Annons

114 miljoner minus när Åhléns satsade på e-handel Åhléns VD Gustaf Öhrn ska leda bolaget till lönsamhet

114 miljoner minus när Åhléns satsade på e-handel

2017-03-14 15:42

Satsningarna på omnikanal har kostat.

Att bli bäst i Sverige på omnikanal är ingen enkel ambition. Ingen billig ambition heller, visar det sig nu.

"Ett tufft år"

I dag släppte nämligen Axel Johnson, som äger bland andra Åhléns, Kicks och majoriteten av Axfood, sitt bokslut för 2016. Men medan de andra bolagen i koncernen alla har nått ett positivt resultat slutar Åhléns på minus 114 miljoner kronor, vilket kan jämföras med resultatet på minus 59 miljoner året innan.

- Åhléns har haft ett tufft år med bland annat varsel av personal och nedläggningar av varuhus, men har också öppnat nya varuhus och startat e-handel, sammanfattar bolaget situationen.

Samtidigt lyfter Axel Johnson upp att även Axfoodbutikerna Willys och Hemköp har lanserat e-handel under året och att Axfood har köpt Mat.se.

- E-handeln inom mat står för lite mer än en procent av den totala dagligvaruhandeln i Sverige, men den växer kraftigt och kommer att bli ett mycket viktigt komplement till den fysiska butikshandeln.

Bästa året någonsin för koncernen

Under 2016 sjönk även Åhléns omsättning från knappt fem miljarder till drygt 4,8 miljarder kronor. Bolaget, som under året bland annat har varslat ett 60-tal personer, konstaterar att tillväxten och lönsamheten är “under press till följd av ett tufft marknadsläge och omstruktureringskostnader”.

Annons
Annons

Den som ska få ordning på Åhléns finanser är Gustaf Öhrn, som blev företagets nye VD i juni 2016.

- Bolaget går nu igenom ett förändringsprogram som ska säkerställa lönsamhet, skriver Axel Johnson-koncernen i sitt bokslut.

För koncernen som helhet omsatte Axel Johnson 72,3 miljarder kronor, vilket är en ökning på 4 procent från året innan. Samtidigt nåddes ett resultat efter finansnetto på knappt 3,7 miljoner. Det är enligt bolaget det bästa resultatet som har uppnåtts i Axel Johnsons historia.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Starkt startfält till årets stora premiär.

Annons
Annons
PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

Inga tangentbord eller pinkoder.

Intersport:

Intersport: "Ska aldrig behöva säga nej till en affär"

Personalen utbildas i specialanpassade surfplattor.

<nobr>E-handelns</nobr> vårdslösa utnyttjande av transporterna

Krönika: E-handelns vårdslösa utnyttjande av transporterna

Lars Sjölund, från företaget Ossoami, om hur vi måste ta vårt ansvar för miljön. Annars kan konsumenterna bojkotta e-handeln.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

"Ett tuffare år för oss".

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Swish, swish, swish.

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med <nobr>e-handlare</nobr>

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med e-handlare

PostNords Varubrev ändras igen!

Annons
Annons
Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta