Acne väljer Demandware för bättre lokal anpassning

Det Stockholmsbaserade modehuset Acne Studios byter ut sin e-handelsplattform för fortsatt internationell expansion.

Acne Studios, som bland annat designar skor, accessoarer och glasögon, har utöver huvudkontoret i Stockholm flaggskeppsbutiker i Paris, London, New York, Los Angeles och Tokyo. Totalt har Acne 43 butiker på fyra olika kontinenter och man har hittills haft en framgångsrik webbshop.

Trots det väljer man nu att byta ut sin e-handelsplattform till förmån för Demandware. Något man säger ska göra det möjligt att snabbt lansera lokala nätbutiker i olika regioner.

Annons

– För att stödja vår globala utvidgning så behöver vi en flexibel, utvecklingsbar lösning som gör det möjligt för oss att enkelt rulla ut e-handelssajter anpassade för enskilda länder. Demandwares plattform gör att vi snabbare kan möta efterfrågan och anpassa oss till lokala behov och konsumentvanor, säger Mattias Magnusson, VD för Acne Studios.

Först i Norden

Demandware och deras molnbaserade e-handelssystem används idag av mer än 250 varumärken och 1000 sajter, däribland GoPro, Puma, Adidas, Crocs, Ecco och Lacoste. Med Acne kan man även sätta ytterligare en nordisk spelare på kundlistan.

Acne Studios blir samtidigt först i Norden med att använda Demandwares Ordre Centre, en produkt som innebär att företag kan leverera en sömlös kundupplevelse från offline till online i olika länder. Ordre Centre möjliggör omni-kanalinitiativ och utspridd orderhantering samt centraliserad kundservice för detaljhandlare som säljer över olika kanaler och platser.

– Acne Studios är ett spännande och snabbt växande modebolag som värdesätter sina fysiska och digitala butikskanaler i samma grad. Demandwares inbyggda utvecklingsbarhet och flexibilitet gör det möjligt för företag att anpassa sin närvaro med lokala webbshoppar efter behov, säger Andrew Gilboy, VP för EMEA på Demandware.

Annons