Annons

Svenska nätbutiker ingen match för utländska jättar

Helgläsning: Svenska nätbutiker ingen match för utländska jättar

2018-05-26 10:00

Hur ska det gå för de svenska modehandlarna?

Ni kanske minns nyligen när vi avslöjade Amazons omsättning i Sverige? Nu tänkte vi titta närmare på de utländska nätmodejättarna och hur det går för dem i vårt avlånga land. Deras omsättning är inte osäker på samma sätt som Amazons, då de endast säljer kläder och mode. Siffrorna vi nu kommer att visa är alltså de som gäller.

LÄS ÄVEN: Här är e-handelsjätten Amazons svenska omsättning

När det gäller renodlade e-handlare som konkurrerar med modebutikerna i Sverige så kommer förstås tyska Zalando på tal, som också har en svensk sajt. En annan butik som också benämns som en utländsk konkurrent är brittiska Asos, som bland annat hjälpt till att göra Klarna populärt i Storbritannien.

Sverige 3,5 procent av omsättningen

Vi ska nu kika på hur Zalando och Asos står sig mot butiker som Bubbleroom, NA-KD, Nelly och Boozt. Ehandel.se har faktiskt avslöjat Zalandos svenska omsättning tidigare och under 2016 så omsatte de över 1,2 miljarder kronor bara i Sverige.

LÄS ÄVEN: Zalando passerade äntligen miljarden i Sverige

Vad har då hänt sedan dess? Enligt deras egen rapport så ökade Zalando omsättningen med 23,4 procent för helåret 2017, som landade på cirka 46 miljarder kronor. Vi kan nu avslöja att den svenska omsättningen under samma år klockade in på 1,6 miljarder kronor. Det betyder att Sverige står för ungefär 3,5 procent av Zalandos omsättning.

Ovanför kan ni se Zalandos omsättning per månad i Sverige under förra året. Värt att notera är toppen under november månad som förstås innehåller Black Friday-försäljningen. Bara under november omsatte modejätten 212 miljoner i vårt avlånga land, vilket kan jämföras med 146 miljoner i december.

Kan vara störst i Sverige

Zalando ökade sin omsättning med 29,5 procent i Sverige under 2017, jämfört med året innan då de omsatte 1,24 miljarder kronor. En tillväxt som är över deras snitt i Europa. Det går alltså bra i Sverige.

Den tyska modejätten har numera gått om sin konkurrent Nelly.com, med marginal, och börjar närma sig Boozt, som passerat 2 miljarder kronor i omsättning. Boozts omsättning gäller dock hela Norden och Zalando är därmed förmodligen större i Sverige - om inte Danmark, Norge och Finland är mycket små i jämförelse. Boozt finns i fler länder än så men Norden ska stå för över 95 procent av besöken.

Annons
Annons

Hur går det då för den brittiska nätbutiken Asos i Sverige? Modejätten omsatte över 20 miljarder kronor under sitt senaste räkenskapsår, som slutade i augusti förra året.

Vi kan direkt säga att de är mycket mindre än Zalando i Sverige. Vilket inte är så konstigt med tanke på att de inte har en svensk sajt. De visar dock priser i svenska kronor och erbjuder fri frakt till Sverige på order över 235 kronor.

219 miljoner utan ansträngning

Trots detta så omsätter de lika mycket som vår inhemska butik Bubbleroom, vars omsättning ska ha nått en bit över 200 miljoner kronor i fjol. Asos omsätter nämligen 219 miljoner kronor i Sverige. Man undrar förstås var de skulle ligga om de hade lanserat en lokal sajt.

I grafen ovan kan ni se hur Zalando och Asos står sig gentemot våra svenska kollegor. H&M har avslöjat att de omsätter 29 miljarder kronor på nätet, men det är en siffra som gäller globalt. Vad deras svenska e-handel omsätter är alltså oklart. Med tanke på deras betyg på Trustpilot, och att Click&Collect saknas i Sverige (!), skulle det dock inte förvåna oss om Zalando faktiskt omsätter mer på nätet i Sverige än vad H&M gör.

Sämre tillväxt i början av året

Om ni inte redan räknat ut det så ser det lite dystert ut för inhemskt nätmode. En utländsk aktör som sedan flera år tillbaka satsat i Sverige land kan vara den största nätmodehandeln. Och en brittisk nätbutik som bara auto-översätter sina priser till svenska kronor, exempelvis “SEK547.28”, omsätter nära 220 miljoner kronor.

Hur har det då gått under början av 2018 för våra utländska kollegor? Om vi kikar på första kvartalet så kan vi konstatera att Zalando bara växte med strax över 11 procent. Vi vet dock att Sverige hade ett ovanligt kyligt första kvartal som inte gynnade modehandeln. Påsken låg även i mars och under den månaden så stod Zalandos omsättning i princip stilla, på 132 miljoner kronor, jämfört med i fjol.

Asos verkar dock mindre berörd av vädret och ökar med 23,5 procent i Sverige under första kvartalet i år. De ökar även i mars, men backar en miljon under januari månad.

Hur resten av året kommer att bli återstår att se, men av allt att döma så får de svenska e-handlarna göra sig beredda på en tuff kamp.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Löwengrips nya varumärke styrs av sociala medier

Löwengrips nya varumärke styrs av sociala medier

Ska enbart skapa produkter som kunder redan eftersöker.

Annons
Annons
Kundernas beslutsångest är hög när de <nobr>e-handlar</nobr> till barn

Kundernas beslutsångest är hög när de e-handlar till barn

Vissa saker går snabbt att klicka hem, andra tar flera veckor.

Apoteksgruppen ska utveckla sin e-handel - internrekryterar

Apoteksgruppen ska utveckla sin e-handel - internrekryterar

Han ska transformera bolaget.

Fraktutmanaren tar in nära 40 miljoner kronor

Fraktutmanaren tar in nära 40 miljoner kronor

"Stor potential inom last mile".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Butiker lämnar PostNord - måste hitta nya leveranslösningar

Butiker lämnar PostNord - måste hitta nya leveranslösningar

"Amazon kommer utelämna de lokala aktörerna".

Över sex år i landet - nu börjar Amazon sälja varor

Över sex år i landet - nu börjar Amazon sälja varor

Klurig logistik?

Omnikanalhandlaren utökar sin satsning på B2B

Omnikanalhandlaren utökar sin satsning på B2B

Allt från OEM-tillverkning till företagsabonnemang.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Teknikproffset söker:

Kundtjänstmedarbetare/Webadministratör

Efva Attling söker:

Social Media Specialist

Cissi och Selma söker:

E-Commerce Manager /webshopsansvarig

Hermine Hold söker:

Performance Marketing Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta