Annons

ABS Wheels slog 47 miljoner och siktar mot 70 i år Jorge Castro

ABS Wheels slog 47 miljoner och siktar mot 70 i år

2017-10-11 07:00

Resultatet ökade med 77 procent till 7,6 miljoner kronor.

En del höjde säkerligen på ögonbrynet när ABS Wheels nyligen delade ut gratis fälgar till personer som tatuerade in företagets logga, men som vi kunde berätta var intresset stort för att delta.

"Inte hundra procent nöjda"

De flesta av företagets kunder tar dock hellre till pengar för att betala för sina fälgar. I alla fall om man ska döma av ABS Wheels senaste årsrapport. Enligt den har företaget under ett års tid ökat sin omsättning från 32,6 till 47,2 miljoner kronor, vilket motsvarar en tillväxt på knappt 45 procent. Under samma period, det vill säga verksamhetsåret som tog slut den 30 juni i år, har resultatet ökat med 77 procent till 7,6 miljoner kronor.

- Det har i stort sett gått enligt planerna. Vi siktade dock på att nå en omsättning på 50 miljoner kronor, så vi är inte hundra procent nöjda, skriver företagets marknadschef Jorge Castro i ett mejl till Ehandel.se.

Att ökningen ändå blev så pass stark - året innan stannade tillväxten på 31 procent - beror enligt Jorge Castro på att ABS Wheels har arbetat mycket med konvertering på hemsidan.

Annons
Annons
- Exempelvis har vi gjort knapparna större, arbetat med skönare färger och gjort om layouten från 2016 till 2017, även om det inte handlar om någon jätteändring. En annan stor framgångsfaktor är att vi har etablerat Klarna Checkout och visat på ett tydligare sätt att vi jobbar med Klarna.

Exklusiva fälgar till lägre pris

Men sortimentet i sig har förstås också gjort sitt till för att öka försäljningen.

- Mycket beror även på att vi har tagit hem nya, snygga fälgar. Exempelvis F10- och F20-serien som är lättviktsfälgar. Normalt kostar lättviktsfälgar en förmögenhet, vi har dock valt att saluföra dessa till ett vanligt fälgpris, berättar Jorge Castro.

Hur ser planen ut för det här året?

- Vi planerar att nå 70 miljoner kronor till nästa år. Går allt enligt planerna bör vi nå målet om inte mer. I dag håller vi på att inleda ett samarbete med ett försäkringsbolag och en större däckkedja. Ingenting är dock klart ännu, men vi jobbar på.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
E-handelskonferensen NXT:

E-handelskonferensen NXT: "Kommer bli störst i Norden"

Går av stapeln i Oslo den 4 juni.

Annons
Annons
ASOS:

ASOS: "Frankrike och Tyskland är utmanande"

Ökade försäljningen med 13 procent.

Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Svenska butiker kan nu ansöka till "framtidens handel".

Dollarstore om e-handeln:

Dollarstore om e-handeln: "En minst sagt magisk start"

Berättar om sin första vecka som e-handlare.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

NA-KD öppnar ny butik:

NA-KD öppnar ny butik: "Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

"Det är något speciellt att ta på grejerna".

Nu är Dollarstores <nobr>e-handel</nobr> live

Nu är Dollarstores e-handel live

Öppen för beställningar.

Kompletts mobilsatsning skrotas efter knappt tre år

Kompletts mobilsatsning skrotas efter knappt tre år

Stänger ännu en avdelning.

Annons
Annons
Telefonshoppens rekordår: Sålde för över 300 miljoner

Telefonshoppens rekordår: Sålde för över 300 miljoner

65 miljoner mer än 2017.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta