Annons

Effektiv protest: Foto: TV4play.se Sofie Olsson och Henning Gillberg fick besöka TV4:s morgonprogram

Effektiv protest: "Ja, jäklar vad White Monday har spridits"

2017-11-28 07:00

TV-besök och uppbackning av politiker.

Under veckorna som ledde upp mot Black Friday blev det allt tydligare att alla inte var inställda på att slå försäljningsrekord under dagen. För medan en del e-handlare tävlade om att slå varandra på fingrarna med erbjudanden och kampanjer, fanns det andra som helt enkelt satte ner foten och vägrade att delta.

Motståndet kunde visa sig genom att man istället för att kampanja valde att skänka till välgörenhet, att man inte gjorde något alls, att man höll stängt butiken - eller att man lanserade en alternativ kampanj.

LÄS ÄVEN: Bojkottar Black Friday igen - vill istället bidra till rent vatten

Ny sajt drog 9 000 sidvisningar

En av dem som satsade på det sistnämnda var gänget bakom uppropet #WhiteMonday, som ville få konsumenterna att handla second hand-varor hellre än nya prylar. Artikeln om White Monday blev veckans mest lästa här på Ehandel.se och nu kan vi meddela att intresset för det nya greppet var stort även på andra håll. Enligt initiativtagarna på Repamera.se hade kampanjens hemsida WhiteMonday.se kommit upp i 4 500 sessioner och över 9 000 sidvisningar när Black Friday gick av stapeln i fredags.

LÄS ÄVEN: Vägrar bidra till köphets - skapar motpol till Black Friday

Annons
Annons
- Vi blev verkligen jätteglada över den fina respons som vi fått! Och ja, jäklar vad White Monday spridits och frågan om cirkulär ekonomi har lyfts, skriver Sofie Olsson på Repamera i ett mejl till Ehandel.se.

White Monday inföll dock inte på Black Friday, utan på måndagen den 20:e november. Initiativet ska enligt Sofie Olsson ha lyfts på minst ett 15-tal bloggar och flera politiker har valt att uppmärksamma kampanjen. Bland dem finns Sara Richert (MP), kommunalråd i Örebro, och kulturministern Alice Bah, som ska ha velat göra dagen till ett återkommande event.

- Vi var på plats i TV4 Nyhetsmorgon och pratade om initativet #whitemonday. Kulturminister Alice Bah kom upp till oss efter sändning, hon gillade verkligen initiativet och ville göra White Monday till en återkommande dag - varje vecka.

Tusen delningar på Facebook

Facebook-eventet “White Monday” ska fram till i fredags ha delats 184 gånger och nått 67 000 unika användare. Hemsidan Whitemonday.se ska ha delats över tusen gånger på Facebook.

I kampanjen White Monday deltog totalt 28 företag, bland annat Myrorna och Sellpy, som alla är verksamma inom det som brukar kallas cirkulär ekonomi. Istället för att rea ut nya produkter har de under sin kampanjdag haft erbjudanden på secondhandprodukter och tjänster som till exempel lagning av gamla kläder.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

Ny nordisk e-handelsrapport.

Annons
Annons
Han lämnar Nelly -  tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Han lämnar Nelly - tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Tar plats i koncernledningen.

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

E-handelsökade med 37 procent.

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

Kunde inte framgångsrikt avsluta rekonstruktionen.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Vad gör kunderna när matbutikerna tar ställning?

Helgspecial: Vad gör kunderna när matbutikerna tar ställning?

Bra eller dåligt att sluta med flyg och kött?

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Annons
Annons
Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta