Annons

Adlibris: 2 procent av julpaketen kom inte fram i tid Adlibris lager i Morgongåva

Adlibris: 2 procent av julpaketen kom inte fram i tid

2018-12-28 10:22

Hyllras och sena leveranser ställde till det i Morgongåva.

För e-handelsföretaget Adlibris blev det en minst sagt kämpig julhandel. I mitten av december hade fortfarande inte alla paket från Black Friday delats ut och i samma veva stod det klart att även beställningar som lagts i december dröjde med att lämna företagets lager i Morgongåva.

Efter att ha kämpat mot klockan under större delen av månaden fick Adlibris strax före julafton medge att alla julklappar inte skulle hinna levereras i tid.

LÄS ÄVEN: Adlibris ger kunderna sorgligt besked - hinner ej leverera

Gick bättre än förra året

Nu berättar dock företagets vd Johan Kleberg i en intervju med Breakit att det hela inte slutade så illa som somliga befarat. Två procent av beställningarna levererades inte ut i tid före jul, vilket Kleberg dock menar är ett bättre resultat än förra årets.

Som Ehandel.se var tidigt ute med att berätta, bestod årets problem åtminstone delvis av att Adlibris ändrade leveranstider inte hade kommunicerats ut tillräckligt tidigt.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Förlängde leveranstiden inför julen - kritiseras för försening

- Vi borde varit mycket tydligare med att berätta att det skulle dröja längre tid att få varorna levererade men att de skulle komma fram innan jul. Nu blev många kunder oroliga och arga när leveransen dröjde – även om det i slutändan visade sig att de fick varorna innan julafton, säger Johan Kleberg till Breakit.

"Har haft några driftsavbrott"

Förseningarna ska ha berott på flera saker, som till exempel en incident på Adlibris lager.

- Vi har haft några driftsavbrott. En hyllsektion rasade till exempel omkull och då tappade vi en del tid. Sedan har vi haft en del externa leveranser som varit sena, vi har ju inte alla boktitlar i lager, säger Johan Kleberg.

Nästa år planerar Adlibris att ta efter en modell som Amazon använder sig av inför köptunga perioder. Den går i korthet ut på att kunderna inte får någon angiven leveranstid eller något förväntat leveransdatum, utan att de istället bara får besked om att varorna kommer före jul. 

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

Annons
Annons
De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

Satsar på e-handeln.

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

Men resultatet sjönk.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Betala med ansiktet.

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

"Titulera sig truckninja istället för truckförare".

Annons
Annons
E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

17 år i branschen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta