120 företag enade – tar upp kampen mot Black Friday

Kraftig ökning för White Monday.

En del ser med förväntan och glädje fram emot nästa veckas Black Week och höjdpunkten Black Friday. Andra ser snarare eventet som en osmaklig köpfest som uppmanar till konsumtionshets och tär på jordens resurser.

Leker "tvärtom-leken"

Några som hör till den senare gruppen är gänget bakom White Monday, som vi kunde rapportera om redan förra året.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Effektiv protest: "Ja, jäklar vad White Monday har spridits"

Nu på måndag går dagen - som är tänkt att skapa en motpol till Black Friday - av stapeln för andra året i rad. Kravet för att få vara samarbetspartner till White Monday är att man samtidigt avstår för att kampanja i samband med Black Fiday.

- Vi såg att flera företag med cirkulära- eller delningsbara affärsmodeller skulle göra egna kampanjer mot Black Friday. Tillsammans är vi starka, så vi bestämde oss för att skapa en gemensam kampanj. Genom att leka "tvärtom-leken" så hittade vi den absoluta motsatsen, alltså White Monday. Motpoler precis som Yin&Yang, sade initiativtagaren Henning Gillberg i ett pressmeddelande i samband med att dagen grundades.

Kampanjen har i år samlat 120 företag, vilket kan jämföras med totalt 28 bolag förra året. Alla är aktiva inom den cirkulära ekonomin. Henning Gillbergs bolag Repamera erbjuder till exempel lagning av kläder. 

"Helt i linje med vårt cirkulära tänk"

Under White Monday kommer de deltagande bolagen - som även omfattar exempelvis Blocket, Tradera och Sellpy, att lägga upp erbjudanden på den speciellt framtagna sajten WhiteMonday.se.

- Black Friday rimmar illa med den klimatångest och miljöstress som alltfler känner. Hela vår affär handlar ju om att främja återbruk och att låta bra saker få leva längre. Därför är White Monday något vi självfallet vill stödja, säger Sofia Hagelin, presschef på Tradera.

Gruppen bakom White Monday lyfter fram att liknande kampanjer har ägt rum även på andra håll i världen. I Norge finns till exempel Grønn Fredag, som går ut på att privatpersoner byter varor med varandra. Även den dagen ska enligt uppgift marknadsföras som en motpol till Black Friday.

Annons
Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!