Annons

Effektiv protest: Foto: TV4play.se Sofie Olsson och Henning Gillberg fick besöka TV4:s morgonprogram

Effektiv protest: "Ja, jäklar vad White Monday har spridits"

2017-11-28 07:00

TV-besök och uppbackning av politiker.

Under veckorna som ledde upp mot Black Friday blev det allt tydligare att alla inte var inställda på att slå försäljningsrekord under dagen. För medan en del e-handlare tävlade om att slå varandra på fingrarna med erbjudanden och kampanjer, fanns det andra som helt enkelt satte ner foten och vägrade att delta.

Motståndet kunde visa sig genom att man istället för att kampanja valde att skänka till välgörenhet, att man inte gjorde något alls, att man höll stängt butiken - eller att man lanserade en alternativ kampanj.

LÄS ÄVEN: Bojkottar Black Friday igen - vill istället bidra till rent vatten

Ny sajt drog 9 000 sidvisningar

En av dem som satsade på det sistnämnda var gänget bakom uppropet #WhiteMonday, som ville få konsumenterna att handla second hand-varor hellre än nya prylar. Artikeln om White Monday blev veckans mest lästa här på Ehandel.se och nu kan vi meddela att intresset för det nya greppet var stort även på andra håll. Enligt initiativtagarna på Repamera.se hade kampanjens hemsida WhiteMonday.se kommit upp i 4 500 sessioner och över 9 000 sidvisningar när Black Friday gick av stapeln i fredags.

LÄS ÄVEN: Vägrar bidra till köphets - skapar motpol till Black Friday

Annons
Annons
- Vi blev verkligen jätteglada över den fina respons som vi fått! Och ja, jäklar vad White Monday spridits och frågan om cirkulär ekonomi har lyfts, skriver Sofie Olsson på Repamera i ett mejl till Ehandel.se.

White Monday inföll dock inte på Black Friday, utan på måndagen den 20:e november. Initiativet ska enligt Sofie Olsson ha lyfts på minst ett 15-tal bloggar och flera politiker har valt att uppmärksamma kampanjen. Bland dem finns Sara Richert (MP), kommunalråd i Örebro, och kulturministern Alice Bah, som ska ha velat göra dagen till ett återkommande event.

- Vi var på plats i TV4 Nyhetsmorgon och pratade om initativet #whitemonday. Kulturminister Alice Bah kom upp till oss efter sändning, hon gillade verkligen initiativet och ville göra White Monday till en återkommande dag - varje vecka.

Tusen delningar på Facebook

Facebook-eventet “White Monday” ska fram till i fredags ha delats 184 gånger och nått 67 000 unika användare. Hemsidan Whitemonday.se ska ha delats över tusen gånger på Facebook.

I kampanjen White Monday deltog totalt 28 företag, bland annat Myrorna och Sellpy, som alla är verksamma inom det som brukar kallas cirkulär ekonomi. Istället för att rea ut nya produkter har de under sin kampanjdag haft erbjudanden på secondhandprodukter och tjänster som till exempel lagning av gamla kläder.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta