Annons

25 procent upp för NetOnNet - passerar 5 miljarder NetOnNet är nöjda med årets siffror

25 procent upp för NetOnNet - passerar 5 miljarder

2017-06-12 10:48

NetOnNet ökade omsättningen med 25 procent under 2016.

Under 2016 uppgick NetOnNets omsättning till knappt 5,1 miljarder kronor, vilket innebär att företaget fick till en tillväxt på 25,8 procent jämfört med 2015. Samtidigt uppgick rörelseresultatet (EBIT) till 78,9 miljoner kronor, vilket är något bättre än förra årets 78,6 miljoner.

– Vi lämnar ett av NetOnNets mest händelserika år bakom oss och gläds åt att vi lyckades leverera ännu ett positivt resultat, vilket bland annat kan härledas till ökad omsättning samt starkare norsk krona. NetOnNets kraftigt utökade fysiska närvaro på fler orter gynnar även e-handeln, säger Susanne Ehnbåge, VD NetOnNet AB, i ett pressmeddelande.

Varken årets eller förra årets resultat är dock i närheten av det för 2014, då NetOnNets rörelseresultat kom upp i 113 miljoner kronor. Anledningen till de lägre siffrorna uppges vara den stora mängden investeringar som gjorts de senaste åren. Susanne Ehnbåge, som för övrigt nyligen utsågs till Årets Ledare, tar i pressmeddelandet till exempel upp kostnaderna för de fysiska butiker som NetOnNet har öppnat.

Kostnader ska löna sig på lång sikt

Under 2016 ska NetOnNet ha investerat för 61,8 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 25 miljoner kronor året före.

Annons
Annons
- Investeringarna är främst hänförbara till de sju nya Lagershopparna som öppnades under oktober-november 2016, samt pågående projekt avseende byte av affärssystem. Investeringarna under 2016 samt 2017 lägger grunden för en långsiktigt lönsam tillväxt, men kommer även ge oss effektivare arbetsprocesser samt bättre kostnadseffektivitet, förklarar hon.

Under 2017 är planen från NetOnNets sida bland annat att fullt ut implementera både ett nytt butikssystem och ett nytt affärssystem.

- De strukturella förändringarna kommer medföra ökade investeringar och kostnader på kort sikt, men ger bättre förutsättningar för ökad produktivitet, leveranskvalitet och kundnöjdhet på sikt, säger Susanne Ehnbåge.

"Ett tydligt beroende mellan kanalerna"

NetOnNets kommunikationschef Nora Ay berättar att omsättningen kommer från företagets tre kanaler; e-handeln, butikerna och B2B.

- Vi fokuserar på samtliga kanaler och när det gäller fysiska lagershoppar jämfört med e-handeln så anser vi att jämförelsen börjar bli allt mindre intressant då våra kunder förflyttar sig mellan de olika kanalerna. Dagens köpmönster innebär att kanalerna inte står var och en för sig utan det finns ett tydligt beroende mellan kanalerna där köpprocessen startar i en men kan avslutas i en annan och det är tillsammans dem bidrar till omsättningen, skriver hon i ett mail till Ehandel.se.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta