ASKET vill slippa ”made in” – är nu mer än halvvägs

Byter ut leverantörer för att nå sitt mål.

E-handeln Asket, som främst säljer baskläder för män, har flera gånger tagit steg i hållbarhetens tecken. Bolaget valde till exempel att hålla helt stängt under förra årets Black Friday, och tidigare i år lanserade Asket vad som på sikt vad tänkt att bli en ny branschstandard.

LÄS ÄVEN: Asket skippar "made in" - startar ny branschstandard

Annons

I korthet gick den ut på att kunderna skulle kunna se all information om hur ett visst plagg har tagits fram. Istället för den traditionella varianten, där det framgår att varan är "made in" ett visst land, skulle det nu framgå var tillverkningen hade skett, varifrån råvarorna kommer, var de har förädlats, och så vidare.

Har uppnått 68 procent

Fem månader senare meddelar Asket att bolaget nu har lyckats nå "full traceability", som systemet kallas, på 68 procent av sin leverantörskedja. Därmed har Asket kommit mer än halvvägs i sin ambition att kartlägga hela sin produktion.

Bolagets grundare, August Bard Bringéus och Jakob Dworsky, ska ha besökt fabriker, leverantörer och odlingar "världen över", och delar nu med sig av sitt projekt på den egna e-handelssajten och på företagets Instagramkonto.

- Klädindustrin är i desperat behov av förändring. Vi tror inte på att kommunicera stora 2030-planer som hinner glömmas bort innan de löper ut. Vi har inte nått vårt mål ännu, men vill att alla ska kunna följa vår resa och se till att vi faktiskt håller vårt löfte, säger Askets medgrundare August Bard Bringéus i ett pressmeddelande.

Ska spåra "från får till tröja"

När Asket i våras inledde resan med den märkningen, var målet att kartläggningen skulle vara helt klar i slutet av året. Efter att bolaget bland annat har fått byta ut "samarbetsovilliga leverantörer", står det dock klart att arbetet kommer att ta lite längre tid än beräknat.

- Vi slöt precis ett avtal med en australiensisk merinoullgård och ett italiensk spinneri för att skapa en helt spårbar värdekedja, från får till tröja. Det kräver mycket större volymer än vad vi annars skulle ha tagit på oss, men vi vill visa att det faktiskt är möjligt att inspirera fler märken att följa, säger August Bard Bringéus.

Annons