Annons

ASKET vill slippa Jakob Dworsky och August Bard Bringéus

ASKET vill slippa "made in" - är nu mer än halvvägs

2018-10-10 14:33

Byter ut leverantörer för att nå sitt mål.

E-handeln Asket, som främst säljer baskläder för män, har flera gånger tagit steg i hållbarhetens tecken. Bolaget valde till exempel att hålla helt stängt under förra årets Black Friday, och tidigare i år lanserade Asket vad som på sikt vad tänkt att bli en ny branschstandard.

LÄS ÄVEN: Asket skippar "made in" - startar ny branschstandard

I korthet gick den ut på att kunderna skulle kunna se all information om hur ett visst plagg har tagits fram. Istället för den traditionella varianten, där det framgår att varan är "made in" ett visst land, skulle det nu framgå var tillverkningen hade skett, varifrån råvarorna kommer, var de har förädlats, och så vidare.

Har uppnått 68 procent

Fem månader senare meddelar Asket att bolaget nu har lyckats nå "full traceability", som systemet kallas, på 68 procent av sin leverantörskedja. Därmed har Asket kommit mer än halvvägs i sin ambition att kartlägga hela sin produktion.

Annons
Annons

Bolagets grundare, August Bard Bringéus och Jakob Dworsky, ska ha besökt fabriker, leverantörer och odlingar "världen över", och delar nu med sig av sitt projekt på den egna e-handelssajten och på företagets Instagramkonto.

- Klädindustrin är i desperat behov av förändring. Vi tror inte på att kommunicera stora 2030-planer som hinner glömmas bort innan de löper ut. Vi har inte nått vårt mål ännu, men vill att alla ska kunna följa vår resa och se till att vi faktiskt håller vårt löfte, säger Askets medgrundare August Bard Bringéus i ett pressmeddelande.

Ska spåra "från får till tröja"

När Asket i våras inledde resan med den märkningen, var målet att kartläggningen skulle vara helt klar i slutet av året. Efter att bolaget bland annat har fått byta ut "samarbetsovilliga leverantörer", står det dock klart att arbetet kommer att ta lite längre tid än beräknat.

- Vi slöt precis ett avtal med en australiensisk merinoullgård och ett italiensk spinneri för att skapa en helt spårbar värdekedja, från får till tröja. Det kräver mycket större volymer än vad vi annars skulle ha tagit på oss, men vi vill visa att det faktiskt är möjligt att inspirera fler märken att följa, säger August Bard Bringéus.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Kunderna vill inte ha AR eller Virtual Reality

Kunderna vill inte ha AR eller Virtual Reality

De vill först och främst ha en riktigt bra e-handel.

Annons
Annons
Oväntad julsuccé - tusentals doftgranar flög av lagerhyllan

Oväntad julsuccé - tusentals doftgranar flög av lagerhyllan

"Vi var inte förberedda på efterfrågan".

Miljardbolagets nya Click & Collect - 15 min till färdig order

Miljardbolagets nya Click & Collect - 15 min till färdig order

Uppdaterar företagets Pitstop-funktion.

NordicFeel lanserar ny sajt och grafisk profil

NordicFeel lanserar ny sajt och grafisk profil

Följer systerbutiken Eleven i att få en makeover.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

11 000 paket i timmen på PostNords nya terminal

Invigning: 11 000 paket i timmen på PostNords nya terminal

Yta på 17 000 kvadratmeter.

2
Ny <nobr>e-handel</nobr> når 20 miljoner på två år - tar in nytt kapital

Ny e-handel når 20 miljoner på två år - tar in nytt kapital

Räknar med ökning på 200 procent.

Väljer bort e-handel:

Väljer bort e-handel: "Kunderna vill ha fysiska butiker"

Öppnar sex nya varuhus nästa år.

1
Annons
Annons
Skincity satsar på paketskåp och <nobr>2-timmarsleverans</nobr>

Skincity satsar på paketskåp och 2-timmarsleverans

"Ett fint komplement".

<nobr>E-handlarna</nobr> laddar inför årets julleveranser

Helgläsning: E-handlarna laddar inför årets julleveranser

"Planering, planering, planering. Fokus på planering ner i detalj".

1
Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Rofa Design AB söker:

E-Commerce Manager till Rofa Design

Mapiful AB söker:

Social Media Manager

iDeal Of Sweden AB söker:

E-commerce Coordinator

Emakina DBG söker:

Business Unit Director E-commerce


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta