Annons

114 miljoner minus när Åhléns satsade på e-handel Åhléns VD Gustaf Öhrn ska leda bolaget till lönsamhet

114 miljoner minus när Åhléns satsade på e-handel

2017-03-14 15:42

Satsningarna på omnikanal har kostat.

Att bli bäst i Sverige på omnikanal är ingen enkel ambition. Ingen billig ambition heller, visar det sig nu.

"Ett tufft år"

I dag släppte nämligen Axel Johnson, som äger bland andra Åhléns, Kicks och majoriteten av Axfood, sitt bokslut för 2016. Men medan de andra bolagen i koncernen alla har nått ett positivt resultat slutar Åhléns på minus 114 miljoner kronor, vilket kan jämföras med resultatet på minus 59 miljoner året innan.

- Åhléns har haft ett tufft år med bland annat varsel av personal och nedläggningar av varuhus, men har också öppnat nya varuhus och startat e-handel, sammanfattar bolaget situationen.

Samtidigt lyfter Axel Johnson upp att även Axfoodbutikerna Willys och Hemköp har lanserat e-handel under året och att Axfood har köpt Mat.se.

- E-handeln inom mat står för lite mer än en procent av den totala dagligvaruhandeln i Sverige, men den växer kraftigt och kommer att bli ett mycket viktigt komplement till den fysiska butikshandeln.

Bästa året någonsin för koncernen

Under 2016 sjönk även Åhléns omsättning från knappt fem miljarder till drygt 4,8 miljarder kronor. Bolaget, som under året bland annat har varslat ett 60-tal personer, konstaterar att tillväxten och lönsamheten är “under press till följd av ett tufft marknadsläge och omstruktureringskostnader”.

Annons
Annons

Den som ska få ordning på Åhléns finanser är Gustaf Öhrn, som blev företagets nye VD i juni 2016.

- Bolaget går nu igenom ett förändringsprogram som ska säkerställa lönsamhet, skriver Axel Johnson-koncernen i sitt bokslut.

För koncernen som helhet omsatte Axel Johnson 72,3 miljarder kronor, vilket är en ökning på 4 procent från året innan. Samtidigt nåddes ett resultat efter finansnetto på knappt 3,7 miljoner. Det är enligt bolaget det bästa resultatet som har uppnåtts i Axel Johnsons historia.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius startar ny <nobr>e-handel</nobr>

Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius startar ny e-handel

"Ett internationellt projekt på sikt".

Annons
Annons
Han lämnar H&M för att bli Pulsens nya VD

Han lämnar H&M för att bli Pulsens nya VD

Mikael Vikman får toppjobb hos e-handelsleverantören.

Danmark har EU:s dyraste porto - Sverige under genomsnittet

Danmark har EU:s dyraste porto - Sverige under genomsnittet

"Kostnaden för att skicka brev och små paket är så groteskt höga".

PTS:

PTS: "Återstår en hel del arbete för postoperatörerna"

PostNords rapport visade på tydlig förbättring i både leverans och kundnöjdhet, men Post- och telestyrelsen har en annan åsikt.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Kontroversiell <nobr>e-handlare</nobr> har startat upplevelsecentrum

Kontroversiell e-handlare har startat upplevelsecentrum

"Jättebra respons från hela Malmö".

Coca-Colas VD talar ut i media:

Coca-Colas VD talar ut i media: "E-handeln är ett problem"

Först hälsotrenden och nu e-handeln - Coca Cola har det inte lätt.

Vad andra <nobr>e-handlare</nobr> kan lära av nätbokhandelns uppgång och fall

Krönika: Vad andra e-handlare kan lära av nätbokhandelns uppgång och fall

Boktuggs chefredaktör om risken att bli utbytt om du inte följer med i utvecklingen.

Annons
Annons
Daniel Wellington fälls för mjölkbondes klockreklam

Daniel Wellington fälls för mjölkbondes klockreklam

Att tagga inlägget med #samarbete räckte inte.

Fröer på nätet - trenden som växer så det knakar

Helgläsning: Fröer på nätet - trenden som växer så det knakar

Branschen både sår och skördar ständigt nya miljoner.

<nobr>E-handelskonferensen</nobr> som satsar allt på upplevelsen

E-handelskonferensen som satsar allt på upplevelsen

Häng med när Ehandel.se besökte Världens Farligaste Möte.

1
Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Cowab AB söker:

E-commerce Manager

BRL Electronics söker:

Content Coordinator - Norge

Man of a Kind söker:

Digital Marketer (Social Commerce)

Jollyroom AB söker:

Inköpare Leksaker

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem