Plus Forum Övrigt Off-topic Pensionssparande

Etiketter: ,

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101890
    Daniella
    Deltagare

    Ska ta tag i min jäkla pension nu, vill ju inte sitta där i mina äldre dagar och inte ha något att leva på. Sparar ni privat eller hur gör ni? Kollade in här på dinapensioner.se idag och de verkar ju bra. Någon här som är medlem där som kan ge lite info oim hur lång tid en sammanställning brukar att ta?

    Dina Pensioner ? Jämför tjänst

    #175300
    biz
    Deltagare

    Som företagare är det väl direktpension som är det smartaste idag.

    #175302
    Parvelito
    Deltagare

    Fundera ett par varv på att spara själv med skattade pengar i någon aktiefond typ Avanza Zero istället, gärna via t.ex. investeringssparkonto. Att stoppa in pengar i pensionsförsäkringar är riktigt riskabelt. Dels betalar man idag högre skatt på pengarna när de tas ut än vad man får i skatteavdrag idag. Dels är man utsatt för politikernas godtycke att ändra spelreglerna under tiden fram till pensionen. Som om inte det är nog så tar försäkringsbolagen bra betalt för att förvalta pengarna, och kapitalet är stenhårt låst utan möjlighet att få ut och göra något kreativt med.

    Historiskt har det visar sig att försäkringsbolagen dessutom gärna lovar hög avkastning, men när de sedan spekulerat bort pengarna tar de raskt tillbaka avkastning som redan skrivits in i ditt pensionskapital. Det är helt sjukt hur de får hålla på.

    #175305
    Richie72
    Deltagare

    @Parvelito 78099 wrote:

    Fundera ett par varv på att spara själv med skattade pengar i någon aktiefond typ Avanza Zero istället

    +1 på den. Se upp för dyra fonder och försäkringsbolag som är duktig på att ta betalt för ingenting. En billig indexfonden slår det mesta på lång sikt, kanske till och med allt.

    #175357
    lustfull
    Deltagare

    Håller helt med Parvelito,
    lägg INTE pengarna på ett rent pensionssparande.
    Samma råd har jag fått från både banken och en kompis vars arbete är just
    pensioner inom kommunen.
    Fondsparande är bättre.

    #175359
    argit
    Deltagare

    @lustfull 78170 wrote:

    Håller helt med Parvelito,
    lägg INTE pengarna på ett rent pensionssparande.
    Samma råd har jag fått från både banken och en kompis vars arbete är just
    pensioner inom kommunen.
    Fondsparande är bättre.

    Parvelito skrev att de var bättre att satsa på fonder.

    #175361
    biz
    Deltagare

    Hela grejen med direktpension är att du har full kontroll på pengarna, du kan investera dem själv eller låta ett bolag sköta det åt dig, det viktiga är att om du har överlikviditet och inte vill skatta fram dem idag med höga marginalskatter så kan du skydda pengarna om det i framtiden skulle gå dåligt för företaget, dvs om du under åren har satt undan X antal miljoner i din direktpension så kommer ingen åt dessa om företaget går omkull det är dina pengar. Däremot kan du återföra pengarna till bolaget i framtiden om de behövs för investeringar, det kanske är mer fördelaktigt att dela ut dem i framtiden, eller någon helt ny skatteregel som inte finns i dag, du kan då välja det som är mest fördelaktigt för dagen.

    #175381
    JonasJ
    Deltagare

    @Parvelito 78099 wrote:

    Fundera ett par varv på att spara själv med skattade pengar i någon aktiefond typ Avanza Zero istället, gärna via t.ex. investeringssparkonto. Att stoppa in pengar i pensionsförsäkringar är riktigt riskabelt. Dels betalar man idag högre skatt på pengarna när de tas ut än vad man får i skatteavdrag idag. Dels är man utsatt för politikernas godtycke att ändra spelreglerna under tiden fram till pensionen. Som om inte det är nog så tar försäkringsbolagen bra betalt för att förvalta pengarna, och kapitalet är stenhårt låst utan möjlighet att få ut och göra något kreativt med.

    Historiskt har det visar sig att försäkringsbolagen dessutom gärna lovar hög avkastning, men när de sedan spekulerat bort pengarna tar de raskt tillbaka avkastning som redan skrivits in i ditt pensionskapital. Det är helt sjukt hur de får hålla på.

    Det är verkligen riktigt sjukt hur de får hålla på egentligen. Avanza Zero håller jag med om är bäst. Sen sparar jag alltid några hundra i månaden till ett sparkonto också. Jag tycker att dinapensioner.se var en bra tjänst, nu har jag dock inte varit inne på ett tag men borde väl se över allt det där snart igen.

    #176694
    JonasJ
    Deltagare

    Okej, ni som har bra koll på sparande här. Vad händer nu när reporäntan sänkts?

    #176696
    Ekraft
    Deltagare

    Du menar vad som händer när den sänkts från larvigt låga 0,25% till skrattretande obefintlighetsnivån 0,00%? Ingenting! Det som inte tog fart med 0,25% i ränta lär inte göra det med 0,00% heller.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.