Adlibris storförlust: Minus 125 miljoner kronor

"Om vi når vinst under 2019 beror på hur mycket vi satsar".

Förra året gjorde nätbokhandlaren Adlibris flera stora satsningar. Bland annat tog e-handlaren över Apoteas gamla lager, och skulle sedan bygga ytterligare ett lager i anslutning till de två som företaget redan disponerar över. Aktören förklarade att det nya komplexet skulle möjliggöra ytterligare expansion för Adlibrisgruppen. Några månader senare lanserade företaget och deras ägare Bonniers en ny e-handel inriktad på heminredning

Men sedan hamnade bokföretaget i blåsväder när de inte klarade av att leverera beställningar i utlovad tid under Black Friday och strax innan julafton meddelade Adlibris att alla julklappar inte heller skulle hinna fram i tid. 

Annons

LÄS ÄVEN: Adlibris: 2 procent av julpaketen kom inte fram i tid

– Vi har haft några driftsavbrott. En hyllsektion rasade till exempel omkull och då tappade vi en del tid. Sedan har vi haft en del externa leveranser som varit sena, vi har ju inte alla boktitlar i lager, sa Johan Kleberg, vd på Adlibris, i en tidigare kommentar.

Stark tillväxt men stor förlust

Nu redovisas Bonnier Groups årsrapport där det framgår att  Adlibris ökade sin omsättning med tolv procent förra året, och landade på 2,247 miljarder kronor. 

– Det är en kombination av en stark bokförsäljning i Sverige och Finland till och med november, samt en väldigt stark tillväxt av andra produkter än böcker i Sverige, Finland och Norge hela året, säger Johan Kleberg, till Market

Trots en stadig tillväxt, gjorde e-handlaren samtidigt en förlust på 125 miljoner kronor, jämfört med 31 miljoner kronor året innan.

– Det beror på tre saker. Dels att vi gjorde en rad bokföringsmässiga förändringar under 2018 så de är av engångskaraktär. Därtill genomförde vi en kraftig omställning av verksamheten mot ett bredare sortiment på Adlibris. Detta medförde stora kostnader inom primärt logistik och fraktkostnader. Slutligen gjorde vi ett svagt resultat på några av våra nischade sajter, säger Johan Kleberg.

"Om vi når vinst igen"

Andra produktkategorier än böcker ökade med 18 procent och motsvarar 24 procent av försäljningen. 

– Vi räknar med en avsevärd tillväxt för andra produkter än böcker även under 2019. Därtill räknar vi med en fortsatt tillväxt inom fysiska böcker med kraftigt ökade marknadsandelar men att marknaden kommer att vara relativt svag, säger Johan Kleberg och tillägger:

Annons

– Om vi når vinst igen under 2019 beror på hur mycket vi satsar på en fortsatt breddning av Adlibris, vilket gör att vi kan vara relevanta oftare och driva en ökad köpfrekvens bland våra kunder, som är vår absolut viktigaste fråga även under 2019. Oavsett detta kommer vi att se en kraftig resultatförbättring under 2019.

Annons