder upp sig med dyra abonnemang eller höga startkostnader i början för att hÃ¥lla dom fasta kostnaderna per mÃ¥nad nere i början eftersom inkomst inte lär gÃ¥ i taket direkt sÃ¥ att säga. Min lösning har därför blivit OpenCart som jag hostar pÃ¥ lämpligt webbhotell i mitt fall blev det The Simple Host – Shared, Reseller, VPS & Dedicated Servers | The Simple Host som är ett Engelskt företag som jag haft mycket bra erfarenhet av tidigare. Har sedan installerat OpenCart vilket är väldigt simpelt samt anpassat det med Svenskt sprÃ¥k, ny design och lagt till Payson osv för betalning. Kostnad = 50kr/mÃ¥n för hosting, opencart är gratis dock köpt nÃ¥gra moduler för säg kanske 1000 kr dock inte ett mÃ¥ste. GÃ¥r självklart hitta likvärdig hosting även i Sverige! Betalning via Payson som tar kort och direktbetalningar via bank osv, inga startavgifter eller mÃ¥nadsavgifter men där emot lite högre kostnader per transaktion. Men ett bra alternativ till att börja med tycker iaf jag. Jag har valt OpenCart av anledningen att jag vill inte ha nÃ¥gra begränsningar som man kan fÃ¥ om man köper/hyr en färdig lösning hos andra leverantörer, jag vill själv pÃ¥verka minsta lilla grej och kunna ändra precis vad jag vill. Nackdel är att det tar tid att sätta sig in i varje enskilt system och är man inte vidare intresserad av detta är kanske inte detta en lösning som passar alla. Gick även med i nÃ¥got som heter Pluskontot som kostar omkring 1000 kr/Ã¥r för att fÃ¥ tillgÃ¥ng till en del erbjudanden men främst var det för att komma Ã¥t deras avtal med DHL som ger väldigt bra priser pÃ¥ frakt osv. Min bokföring sköter jag själv nu i början dÃ¥ jag enbart har en vanlig Enskild Firma och använder mig av Visma SPCS Avendo eEkonomi som är direkt kopplat till mitt företagskonto hos Handelsbanken. Riktigt smidigt faktiskt! Kommer nog eventuellt i framtiden gÃ¥ över till nÃ¥got av deras tyngre paket men inget spikat ännu. Tittade en del pÃ¥ Vismas webshop men tyckte OpenCart passade mig bättre, läste dock att dom i dagarna fÃ¥tt till det med Payson osv. Rätt smidigt att fÃ¥ ihop bokföring och butiken i ett och samma paket kan jag tänka mig, dock ganska tunt pÃ¥ information om hur det fungerar sÃ¥ man lär nog behöva tala med Visma om det. Mvh, 
 ViPER15 april, 2012 kl. 16:57 #142448ViPER Deltagare@Parvelito 41363 wrote: Om du tittar lite bland större ehandlare sÃ¥ är det ytterst fÃ¥ som lÃ¥ter kunden välja mellan fraktsätt och transportör. Till stor del beror det pÃ¥ att det är stökigt med att hÃ¥lla ordning pÃ¥ detta. Du kan dessutom rÃ¥ka ut för att kunders beställningar skall skickas frÃ¥n tvÃ¥ olika hÃ¥ll (ditt lager och leverantörens lager) om de beställer mer än en sak. Det här med uppdaterad fraktkostnad i varukorgen är nÃ¥got som gör kunderna mycket förvirrade. Om man lägger nÃ¥got i den som kostar 99kr, men priset ökar med 119kr, sÃ¥ börjar folk fundera, och det är aldrig särskilt bra. Ja det kanske helt enkelt fÃ¥r bli sÃ¥ att man fÃ¥r ta en funderare angÃ¥ende frakten helt klart. Jag vill ju inte att rÃ¥ka dra med mig färre avslut för att nÃ¥gon som handlar nÃ¥gra smÃ¥ saker som kan gÃ¥ som ett brev eller liknande skall behöva betala en allt för hög enhetsfrakt samtidigt som man inte vill ”förlora” för mycket när nÃ¥gon köper säg en stor vas i betong som väger säg 40kg. Förvisso om man kanske räknar med 2 st enhetsfrakter en pÃ¥ säg 30-50 kr för smÃ¥ lätta saker samt en pÃ¥ säg 99-150 kr för stora och tunga beställningar? Eller skall man helt enkelt höja priserna sÃ¥pass att man kan med att skriva fri frakt pÃ¥ alla ordrar? Ja detta med att göra allt sÃ¥ lätt som möjligt för kunden är lite utav ett gissel, hur lÃ¥ngt skall man egentligen gÃ¥? I värsta fall fÃ¥r man väl bara ta fram en lösning i början och sedan arbeta vidare och se vad som känns bättre, troligen kommer man fÃ¥ lite feedback frÃ¥n kunder i framtiden som kan vara en slags vägvisare. Mvh, 
 Viper15 april, 2012 kl. 14:26 #142431ViPER DeltagareSå sätt så är det väl egentligen inget problem med flera e-post adresser kan ju vara skönt att ha en för kontakt med leverantörer, en för kundtjänsten en för betalningsleverantörer samt en för ordermail osv. Jag kör själv med Thunderbird för mail hantering men även webmail om jag känner att jag behöver kolla mail från en annan dator eller mobil. Har även Growler kopplat med Thunderbird så det kommer en avisering i min Android telefon när jag får mail på något av kontona i Thunderbird. Förvisso tänkte jag mest på att den här mail frågan rör adresser kopplade mot själva butiken osv, kontakt med leverantörer eller en personlig adress under företagets domän osv räknas inte hit tänkte jag. Får fundera en bit till tror jag helt klart. Mvh, 
 Viper15 april, 2012 kl. 13:29 #142423ViPER Deltagare@Parvelito 41337 wrote: Betalsätt: Faktura, kort och kortbetalning kommer man långt med. Payson är ett rätt så dyrt sätt att ta betalt större summor med, håll koll och skaffa riktig kortinlösen så snart du är igång. En liten fakturaavgift är inte fel, du har väl utgifter för kreditkontrollen om inte annat. Ja tanken är att gå över till kortinlösen senare men just nu i uppstarten känner jag att så få fasta utgifter som möjligt passar mig. Det underlättar tex att om det går trögt i början kan man ju i värsta fall bära kostnaden ändå tills det vänder. @Parvelito 41337 wrote: Frakt: Krångla inte till det för kunden med en uppsjö av frakter som de skall sätta sig in i, utan erbjud istället frakt och berätta sedan att små saker kommer med Posten, lite större saker kommer till DHL:s ombud och de största sakerna kommer med pall och kommer att aviseras dig innan. En enhetsfrakt är inte helt fel att ha, det gör det lätt för kunden att förstå och i viss mån fungerar det som småorderavgift. En tanke jag haft är att varukorgen som syns alltid uppdaterar vad den lägsta frakten kan tänkas kosta och när man väl går till kassan för att betala så kan man tex välja DHL Paket istället för Service Point om man nu vill ha utkörning för några kr extra. Samma sak med små brev grejer, typ du kan välja DHL Service Point i kassan för att få spårning osv för några kr extra. Komplicerar detta för mycket? Det skulle ju göra så att man hela tiden ser vad det skulle kosta trots att man lägger nya saker i varukorgen, dock är detta över min förmåga i kodning så skulle väl behöva köpa en färdig lösning eller hyra någon att göra det. Får fundera vidare angående frakt men tack för synpunkterna Parvelito! Mvh, 
 Viper29 mars, 2012 kl. 15:27 #140899ViPER Deltagare@Parvelito 39678 wrote: Det du skrivit ser rätt och riktigt ut. Det känns lite skönt att höra att man förstått något då med andra ord! Då kanske jag helt enkelt skall våga trycka på godkänna knappen då. Hur bör man göra sedan då? Printa ut kvitto både från stället jag köpt på samt från paypal och banken att överföringen ägt rum och sedan stoppa allt detta tillsammans i en pärm? Eller räcker det med utdrag på från visa kortet? Mvh, 
 Viper29 mars, 2012 kl. 14:19 #140888ViPER DeltagareNär vi ändå är inne på bokföring här så har jag ett annat dilemma. Jag har köpt varor till mitt företag från ett annat företag i England, har angett mitt MOMS/VAT-nummer och på så sätt inte betalat någon moms. Dock betalades detta inköp via Paypal som är kopplat till mitt privata VISA och kostnaden inklusive frakt etc hamnade på 5618 kr som jag ser på kontoutdraget via banken. Hur lägger jag in detta i min bokföring på ett korrekt sätt? Måste man bry sig om tex växlingskurser etc som paypal tagit ut vid konverteringen från SEK till GPB? Behöver jag separera fram frakten osv? Min första tanke var att göra som exemplet nedan. 4056 (Inköp varor 25% EG) 5618 kr Debet 
 2615 (Beräknad utgående moms på varuförvärv från annat EG-Land, 25%) 1405 kr Kredit
 2645 (Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet) 1405 kr Debet
 2018 (Övriga egna insättningar) 5618 kr KreditEller blir detta helt åt skogen fel? Bifogar även nedan en länk till en skärmdump i Avendo eEkonomi där det ser ut som jag tänkt mig om det hjälper. Mvh, 
 Viper25 mars, 2012 kl. 16:04 #140508ViPER DeltagareTja, En sak som slog mig var att det fanns inte så många hur skall man säga mer exotiska märken förutom just Kashima. Hade ju kanske inte varit dumt att ha lite fler märken med asiatisk bakgrund typ Takamura, Mr . Tanaka, Satake, Hiro och men samtidigt kan jag tänka mig att det är svårt att motivera större satsning om det är en del som inte går så bra men iof finns det mer att välja på kanske det går bättre. Det är väl främst vad jag kan känna att jag saknar när jag går in på just köksknivar osv men så handlar väl allt om vem som besöker sidan. Mvh, 
 Viper25 mars, 2012 kl. 10:02 #140501ViPER DeltagareHej, Det var lite i dom banorna jag tänkte att det fungerade men blev lite osäker eftersom det som sagt inte finns momser eller skatter specificerade samt att det även är gjort via paypal. Nu till en annan fråga när jag nu tänkte ge mig på att bokföra detta, behöver jag bokföra det som köp med utländsk valuta? För kollar man på kontot som mitt visa kort är kopplat tills så står ju dragningarna bara rakt upp och ner i svensk valuta medans om jag tex loggar in på Paypal kan se att pengarna växlats till USD osv. Men eftersom sedan kvittona och mailen är ju specificerade i USD så kanske det rör ihop sig och blir fel? Får inhandla lite böcker på ämnet i veckan som kommer tror jag så man kan friska upp sitt minne lite och kanske lära sig ett och annat. Mvh, 
 Viper24 mars, 2012 kl. 23:42 #140481ViPER DeltagareHej, Kan säga som så att jag gått vidare med Opencart och känner att det passar mig rätt bra just nu iaf till en början. Tittat även lite på WooCommerce men känns om att det är lite att göra en höna av en fjäder att nyttja en bloggplattform för renondlad ehandel. Dock hade man haft en blogg eller enkel sida byggd i WP och önskat utöka med lite handel hade det varit perfekt. Mvh, 
 Viper24 mars, 2012 kl. 23:02 #140480ViPER DeltagareHej, Ja det är just detta jag är lite fundersam till då modulerna är köpta via opencarts sida och finns ingen moms eller annat på kvitton etc. Det rör sig inte heller om några gigantiska summor så just nu är det lite som du säger att man inte riktigt orkar lägga tiden på det utan bara köra vidare och i framtiden om jag köper andra extensions osv köpa dom via företagets kort och konton. Men som sagt är det någon som vill lära upp hur man eventuellt gör detta så är ju det helt klart bäst antar jag. Mvh, 
 Viper
- 
		FörfattareInlägg
 
				

 
															