Annons

ABS Wheels slog 47 miljoner och siktar mot 70 i år Jorge Castro

ABS Wheels slog 47 miljoner och siktar mot 70 i år

2017-10-11 07:00

Resultatet ökade med 77 procent till 7,6 miljoner kronor.

En del höjde säkerligen på ögonbrynet när ABS Wheels nyligen delade ut gratis fälgar till personer som tatuerade in företagets logga, men som vi kunde berätta var intresset stort för att delta.

"Inte hundra procent nöjda"

De flesta av företagets kunder tar dock hellre till pengar för att betala för sina fälgar. I alla fall om man ska döma av ABS Wheels senaste årsrapport. Enligt den har företaget under ett års tid ökat sin omsättning från 32,6 till 47,2 miljoner kronor, vilket motsvarar en tillväxt på knappt 45 procent. Under samma period, det vill säga verksamhetsåret som tog slut den 30 juni i år, har resultatet ökat med 77 procent till 7,6 miljoner kronor.

- Det har i stort sett gått enligt planerna. Vi siktade dock på att nå en omsättning på 50 miljoner kronor, så vi är inte hundra procent nöjda, skriver företagets marknadschef Jorge Castro i ett mejl till Ehandel.se.

Att ökningen ändå blev så pass stark - året innan stannade tillväxten på 31 procent - beror enligt Jorge Castro på att ABS Wheels har arbetat mycket med konvertering på hemsidan.

Annons
Annons
- Exempelvis har vi gjort knapparna större, arbetat med skönare färger och gjort om layouten från 2016 till 2017, även om det inte handlar om någon jätteändring. En annan stor framgångsfaktor är att vi har etablerat Klarna Checkout och visat på ett tydligare sätt att vi jobbar med Klarna.

Exklusiva fälgar till lägre pris

Men sortimentet i sig har förstås också gjort sitt till för att öka försäljningen.

- Mycket beror även på att vi har tagit hem nya, snygga fälgar. Exempelvis F10- och F20-serien som är lättviktsfälgar. Normalt kostar lättviktsfälgar en förmögenhet, vi har dock valt att saluföra dessa till ett vanligt fälgpris, berättar Jorge Castro.

Hur ser planen ut för det här året?

- Vi planerar att nå 70 miljoner kronor till nästa år. Går allt enligt planerna bör vi nå målet om inte mer. I dag håller vi på att inleda ett samarbete med ett försäkringsbolag och en större däckkedja. Ingenting är dock klart ännu, men vi jobbar på.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Resurs Bank stärker upp med två nya chefer

Resurs Bank stärker upp med två nya chefer

Rekryterar från Bergendahls.

Annons
Annons
Webbshop tillägnad försvunnen flicka läggs ner

Webbshop tillägnad försvunnen flicka läggs ner

"Jag är just nu inte i stånd att ta hand om de beställningar som görs via hemsidan", skriver Madeleine McCanns mamma.

Posh Living vill växa på nätet - han blir ny VD

Posh Living vill växa på nätet - han blir ny VD

"Har viktiga erfarenheter från detaljhandelns alla led".

Allt tuffare för cityhandeln - tillväxten flyttar till nätet

Allt tuffare för cityhandeln - tillväxten flyttar till nätet

"Sällanköpshandeln är under press".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Inrego slog 300 miljoner - ska utomlands med ny plattform

Inrego slog 300 miljoner - ska utomlands med ny plattform

Blev dags att byta ut egenutvecklad lösning.

Fraktjätte byter hämtningstid:

Fraktjätte byter hämtningstid: "Flexibilitet är livsviktigt"

Fler order beräknas komma iväg samma dag.

Annons
Annons
Paketskåp och drive-thru när Coop lanserar utlämning i butik

Paketskåp och drive-thru när Coop lanserar utlämning i butik

Pilottestas just nu i Göteborg och Falun.

Nytt superlager ska göra Jollyroom störst i Norden

Nytt superlager ska göra Jollyroom störst i Norden

I drift lagom till julhandeln.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

CoolStuff AB söker:

Lead Designer med ansvar för UX/UI design och grafisk profil

Gents AB söker:

Web Creative Graphic Designer

Rapunzel of Sweden söker:

Webbdesigner/Art Director

Boob Design AB söker:

E-Commerce Manager till Boob Design AB


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta