Annons

3 000 paket om dagen i 10 veckor för Fyndiq Superbilligt Dinesh Nayar, vd Fyndiq

3 000 paket om dagen i 10 veckor för Fyndiq Superbilligt

2018-05-28 16:13

PostNords Kinaavgift gjorde susen.

När PostNord meddelade att kunder som handlade från till exempel Wish skulle få betala 75 kronor i administrationsavgift plus moms för varje paket som beställdes hem, var Fyndiqs vd Dinesh Nayar en av de starkaste kritikerna.

För att gå runt PostNords avgift valde Fyndiq, som konkurrerar med Wish med appen Fyndiq Superbilligt, att istället skicka varorna via ett annat EU-land när de skulle fraktas från Kina till Sverige. Om något paket ändå skulle råka fastna i PostNords filter lovade Fyndig att stå för avgiften.

LÄS ÄVEN: Kinaavgiften slår till i dag - så går Fyndiq runt den

400 000 har laddat ner appen

Och uppenbarligen har konceptet gått hem hos de svenska konsumenterna. Under de första tio veckorna efter kampanjstarten i början av mars ska hundratusentals personer i Sverige ha laddat ner appen Fyndiq Superbilligt. Och de var inte heller sena att använda den - under de första tio veckorna beställdes nämligen 3 000 paket om dagen hem till Sverige via appen.

Annons
Annons
- Totalt har vi snart 400 000 personer som laddat ner appen sedan start och vi har idag runt 20 000 dagliga användare. Utbudet från våra noga utvalda kinesiska handlare har under perioden också ökat med 800 procent. Det tycker jag är bra siffror på en så kort period, säger Dinesh Nayar i ett pressmeddelande.

Fyndiq Superbilligt samlar alltså - precis som Wish - ett antal kinesiska handlare som säljer direkt till svenska konsumenter. Dinesh Nayar är nöjd med den nya marknadsplatsens första månader av försäljning.

- Att lansera en ny produkt och varumärke är alltid svårt och man vet aldrig vad man kan förvänta sig. Våra mål för appen är höga och vi börjar precis bli varma i kläderna men jag är väldigt stolt över det lagarbete vi genomfört hittills.

Bra "market-fit" med Fyndiq.se

Om det fanns någon oro för att säljarna på Superbilligt skulle konkurrera ut de - främst svenska - säljare som håller till på Fyndiq.se, så är den nu som bortblåst. Dinesh Nayar låter meddela att 75 procent av dem som har handlat på Fyndiq Superbilligt inte är kunder hos Fyndiq sedan tidigare.

- Självklart hade vi frågetecken kring dels hur den nya appen skulle tas emot men också att den skulle påverka Fyndiq.se. Men vi ser nu att planen med en samexistens där vi har tillväxt för både appen och Fyndiq.se fungerar som tänkt. Det visar på en bra market-fit för båda produkterna.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta