Annons

Åhléns lägger ner minst sex varuhus under 2017 Oklar framtid för många Åhlensvaruhus

Åhléns lägger ner minst sex varuhus under 2017

2017-03-31 13:12

Den framväxande e-handeln för med sig problem för butikerna.

I början av 2016 var det efter en tids planerande slutligen dags för Åhléns att lansera sin e-handel och ta sikte på att bli Sveriges bästa omnikanalföretag. Än så länge har dock de goda nyheterna låtit vänta på sig, och företaget har istället fått dras med ett negativt bokslut och uppsägningar av personal.

Nu kan vi meddela att Åhléns ska lägga ner totalt sex av sina varuhus under 2017. Det kan läggas till att lika många försvann under 2016. De 12 aktuella varuhusen ligger i Sundbyberg, Trelleborg, Tranås, Enköping, Hudiksvall, Triangeln, Mora, Värnamo, Skärholmen, Lycksele, Härnösand och Tornby. Dessutom har företaget nyligen meddelat att kedjans varuhus i Kista kommer att försvinna under 2018.

- I takt med de förändringar som nu sker i vår omvärld med digitalisering och nya konsumtionsmönster, behöver vi anpassa vår verksamhet. Beslut om att stänga vissa varuhus grundas bland annat på hur försäljning och kundunderlag ser ut, säger Monica Hultgren-Andersson, som är presskontakt på företaget.

Syftar till att möta e-handeln

Under 2016 öppnades dock även två nya Åhlénsvaruhus i Borås och Lund, och företaget ska också ha byggt om skönhetsplanet på Åhléns City i Stockholm.

Annons
Annons
- I slutändan syftar våra effektiviseringar till att kunna ge våra kunder ett bättre erbjudande, satsningar på det nya varuhuskonceptet och e-handel, det vill säga omnikanalhandel.

Finns det planer på att stänga ännu fler varuhus?

- Vi fortsätter att utveckla varuhuskonceptet i våra 63 Åhlénsvaruhus runt om i landet, och på att utveckla vår e-handel och omni-handel. I dagsläget har vi ingen information om fler nedläggningar. Vi ser dock ständigt över våra etableringar så att de lever upp till våra högt ställda krav - på läge, kundunderlag och lönsamhetsutveckling - både vad gäller nyöppningar och eventuella stängningar, säger Monica Hultgren-Andersson.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Mobilen lockar trafik - men konverterar fortfarande sämst

Mobilen lockar trafik - men konverterar fortfarande sämst

Endast 2,5 procent av alla e-handelsbesök i en mobiltelefon leder till ett köp.

Annons
Annons
Mucker till New York - får in marknadsföringsguru

Mucker till New York - får in marknadsföringsguru

Det kaxiga underdog-varumärket äntrar USA och mångdubblar kontaktnätet i ett slag.

ICA storsatsar på nya digitala lösningar - startar egen hubb

ICA storsatsar på nya digitala lösningar - startar egen hubb

Vill öka tempot i den digitala utvecklingen.

Apoteksutmanaren:

Apoteksutmanaren: "Marknaden växer - och vi ska finnas där"

Man bygger inte ett starkt bolag över en natt, enligt Hubias VD Kim Persson.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ny VD till Coop - han fick jobbet

Ny VD till Coop - han fick jobbet

Lämnar Mekonomen för toppjobb inom livsmedelsbranschen.

Odd Mollys <nobr>e-handel</nobr> ökar starkt - butikerna backar rejält

Odd Mollys e-handel ökar starkt - butikerna backar rejält

Nu ska hela företaget anpassas mer efter digitala försäljningskanaler.

ICA:s e-handel ökade med 48 procent under första halvåret

ICA:s e-handel ökade med 48 procent under första halvåret

Men kommer inte i närheten av utvecklingen hos Apotek Hjärtat som närapå dubblar sin e-handelstillväxt.

Annons
Annons
Nätbokhandel utmanar jättarna - blir lönsamma i år

Nätbokhandel utmanar jättarna - blir lönsamma i år

Säljer böcker med förlust för att sänka priserna.

2
Annons
Annons
Annons
leverantörserbjudanden
Jobb på Ehandel.se

KitchenLab AB söker:

Order-/lageransvarig

Awin söker:

Account Manager

Teknikproffset Nordic AB söker:

Lagermedarbetare Plock och pack

iDeal Of Sweden söker:

Online Marketing Manager

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem