114 miljoner minus när Åhléns satsade på e-handel

Satsningarna på omnikanal har kostat.

Att bli bäst i Sverige på omnikanal är ingen enkel ambition. Ingen billig ambition heller, visar det sig nu.

"Ett tufft år"

I dag släppte nämligen Axel Johnson, som äger bland andra Åhléns, Kicks och majoriteten av Axfood, sitt bokslut för 2016. Men medan de andra bolagen i koncernen alla har nått ett positivt resultat slutar Åhléns på minus 114 miljoner kronor, vilket kan jämföras med resultatet på minus 59 miljoner året innan.

Annons

- Åhléns har haft ett tufft år med bland annat varsel av personal och nedläggningar av varuhus, men har också öppnat nya varuhus och startat e-handel, sammanfattar bolaget situationen.

Samtidigt lyfter Axel Johnson upp att även Axfoodbutikerna Willys och Hemköp har lanserat e-handel under året och att Axfood har köpt Mat.se.

- E-handeln inom mat står för lite mer än en procent av den totala dagligvaruhandeln i Sverige, men den växer kraftigt och kommer att bli ett mycket viktigt komplement till den fysiska butikshandeln.

Bästa året någonsin för koncernen

Under 2016 sjönk även Åhléns omsättning från knappt fem miljarder till drygt 4,8 miljarder kronor. Bolaget, som under året bland annat har varslat ett 60-tal personer, konstaterar att tillväxten och lönsamheten är “under press till följd av ett tufft marknadsläge och omstruktureringskostnader”.

Den som ska få ordning på Åhléns finanser är Gustaf Öhrn, som blev företagets nye VD i juni 2016.

- Bolaget går nu igenom ett förändringsprogram som ska säkerställa lönsamhet, skriver Axel Johnson-koncernen i sitt bokslut.

För koncernen som helhet omsatte Axel Johnson 72,3 miljarder kronor, vilket är en ökning på 4 procent från året innan. Samtidigt nåddes ett resultat efter finansnetto på knappt 3,7 miljoner. Det är enligt bolaget det bästa resultatet som har uppnåtts i Axel Johnsons historia.

Annons
Annons