Annons

ASOS tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt Asos nya sajt

ASOS tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt

2018-07-19 14:18

Omsätter redan 220 miljoner på den svenska marknaden.

"När Amazon kommer till Sverige...", har blivit något av ett mantra inom svensk e-handel de senaste månaderna. Men oavsett när Amazon väljer att göra entré, så visar det sig nu att en annan internationell aktör hann före. I dag meddelar den brittiska modejätten ASOS att de släpper en svensk sajt.

Den går att hitta på asos.se och vara helt dedikerad till den svenska marknaden. Till exempel ska kunderna kunna ta del av sajtens sortiment i den ordning som uppfattas som mest relevant, baserat på vad andra kunder i Sverige har beställt hittills.

- Sverige är en marknad där ASOS för närvarande växer starkt, skriver företaget i ett pressmeddelande. 

Har anställt svenskt team

Den svenska sajten kommer att bli helt anpassad för Sverige, vad gäller till exempel språket och hur produkterna marknadsförs. Till uppgiften har ASOS anställt ett nytt team som ska arbeta uteslutande med den svenska sajten från företagets huvudkontor i London. I nuläget är sidan mycket riktigt på svenska, men priserna är fortfarande i stilen 547,28 kronor, det vill säga exakt översatta från en annan valuta. 

LÄS ÄVEN: Asos levererar dagen efter till Sverige - för 225 kronor per år

Annons
Annons

I våras kunde Ehandel.se avslöja att ASOS, även utan att ha en sajt på svenska, omsatte nära 220 miljoner kronor i Sverige i fjol. Det innebär att företagets svenska verksamhet är i ungefär samma storlek som Bubblerooms. Det är även värt att notera att ASOS därmed är större i Sverige än vad Amazon är, åtminstone sett till hur mycket bolagen säljer för till de svenska kunderna. 

LÄS ÄVEN: Svenska nätbutiker ingen match för utländska jättar  

ASOS har sedan tidigare landsspecifika för Storbritannien, USA, Frankrike, Tyskland, Spanien, Italien, Australien, Ryssland och Nederländerna.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

"En tredimensionell, mobil, digital popup-butik".

Annons
Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Annons
Annons
Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta