Annons

ABS Wheels slog 47 miljoner och siktar mot 70 i år Jorge Castro

ABS Wheels slog 47 miljoner och siktar mot 70 i år

2017-10-11 07:00

Resultatet ökade med 77 procent till 7,6 miljoner kronor.

En del höjde säkerligen på ögonbrynet när ABS Wheels nyligen delade ut gratis fälgar till personer som tatuerade in företagets logga, men som vi kunde berätta var intresset stort för att delta.

"Inte hundra procent nöjda"

De flesta av företagets kunder tar dock hellre till pengar för att betala för sina fälgar. I alla fall om man ska döma av ABS Wheels senaste årsrapport. Enligt den har företaget under ett års tid ökat sin omsättning från 32,6 till 47,2 miljoner kronor, vilket motsvarar en tillväxt på knappt 45 procent. Under samma period, det vill säga verksamhetsåret som tog slut den 30 juni i år, har resultatet ökat med 77 procent till 7,6 miljoner kronor.

- Det har i stort sett gått enligt planerna. Vi siktade dock på att nå en omsättning på 50 miljoner kronor, så vi är inte hundra procent nöjda, skriver företagets marknadschef Jorge Castro i ett mejl till Ehandel.se.

Att ökningen ändå blev så pass stark - året innan stannade tillväxten på 31 procent - beror enligt Jorge Castro på att ABS Wheels har arbetat mycket med konvertering på hemsidan.

Annons
Annons
- Exempelvis har vi gjort knapparna större, arbetat med skönare färger och gjort om layouten från 2016 till 2017, även om det inte handlar om någon jätteändring. En annan stor framgångsfaktor är att vi har etablerat Klarna Checkout och visat på ett tydligare sätt att vi jobbar med Klarna.

Exklusiva fälgar till lägre pris

Men sortimentet i sig har förstås också gjort sitt till för att öka försäljningen.

- Mycket beror även på att vi har tagit hem nya, snygga fälgar. Exempelvis F10- och F20-serien som är lättviktsfälgar. Normalt kostar lättviktsfälgar en förmögenhet, vi har dock valt att saluföra dessa till ett vanligt fälgpris, berättar Jorge Castro.

Hur ser planen ut för det här året?

- Vi planerar att nå 70 miljoner kronor till nästa år. Går allt enligt planerna bör vi nå målet om inte mer. I dag håller vi på att inleda ett samarbete med ett försäkringsbolag och en större däckkedja. Ingenting är dock klart ännu, men vi jobbar på.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Apoteksgruppen ska utveckla sin e-handel - internrekryterar

Apoteksgruppen ska utveckla sin e-handel - internrekryterar

Han ska transformera bolaget.

Annons
Annons
Fraktutmanaren tar in nära 40 miljoner kronor

Fraktutmanaren tar in nära 40 miljoner kronor

"Stor potential inom last mile".

Butiker lämnar PostNord - måste hitta nya leveranslösningar

Butiker lämnar PostNord - måste hitta nya leveranslösningar

"Amazon kommer utelämna de lokala aktörerna".

Över sex år i landet - nu börjar Amazon sälja varor

Över sex år i landet - nu börjar Amazon sälja varor

Klurig logistik?

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Omnikanalhandlaren utökar sin satsning på B2B

Omnikanalhandlaren utökar sin satsning på B2B

Allt från OEM-tillverkning till företagsabonnemang.

Appen som blev en nätbutik - omsatte 5 miljoner på ett halvår

Appen som blev en nätbutik - omsatte 5 miljoner på ett halvår

Ska stävja Zalando och Boozt.

Fracklagret:

Fracklagret: "De flesta butiker bara gnäller på e-handel"

Nischad e-handel passerar 3 miljoner kronor.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Efva Attling söker:

Social Media Specialist

Cissi och Selma söker:

E-Commerce Manager /webshopsansvarig

Hermine Hold söker:

Performance Marketing Specialist

Campadre söker:

Teamledare till största shoppingklubben på nätet i Norden, Campadre.


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta