Annons

Asket skippar Producerad med material från totalt åtta länder

Asket skippar "made in" - startar ny branschstandard

2018-04-23 07:00

Spårade skjorta hela vägen tillbaka till bomullsodlingen.

I snart tre år har Asket haft en egen e-handel. Företaget, som främst säljer olika typer av basplagg för herrar, har sedan starten utmärkt sig bland annat genom att hålla stängt under Black Friday.

LÄS ÄVEN: E-handeln Asket håller stängt under hela Black Friday

"Måste be om informationen"

Nu har Asket bestämt sig för att dra sitt strå till stacken för att öka transparensen inom modeindustrin. Företaget ska nämligen sluta med så kallade “made in”-märkningar, som hittills har varit vanliga i branschen. Istället ska Asket använda sig av en egen branschstandard, som har döpts till “Full Traceability”. Initiativet lanseras i samband med Fashion Revolution Week, som inleds i dag.

Annons
Annons
- I fem år har #FashRev-rörelsen arbetat för transparens i modeindustrin genom att uppmuntra konsumenter att ställa högre krav på information och få märken att faktiskt berätta mer om sina plagg. Men problemet kvarstår - vi måste fortfarande be om informationen. Och svaret är ofta bristfälligt, säger Askets medgrundare August Bard Bringéus, i ett pressmeddelande.

Via “Full Traceability” är det tänkt att Askets kunder ska få information om hela produktionskedjan. Att märka alla plagg enligt den nya modellen kommer enligt företaget att ta tid, men redan nu ska plagget “The Oxford Shirt” ha kartlagts hela vägen tillbaka till bomullsodlingen.

Målet: 100 procent spårbart i slutet av året

Enligt Askets sätt att se på saken är den traditionella märkningen "made in" missvisande, eftersom ett plagg ofta har passerat flera länder under produktionens gång.

- Vi har varit extremt transparenta redan från början, men det är inte förrän nu som vi faktiskt ställer alla frågor. Vi vill att samtliga plagg i vår kollektion ska vara 100 procent spårbara i slutet av året, och hoppas att detta ska inspirera fler märken att ansluta sig. Genom att sätta en högre standard för transparens tvingas vi ta hänsyn till den sanna kostnaden av plaggen vi skapar och bär, säger Bringéus.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Lager 157:s VD om nya sajten:

Lager 157:s VD om nya sajten: "En naggande god kundbas"

Hotell och restauranger bland de främsta kunderna.

Annons
Annons
Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Blir ny Head of Business Partnerships.

iDealOfSweden-gänget startar ny <nobr>e-handel</nobr>

iDealOfSweden-gänget startar ny e-handel

Solglasögon och badkläder blir nya branschen.

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Tungt första bokslut för nya ägarna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Har vuxit med över 5 000 procent på fyra år.

Bokjättens e-handel växer

Bokjättens e-handel växer "på bekostnad av övriga kanaler"

Men pengarna rullar mer ut än in.

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Vinsten kom över 500 miljoner.

Annons
Annons
Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Tvårummaren är long gone.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Hatstore Scandinavia AB söker:

Webbutvecklare - Hatstore

MaxGaming söker:

Plock & pack

CHIQUELLE AB söker:

Warehouse Assistant

Elodie Details söker:

Content Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta