Annons

25 procent upp för NetOnNet - passerar 5 miljarder NetOnNet är nöjda med årets siffror

25 procent upp för NetOnNet - passerar 5 miljarder

2017-06-12 10:48

NetOnNet ökade omsättningen med 25 procent under 2016.

Under 2016 uppgick NetOnNets omsättning till knappt 5,1 miljarder kronor, vilket innebär att företaget fick till en tillväxt på 25,8 procent jämfört med 2015. Samtidigt uppgick rörelseresultatet (EBIT) till 78,9 miljoner kronor, vilket är något bättre än förra årets 78,6 miljoner.

– Vi lämnar ett av NetOnNets mest händelserika år bakom oss och gläds åt att vi lyckades leverera ännu ett positivt resultat, vilket bland annat kan härledas till ökad omsättning samt starkare norsk krona. NetOnNets kraftigt utökade fysiska närvaro på fler orter gynnar även e-handeln, säger Susanne Ehnbåge, VD NetOnNet AB, i ett pressmeddelande.

Varken årets eller förra årets resultat är dock i närheten av det för 2014, då NetOnNets rörelseresultat kom upp i 113 miljoner kronor. Anledningen till de lägre siffrorna uppges vara den stora mängden investeringar som gjorts de senaste åren. Susanne Ehnbåge, som för övrigt nyligen utsågs till Årets Ledare, tar i pressmeddelandet till exempel upp kostnaderna för de fysiska butiker som NetOnNet har öppnat.

Kostnader ska löna sig på lång sikt

Under 2016 ska NetOnNet ha investerat för 61,8 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 25 miljoner kronor året före.

Annons
Annons
- Investeringarna är främst hänförbara till de sju nya Lagershopparna som öppnades under oktober-november 2016, samt pågående projekt avseende byte av affärssystem. Investeringarna under 2016 samt 2017 lägger grunden för en långsiktigt lönsam tillväxt, men kommer även ge oss effektivare arbetsprocesser samt bättre kostnadseffektivitet, förklarar hon.

Under 2017 är planen från NetOnNets sida bland annat att fullt ut implementera både ett nytt butikssystem och ett nytt affärssystem.

- De strukturella förändringarna kommer medföra ökade investeringar och kostnader på kort sikt, men ger bättre förutsättningar för ökad produktivitet, leveranskvalitet och kundnöjdhet på sikt, säger Susanne Ehnbåge.

"Ett tydligt beroende mellan kanalerna"

NetOnNets kommunikationschef Nora Ay berättar att omsättningen kommer från företagets tre kanaler; e-handeln, butikerna och B2B.

- Vi fokuserar på samtliga kanaler och när det gäller fysiska lagershoppar jämfört med e-handeln så anser vi att jämförelsen börjar bli allt mindre intressant då våra kunder förflyttar sig mellan de olika kanalerna. Dagens köpmönster innebär att kanalerna inte står var och en för sig utan det finns ett tydligt beroende mellan kanalerna där köpprocessen startar i en men kan avslutas i en annan och det är tillsammans dem bidrar till omsättningen, skriver hon i ett mail till Ehandel.se.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Den envisa pizzabagarens <nobr>e-handelsresa</nobr> fortsätter

Den envisa pizzabagarens e-handelsresa fortsätter

Stark inom B2B, ska nu bli ännu stabilare inom B2C.

Annons
Annons
Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Ökad näthandel påverkar transportsektorn.

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Twittrar om att företaget inte har betalat skatt.

Ny webbutik har öppnat:

Ny webbutik har öppnat: "Redan risk för att lagret tar slut"

"Utforskar alla olika möjligheter".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

"En personlig dröm går i uppfyllelse."

Myndigheten som är bäst på att <nobr>e-handla</nobr> i Sverige

Myndigheten som är bäst på att e-handla i Sverige

Nytt knep för att få myndigheter att e-handla - prisutdelning.

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

E-handeln växte med nära 30 procent.

Annons
Annons
Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Grönsaker direkt till kund en timme efter skörd.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator

E37 System AB söker:

Säljare inom e-handel


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta