Annons

Asket skippar Producerad med material från totalt åtta länder

Asket skippar "made in" - startar ny branschstandard

2018-04-23 07:00

Spårade skjorta hela vägen tillbaka till bomullsodlingen.

I snart tre år har Asket haft en egen e-handel. Företaget, som främst säljer olika typer av basplagg för herrar, har sedan starten utmärkt sig bland annat genom att hålla stängt under Black Friday.

LÄS ÄVEN: E-handeln Asket håller stängt under hela Black Friday

"Måste be om informationen"

Nu har Asket bestämt sig för att dra sitt strå till stacken för att öka transparensen inom modeindustrin. Företaget ska nämligen sluta med så kallade “made in”-märkningar, som hittills har varit vanliga i branschen. Istället ska Asket använda sig av en egen branschstandard, som har döpts till “Full Traceability”. Initiativet lanseras i samband med Fashion Revolution Week, som inleds i dag.

Annons
Annons
- I fem år har #FashRev-rörelsen arbetat för transparens i modeindustrin genom att uppmuntra konsumenter att ställa högre krav på information och få märken att faktiskt berätta mer om sina plagg. Men problemet kvarstår - vi måste fortfarande be om informationen. Och svaret är ofta bristfälligt, säger Askets medgrundare August Bard Bringéus, i ett pressmeddelande.

Via “Full Traceability” är det tänkt att Askets kunder ska få information om hela produktionskedjan. Att märka alla plagg enligt den nya modellen kommer enligt företaget att ta tid, men redan nu ska plagget “The Oxford Shirt” ha kartlagts hela vägen tillbaka till bomullsodlingen.

Målet: 100 procent spårbart i slutet av året

Enligt Askets sätt att se på saken är den traditionella märkningen "made in" missvisande, eftersom ett plagg ofta har passerat flera länder under produktionens gång.

- Vi har varit extremt transparenta redan från början, men det är inte förrän nu som vi faktiskt ställer alla frågor. Vi vill att samtliga plagg i vår kollektion ska vara 100 procent spårbara i slutet av året, och hoppas att detta ska inspirera fler märken att ansluta sig. Genom att sätta en högre standard för transparens tvingas vi ta hänsyn till den sanna kostnaden av plaggen vi skapar och bär, säger Bringéus.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Modemärket Svea öppnar en speciell fysisk <nobr>e-handelsbutik</nobr>

Modemärket Svea öppnar en speciell fysisk e-handelsbutik

"Ett självklart steg i Sveas digitala transformation".

Annons
Annons
PostNord tar in 3 000 extra för att hantera Black Friday

PostNord tar in 3 000 extra för att hantera Black Friday

Räknar med 900 000 paket under helgen.

Dansk omniaktör tar in italienskt modeproffs som ny VD

Dansk omniaktör tar in italienskt modeproffs som ny VD

Ska satsa på teknisk innovation.

Apotea fyller 6 år - räknar med att sälja för 30 miljoner extra

Apotea fyller 6 år - räknar med att sälja för 30 miljoner extra

Födelsedagspresenten: En miljözon i Morgongåva.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ellos i ny storsatsning - 35 000 kvadrat heminredning

Ellos i ny storsatsning - 35 000 kvadrat heminredning

Bockasjö får ännu ett e-handelsuppdrag.

Halloween är ingen kassako även om många handlare firar

Halloween är ingen kassako även om många handlare firar

Ger inte så mycket, om man inte heter Partykungen.

<nobr>E-handelsjätten</nobr> öppnar sin första mode-popup

E-handelsjätten öppnar sin första mode-popup

Första modesatsningen i den fysiska världen.

Annons
Annons
Kunderna vill inte ha AR eller Virtual Reality

Kunderna vill inte ha AR eller Virtual Reality

De vill först och främst ha en riktigt bra e-handel.

Oväntad julsuccé - tusentals doftgranar flög av lagerhyllan

Oväntad julsuccé - tusentals doftgranar flög av lagerhyllan

"Vi var inte förberedda på efterfrågan".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Rofa Design AB söker:

E-Commerce Manager till Rofa Design

Mapiful AB söker:

Social Media Manager

iDeal Of Sweden AB söker:

E-commerce Coordinator

Emakina DBG söker:

Business Unit Director E-commerce


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta