Annons

9 av 10 spontanshoppar när de handlar mat på nätet Handlar varorna högst upp?

9 av 10 spontanshoppar när de handlar mat på nätet

2017-11-09 07:54

Ju högre upp på sajten desto större chans att produkten klickas hem.

E-handeln av mat och andra dagligvaror har länge varit någon av en utmaning för producenter av till exempel läsk och godis, som traditionellt sett har förlitat sig på att deras varor helt enkelt ska attrahera kunderna när de närmar sig de fysiska butikskassorna.

LÄS ÄVEN: Coca-Colas vd talar ut i media: "E-handeln är ett problem"

Konvertering på 98% inom mjölk och frukt

Men antagandet att e-handelskunder i regel planerar sina inköp till punkt och pricka kan visa sig vara felaktigt. Enligt en ny studie, genomförd av Dagligvaruleverantörers Förbund (DLF) tillsammans med Retail Academics, köper nämligen 9 av 10 kunder något oplanerat när de handlar i en livsmedelsbutik på nätet. Det berättar DLF i ett pressmeddelande.

- Flest oplanerade köp gjordes inom färskvaror. Konverteringsgraden – det vill säga ett kategoribesök som leder till ett faktiskt köp – var hög för de flesta kategorier, i genomsnitt 80 procent. För Mejeri & Ost och Frukt & Grönt var den hela 98 procent medan den var 11 procent för sidan Varukorg & kassa, skriver DLF, och konstaterar:
- Att en av 10 shoppers köper i ”kassalinjen” innebär ändå en dubbelt så hög konverteringsgrad jämfört med i fysiska butiker.

Uppmanar till generiska sökord

Studien, som är en så kallad eyetracking-studie och går under namnet “Sanningens ögonblick online”, visade också att 3 av 4 köpta produkter valdes ut från de sex översta raderna på nätbutikens sajt. Leverantörer med tydliga produktbilder och namn som “sticker ut i hyllan” tilltalade också e-handelskunderna i högre utsträckning.

Annons
Annons

Dessutom uppmanar DLF till produktnamn som är generiska, eftersom en klar minoritet av kunderna söker på specifika produktnamn.

- För att fånga de shoppers som söker via sökfältet är det viktigt att artiklarna går att söka med generiska namn, snarare än specifika produktnamn. Hela 86 procent av alla textsökningar i studien var generiska, som till exempel mjölk, ost eller tvättmedel.

Inköpstid på 15-17 minuter

I den aktuella studien landade kundernas snittkvitto på drygt 800 kronor, oavsett om köpet gjordes via desktop eller mobil. Genomsnittskunden tog 17 minuter på sig att handla via desktop och valde då ut i snitt 20 varor. När köpet gjordes i en mobil tog köpet i snitt 15 minuter att genomföra och kunden nöjde sig med 18 varor.

I DLF:s pressmeddelande framgår det inte hur många köp som ingick i studien men de deltagande nätbutikerna var Mathem och Coop Online.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Kanske snart en standard?

Annons
Annons
Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

748 000 anmälningar.

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

Ska sälja gamla produkter.

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Ersättaren hittad.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Valutakrisen: "Nettoeffekten för handeln är tyvärr dålig"

Svensk Handels chefsekonom varnar för följderna av den svaga valutan.

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

Ny nordisk e-handelsrapport.

Han lämnar Nelly -  tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Han lämnar Nelly - tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Tar plats i koncernledningen.

Annons
Annons
Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

E-handelsökade med 37 procent.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta