Annons

Asket skippar Producerad med material från totalt åtta länder

Asket skippar "made in" - startar ny branschstandard

2018-04-23 07:00

Spårade skjorta hela vägen tillbaka till bomullsodlingen.

I snart tre år har Asket haft en egen e-handel. Företaget, som främst säljer olika typer av basplagg för herrar, har sedan starten utmärkt sig bland annat genom att hålla stängt under Black Friday.

LÄS ÄVEN: E-handeln Asket håller stängt under hela Black Friday

"Måste be om informationen"

Nu har Asket bestämt sig för att dra sitt strå till stacken för att öka transparensen inom modeindustrin. Företaget ska nämligen sluta med så kallade “made in”-märkningar, som hittills har varit vanliga i branschen. Istället ska Asket använda sig av en egen branschstandard, som har döpts till “Full Traceability”. Initiativet lanseras i samband med Fashion Revolution Week, som inleds i dag.

Annons
Annons
- I fem år har #FashRev-rörelsen arbetat för transparens i modeindustrin genom att uppmuntra konsumenter att ställa högre krav på information och få märken att faktiskt berätta mer om sina plagg. Men problemet kvarstår - vi måste fortfarande be om informationen. Och svaret är ofta bristfälligt, säger Askets medgrundare August Bard Bringéus, i ett pressmeddelande.

Via “Full Traceability” är det tänkt att Askets kunder ska få information om hela produktionskedjan. Att märka alla plagg enligt den nya modellen kommer enligt företaget att ta tid, men redan nu ska plagget “The Oxford Shirt” ha kartlagts hela vägen tillbaka till bomullsodlingen.

Målet: 100 procent spårbart i slutet av året

Enligt Askets sätt att se på saken är den traditionella märkningen "made in" missvisande, eftersom ett plagg ofta har passerat flera länder under produktionens gång.

- Vi har varit extremt transparenta redan från början, men det är inte förrän nu som vi faktiskt ställer alla frågor. Vi vill att samtliga plagg i vår kollektion ska vara 100 procent spårbara i slutet av året, och hoppas att detta ska inspirera fler märken att ansluta sig. Genom att sätta en högre standard för transparens tvingas vi ta hänsyn till den sanna kostnaden av plaggen vi skapar och bär, säger Bringéus.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
KO stämmer influencern Kenza Zouiten

KO stämmer influencern Kenza Zouiten

"Håller inte med KO eftersom inläggen gjordes av helt fri vilja".

Annons
Annons
Snoop Dogg investerar i svenska betaljätten Klarna

Snoop Dogg investerar i svenska betaljätten Klarna

Byter namn till Smoooth Dogg.

Systembolaget hotar <nobr>e-handlare</nobr> med stämning

Systembolaget hotar e-handlare med stämning

"Skapar intryck av att försäljningen är laglig".

Nätbutik öppnar växlingskontor - räddar kundernas sparmärken

Nätbutik öppnar växlingskontor - räddar kundernas sparmärken

Tydligen en big deal.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Teknikmagasinet slog rekord på nätet - ökade med 27%

Teknikmagasinet slog rekord på nätet - ökade med 27%

"Går ur december med en mycket stark balansräkning".

E-handlare talar ut om det nya <nobr>E-handelsavtalet</nobr>

E-handlare talar ut om det nya E-handelsavtalet

Började gälla den 1 januari 2019.

Nu börjar utförsäljningen av Toys R Us i Sverige

Nu börjar utförsäljningen av Toys R Us i Sverige

"Det är först till kvarn som gäller".

Annons
Annons
<nobr>E-handlarna</nobr> som rankar bäst

Topplista: E-handlarna som rankar bäst

Hur har trafiken ändrats?

De flesta svenska <nobr>e-handlare</nobr> är inte rädda för Amazon

De flesta svenska e-handlare är inte rädda för Amazon

"Amazon innebär också en möjlighet".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Hermine Hold söker:

Performance Marketing Specialist

Campadre söker:

Teamledare till största shoppingklubben på nätet i Norden, Campadre.

Jula Sverige AB söker:

e-handelsspecialist

BabyBjörn AB söker:

E-commerce Store Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta