Annons

114 miljoner minus när Åhléns satsade på e-handel Åhléns VD Gustaf Öhrn ska leda bolaget till lönsamhet

114 miljoner minus när Åhléns satsade på e-handel

2017-03-14 15:42

Satsningarna på omnikanal har kostat.

Att bli bäst i Sverige på omnikanal är ingen enkel ambition. Ingen billig ambition heller, visar det sig nu.

"Ett tufft år"

I dag släppte nämligen Axel Johnson, som äger bland andra Åhléns, Kicks och majoriteten av Axfood, sitt bokslut för 2016. Men medan de andra bolagen i koncernen alla har nått ett positivt resultat slutar Åhléns på minus 114 miljoner kronor, vilket kan jämföras med resultatet på minus 59 miljoner året innan.

- Åhléns har haft ett tufft år med bland annat varsel av personal och nedläggningar av varuhus, men har också öppnat nya varuhus och startat e-handel, sammanfattar bolaget situationen.

Samtidigt lyfter Axel Johnson upp att även Axfoodbutikerna Willys och Hemköp har lanserat e-handel under året och att Axfood har köpt Mat.se.

- E-handeln inom mat står för lite mer än en procent av den totala dagligvaruhandeln i Sverige, men den växer kraftigt och kommer att bli ett mycket viktigt komplement till den fysiska butikshandeln.

Bästa året någonsin för koncernen

Under 2016 sjönk även Åhléns omsättning från knappt fem miljarder till drygt 4,8 miljarder kronor. Bolaget, som under året bland annat har varslat ett 60-tal personer, konstaterar att tillväxten och lönsamheten är “under press till följd av ett tufft marknadsläge och omstruktureringskostnader”.

Annons
Annons

Den som ska få ordning på Åhléns finanser är Gustaf Öhrn, som blev företagets nye VD i juni 2016.

- Bolaget går nu igenom ett förändringsprogram som ska säkerställa lönsamhet, skriver Axel Johnson-koncernen i sitt bokslut.

För koncernen som helhet omsatte Axel Johnson 72,3 miljarder kronor, vilket är en ökning på 4 procent från året innan. Samtidigt nåddes ett resultat efter finansnetto på knappt 3,7 miljoner. Det är enligt bolaget det bästa resultatet som har uppnåtts i Axel Johnsons historia.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Sportshopen om vägen mot 100 miljoner

Helgläsning: Sportshopen om vägen mot 100 miljoner

Från gränshandel till snabb framgång på nätet.

1
Annons
Annons
Glassbilens vuxna konkurrent omsätter fem miljoner

Glassbilens vuxna konkurrent omsätter fem miljoner

Den stora utmaningen: Att hitta leveransmöjligheter för fryst gods.

Pixelz får in 60 miljoner till USA-expansion

Pixelz får in 60 miljoner till USA-expansion

"Vill frigöra mer tid åt kreativitet".

Ny undersökning: Dyrare att handla maten på nätet

Ny undersökning: Dyrare att handla maten på nätet

I snitt 10 procent dyrare hos ett företag.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ny marknadsplats drog 10 000 medlemmar på en vecka

Ny marknadsplats drog 10 000 medlemmar på en vecka

Har lockat besökare från 160 länder.

2
Twilfit knyter in omni i rekordstor flaggskeppsbutik

Twilfit knyter in omni i rekordstor flaggskeppsbutik

Blir Nordens största underklädesbutik.

B2B långt efter i den mobila handeln på nätet

B2B långt efter i den mobila handeln på nätet

Den mobila epidemin härjar dock vilt även hos B2B-butikerna.

Annons
Annons
Aim'n och Mini Rodini vinnare på Habits modegala

Aim'n och Mini Rodini vinnare på Habits modegala

Väldigt e-handelstätt när priserna delades ut.

Kicks får ny e-handel med fokus på sömlös kundresa

Kicks får ny e-handel med fokus på sömlös kundresa

Nya e-handeln har fokus på mobilt shoppingbeteende och lanseras nu på företagets samtliga marknader.

VM-medaljör ska marknadsföra inkClubs nya <nobr>e-handel</nobr>

VM-medaljör ska marknadsföra inkClubs nya e-handel

Har lanserat prenumerationstjänst.

1
Sportamore i leveranskaos efter olycka med grävmaskin

Sportamore i leveranskaos efter olycka med grävmaskin

Bad om ursäkt till kunderna.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
b

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

E-post:

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan.