Annons

114 miljoner minus när Åhléns satsade på e-handel Åhléns VD Gustaf Öhrn ska leda bolaget till lönsamhet

114 miljoner minus när Åhléns satsade på e-handel

2017-03-14 15:42

Satsningarna på omnikanal har kostat.

Att bli bäst i Sverige på omnikanal är ingen enkel ambition. Ingen billig ambition heller, visar det sig nu.

"Ett tufft år"

I dag släppte nämligen Axel Johnson, som äger bland andra Åhléns, Kicks och majoriteten av Axfood, sitt bokslut för 2016. Men medan de andra bolagen i koncernen alla har nått ett positivt resultat slutar Åhléns på minus 114 miljoner kronor, vilket kan jämföras med resultatet på minus 59 miljoner året innan.

- Åhléns har haft ett tufft år med bland annat varsel av personal och nedläggningar av varuhus, men har också öppnat nya varuhus och startat e-handel, sammanfattar bolaget situationen.

Samtidigt lyfter Axel Johnson upp att även Axfoodbutikerna Willys och Hemköp har lanserat e-handel under året och att Axfood har köpt Mat.se.

- E-handeln inom mat står för lite mer än en procent av den totala dagligvaruhandeln i Sverige, men den växer kraftigt och kommer att bli ett mycket viktigt komplement till den fysiska butikshandeln.

Bästa året någonsin för koncernen

Under 2016 sjönk även Åhléns omsättning från knappt fem miljarder till drygt 4,8 miljarder kronor. Bolaget, som under året bland annat har varslat ett 60-tal personer, konstaterar att tillväxten och lönsamheten är “under press till följd av ett tufft marknadsläge och omstruktureringskostnader”.

Annons
Annons

Den som ska få ordning på Åhléns finanser är Gustaf Öhrn, som blev företagets nye VD i juni 2016.

- Bolaget går nu igenom ett förändringsprogram som ska säkerställa lönsamhet, skriver Axel Johnson-koncernen i sitt bokslut.

För koncernen som helhet omsatte Axel Johnson 72,3 miljarder kronor, vilket är en ökning på 4 procent från året innan. Samtidigt nåddes ett resultat efter finansnetto på knappt 3,7 miljoner. Det är enligt bolaget det bästa resultatet som har uppnåtts i Axel Johnsons historia.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Tredubblad försäljning med ny flagshipstore på nätet

Tredubblad försäljning med ny flagshipstore på nätet

"Det är galet kul att se effekten".

Annons
Annons
Minimera fortsätter utmana - byter namn till Varié

Minimera fortsätter utmana - byter namn till Varié

Vill utmana "gamla fördomar och oemotsagda myter" med sina "återälskade" kläder på nätet.

E-handelsjätten tar kontroll över bolag - investerar 120 miljarder

E-handelsjätten tar kontroll över bolag - investerar 120 miljarder

E-handlaren blir majoritetsägare i sin logistikarm.

Nordiska Galleriet rekryterar i storsatsning på <nobr>e-handel</nobr>

Nordiska Galleriet rekryterar i storsatsning på e-handel

"Ser oss själva som en hundra år gammal startup".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Wexthuset mot 20 miljoner - nu går de in i Japan

Wexthuset mot 20 miljoner - nu går de in i Japan

Det globala familjeföretaget, som utvecklat en helt egen plattform, slår nu alla rekord.

Begagnat är Amazons nya bransch

Begagnat är Amazons nya bransch

Egen certifiering ska säkerställa att gamla produkter känns som nya.

Miljardbud på betaljätten Nets - på väg att få ny ägare

Miljardbud på betaljätten Nets - på väg att få ny ägare

Uppköpserbjudande på 42 miljarder kronor.

Annons
Annons
Tonerkungen är död: Länge leve Strumpkungen

Tonerkungen är död: Länge leve Strumpkungen

I en unik serie ska vi få följa Rikard Westbergs nya tillvaro som Strumpkungen. Missas på egen risk!

14
Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

CoolStuff AB söker:

Landsansvarig för Onlinemarknadsföring Sverige

Stor&Liten AB söker:

Kreativ och driven Online Marketing Manager

Pen Store (G Group AB) söker:

Kundtjänst + Content manager till Pen Store

Jollyroom AB söker:

Webbanalytiker till e-handelsbolaget Jollyroom i Göteborg

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem