Plus Forum Övrigt Off-topic Sveriges billigaste? Sveriges största?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101379
    Prix
    Deltagare

    Som underhållning på helgen brukar jag ibland läsa rättsfall, domar och lagar.

    Så söndagens tips är: Säg inte att ni är Sveriges billigaste, största eller överdriv storleken på ditt företag i din marknadsföring. Det kan bli dyrt!
    – Undantaget är ju om det stämmer!

    Varför tipsar jag om detta? Jo, efter jag läst något roligt så brukar jag surfa runt och titta på olika sidor. Jag besöker ofta butiker från forumet. Efter bara en lite surfande så hittar jag flera butiker som har många olika påstående men vid lite närmare granskning så märker jag att ibland är det andra nätbutiker och även den lokala fysiska butiken som är antingen billigare (genomsnitt), större (omsättning) eller har nöjdare kunder enligt de mätningar jag kan se (ex. prisjakt, pricerunner, trustpilot osv)…

    http://www.marknadsdomstolen.se/Filer/Avg%C3%B6randen/Dom2014-2.pdf

    #173302
    bse
    Deltagare

    Hehe, själv brukar jag roa mig på helgerna med att läsa vad förvaltningsdomstolarna kommer fram till i upphandlingar. Just detta med Marknadsdomstolen tänkte jag på idag. Jag såg en affiliatesajt som utgav sig för att vara den “bästa guiden”. Oavsett vad MD kommer fram till så är det väl ändå så att det är varje avgörande som är styrande för hur företag X ska marknadsföra sig? Visst kan vi ha kännedom om vad MD sagt i andra ärenden men tills dess att en konkurrent går till MD så är det väl fritt fram att påstå vad som helst? Det är som med hastighetsbegränsningar, det må vara olagligt men det hindrar dig inte från att bryta mot reglerna. Det är först när polisen tar dig som det går illa och även där finns det möjlighet att neka samt att ta det hela till tinget.

    #173414
    Prix
    Deltagare

    Stämmer att någon måste reagera. Men då är det ofta lite sent. Antingen så är det annat företag eller konsumentombudsmannen som reagerar… Det är mer eller mindre alltid så att man kan göra något till någon irriterar sig eller du blir upptäckt.

    Ofta så lönar det inte sig i längden heller, eftersom säger man “jag är lägst pris” men man inte har det blir jag lätt förbannad för att jag känner mig lurad. Vilket resulterar i negativa känslor som jag säkert förmedlar vidare!

    #186832
    sta352
    Deltagare

    Inte ovanligt med hybris där man påstår att man är störst.
    Känner till minst ett företag som kallar sig för störst inom sitt område.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.