- Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år, 5 månader sedan av
sta352.
-
FörfattareInlägg
-
2 mars, 2014 kl. 15:29 #101379
Prix
DeltagareSom underhållning på helgen brukar jag ibland läsa rättsfall, domar och lagar.
Så söndagens tips är: Säg inte att ni är Sveriges billigaste, största eller överdriv storleken på ditt företag i din marknadsföring. Det kan bli dyrt!
– Undantaget är ju om det stämmer!Varför tipsar jag om detta? Jo, efter jag läst nÃ¥got roligt sÃ¥ brukar jag surfa runt och titta pÃ¥ olika sidor. Jag besöker ofta butiker frÃ¥n forumet. Efter bara en lite surfande sÃ¥ hittar jag flera butiker som har mÃ¥nga olika pÃ¥stÃ¥ende men vid lite närmare granskning sÃ¥ märker jag att ibland är det andra nätbutiker och även den lokala fysiska butiken som är antingen billigare (genomsnitt), större (omsättning) eller har nöjdare kunder enligt de mätningar jag kan se (ex. prisjakt, pricerunner, trustpilot osv)…
http://www.marknadsdomstolen.se/Filer/Avg%C3%B6randen/Dom2014-2.pdf
2 mars, 2014 kl. 20:08 #173302bse
DeltagareHehe, själv brukar jag roa mig pÃ¥ helgerna med att läsa vad förvaltningsdomstolarna kommer fram till i upphandlingar. Just detta med Marknadsdomstolen tänkte jag pÃ¥ idag. Jag sÃ¥g en affiliatesajt som utgav sig för att vara den ”bästa guiden”. Oavsett vad MD kommer fram till sÃ¥ är det väl ändÃ¥ sÃ¥ att det är varje avgörande som är styrande för hur företag X ska marknadsföra sig? Visst kan vi ha kännedom om vad MD sagt i andra ärenden men tills dess att en konkurrent gÃ¥r till MD sÃ¥ är det väl fritt fram att pÃ¥stÃ¥ vad som helst? Det är som med hastighetsbegränsningar, det mÃ¥ vara olagligt men det hindrar dig inte frÃ¥n att bryta mot reglerna. Det är först när polisen tar dig som det gÃ¥r illa och även där finns det möjlighet att neka samt att ta det hela till tinget.
5 mars, 2014 kl. 17:28 #173414Prix
DeltagareStämmer att nÃ¥gon mÃ¥ste reagera. Men dÃ¥ är det ofta lite sent. Antingen sÃ¥ är det annat företag eller konsumentombudsmannen som reagerar… Det är mer eller mindre alltid sÃ¥ att man kan göra nÃ¥got till nÃ¥gon irriterar sig eller du blir upptäckt.
Ofta sÃ¥ lönar det inte sig i längden heller, eftersom säger man ”jag är lägst pris” men man inte har det blir jag lätt förbannad för att jag känner mig lurad. Vilket resulterar i negativa känslor som jag säkert förmedlar vidare!
21 maj, 2020 kl. 17:30 #186832sta352
DeltagareInte ovanligt med hybris där man påstår att man är störst.
Känner till minst ett företag som kallar sig för störst inom sitt område. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.