Åhléns lägger ner minst sex varuhus under 2017

Den framväxande e-handeln för med sig problem för butikerna.

I början av 2016 var det efter en tids planerande slutligen dags för Åhléns att lansera sin e-handel och ta sikte på att bli Sveriges bästa omnikanalföretag. Än så länge har dock de goda nyheterna låtit vänta på sig, och företaget har istället fått dras med ett negativt bokslut och uppsägningar av personal.

Nu kan vi meddela att Åhléns ska lägga ner totalt sex av sina varuhus under 2017. Det kan läggas till att lika många försvann under 2016. De 12 aktuella varuhusen ligger i Sundbyberg, Trelleborg, Tranås, Enköping, Hudiksvall, Triangeln, Mora, Värnamo, Skärholmen, Lycksele, Härnösand och Tornby. Dessutom har företaget nyligen meddelat att kedjans varuhus i Kista kommer att försvinna under 2018.

Annons

- I takt med de förändringar som nu sker i vår omvärld med digitalisering och nya konsumtionsmönster, behöver vi anpassa vår verksamhet. Beslut om att stänga vissa varuhus grundas bland annat på hur försäljning och kundunderlag ser ut, säger Monica Hultgren-Andersson, som är presskontakt på företaget.

Syftar till att möta e-handeln

Under 2016 öppnades dock även två nya Åhlénsvaruhus i Borås och Lund, och företaget ska också ha byggt om skönhetsplanet på Åhléns City i Stockholm.

- I slutändan syftar våra effektiviseringar till att kunna ge våra kunder ett bättre erbjudande, satsningar på det nya varuhuskonceptet och e-handel, det vill säga omnikanalhandel.

Finns det planer på att stänga ännu fler varuhus?

- Vi fortsätter att utveckla varuhuskonceptet i våra 63 Åhlénsvaruhus runt om i landet, och på att utveckla vår e-handel och omni-handel. I dagsläget har vi ingen information om fler nedläggningar. Vi ser dock ständigt över våra etableringar så att de lever upp till våra högt ställda krav - på läge, kundunderlag och lönsamhetsutveckling - både vad gäller nyöppningar och eventuella stängningar, säger Monica Hultgren-Andersson.

Annons