Annons

Asket skippar Producerad med material från totalt åtta länder

Asket skippar "made in" - startar ny branschstandard

2018-04-23 07:00

Spårade skjorta hela vägen tillbaka till bomullsodlingen.

I snart tre år har Asket haft en egen e-handel. Företaget, som främst säljer olika typer av basplagg för herrar, har sedan starten utmärkt sig bland annat genom att hålla stängt under Black Friday.

LÄS ÄVEN: E-handeln Asket håller stängt under hela Black Friday

"Måste be om informationen"

Nu har Asket bestämt sig för att dra sitt strå till stacken för att öka transparensen inom modeindustrin. Företaget ska nämligen sluta med så kallade “made in”-märkningar, som hittills har varit vanliga i branschen. Istället ska Asket använda sig av en egen branschstandard, som har döpts till “Full Traceability”. Initiativet lanseras i samband med Fashion Revolution Week, som inleds i dag.

Annons
Annons
- I fem år har #FashRev-rörelsen arbetat för transparens i modeindustrin genom att uppmuntra konsumenter att ställa högre krav på information och få märken att faktiskt berätta mer om sina plagg. Men problemet kvarstår - vi måste fortfarande be om informationen. Och svaret är ofta bristfälligt, säger Askets medgrundare August Bard Bringéus, i ett pressmeddelande.

Via “Full Traceability” är det tänkt att Askets kunder ska få information om hela produktionskedjan. Att märka alla plagg enligt den nya modellen kommer enligt företaget att ta tid, men redan nu ska plagget “The Oxford Shirt” ha kartlagts hela vägen tillbaka till bomullsodlingen.

Målet: 100 procent spårbart i slutet av året

Enligt Askets sätt att se på saken är den traditionella märkningen "made in" missvisande, eftersom ett plagg ofta har passerat flera länder under produktionens gång.

- Vi har varit extremt transparenta redan från början, men det är inte förrän nu som vi faktiskt ställer alla frågor. Vi vill att samtliga plagg i vår kollektion ska vara 100 procent spårbara i slutet av året, och hoppas att detta ska inspirera fler märken att ansluta sig. Genom att sätta en högre standard för transparens tvingas vi ta hänsyn till den sanna kostnaden av plaggen vi skapar och bär, säger Bringéus.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Ryktas bli officiellt i dagarna.

Annons
Annons
Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Konsolidering inom webbhosting.

Klarna-utmanaren i sitt

Klarna-utmanaren i sitt "största samarbete någonsin"

"En enorm aktör".

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

"E-handelskompetensen blir en perfekt match".

Annons
Annons
Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Höga hyror och e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta