AMP är här – får bättre plats i Googles sökresultat

Google öppnar för den nya standarden - säger sig vilja tydliggöra vilka sidor som är snabbast.

Vi kunde nyligen berätta att den nya webbstandarden AMP var på väg mot e-handeln och att bland andra Google satt i förarsätet. Ebay hade redan då hoppat på tåget och infört AMP i sin e-handel. AMP står för Accelerated Mobile Pages och syftar, lite enkelt förklarat, till att snabba upp webben inte minst för mobilanvändare.

Kort därefter gick sökmotorkonsulten Christian Rudolf ut och höjde ett varningens finger för upplägget, som trots sina fördelar onekligen ger väldigt mycket makt åt Google.

Annons

- De kan ju ändra i standarden när de vill. Det är alltså Google som säkerställer att de får mer kontroll över hela sökresultatsidan. Inte bara annonserna, sade Christian Rudolf.

"Inte tänkt att påverka rankningen"

Nu kommer ny information som tyder på att Christian Rudolf verkar vara något på spåren. Nyhetssidan Search Engine Journal meddelar nämligen att AMP-sidorna kommer att lyftas upp i Googles organiska sökresultat. Det ska vara lätt att se vilken slags sida det handlar om eftersom AMP-sidorna är märkta med en symbol i form av en blixt samt ordet AMP. Hittills har sidorna med den nya standarden fått ytterst begränsat utrymme hos Google, trots att de är över 150 miljoner till antalet.

Enligt Google är insläppet av AMP-sidor dock inte tänkt att påverka hur olika webbsidor rankas utan alla sidor ska rankas som de hade gjort även annars. Däremot vill Google göra det tydligt vilka sidor som går snabbt att använda.

Annons