Annons

Akademibokhandelns nya sajt - digital strategi utan e-handel Akademibokhandelns nya sida ska ha kunden i fokus

Akademibokhandelns nya sajt - digital strategi utan e-handel

2016-02-08 15:45

Akademibokhandeln utreder möjlighet för kunder att reservera böcker på sajten, men håller dörren fortsatt stängd för lansering av e-handel.

Akademibokhandeln har lanserat en ny responsiv webbplats som är tänkt att underlätta för företagets kunder. Nu ska det till exempel bli enklare att få bättre koll på vad som finns i sortimentet i en viss butik eller att få information om böckerna och vad de kostar.

- Vi har försökt att utveckla webbplatsen efter kundernas önskemål. Vi lyfter fram det unika i vårt kunderbjudande – våra inspirerande butiker, vårt sortiment, vår kundklubb och den expertis som våra fantastiska butiksmedarbetare står för, säger Ola Toresten, chef för affärsutveckling på Akademibokhandeln.

Bokus hanterar e-handeln

Enligt ett pressmeddelande från företaget utgör lanseringen av den nya webbshopen “det första steget” i Akademibokhandelns nya digitala strategi. Vad de kommande stegen ska bestå av är dock fortfarande hemligt.

- Vi jobbar nära kunderna med att utveckla vårt erbjudande ännu mer. En sak vi kan berätta redan nu är att vi tittar på möjligheten att reservera böcker i en viss butik. Vi vill inte avslöja allting men vi försöker att på olika sätt tillgodose kundernas behov.

När skulle möjligheten att reservera kunna bli verklighet?

Annons
Annons
- Det är något vi tittar på nu. Vi får återkomma om och när det blir aktuellt.

Men det digitala fokuset innebär inte att det nu går att handla på nätet från Akademibokhandeln. Som Ehandel.se tidigare berättat är Akademibokhandeln och dotterbolaget Bokus helt separerade vad gäller inriktning på fysiska butiker respektive e-handel, och enligt Ola Toresten finns det inga planer på att ändra den modellen.

- Inte i dagsläget, men det är någonting vi hela tiden utvärderar. Nu har vi tagit det här steget och det är vi stolta över. Vi ser också att kunder gärna rör sig mellan nätbutik och fysisk butik, snarare än att vara lojala mot det ena eller det andra.

Presentköp och inspiration i fysisk butik

Enligt Ola Toresten handlar människor gärna presenter i butiker eftersom de då själva kan få en bättre uppfattning om vad det är de ger bort. Dessutom menar han att valet av inköpsplats är en fråga om tillgänglighet. Om man vill ha en bok direkt så går det ju ofta snabbare att hämta upp den i en butik än att vänta de dagar leveransen annars tar.

- Och då är det ju ett bra stöd att veta om boken finns i butiken, säger han apropå Akademibokhandelns nya sajt.
- Sen är det mycket inspiration i fysiska butiker. Man upptäcker ofta saker man inte visste att man vill ha.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Tältperioden snart över - Apotea tecknar kontrakt på nya lagret

Tältperioden snart över - Apotea tecknar kontrakt på nya lagret

Har tecknat 12-årigt hyreskontrakt.

Annons
Annons
Chiquelles VD chockad över den låga andelen returer

Chiquelles VD chockad över den låga andelen returer

"Visste att andelen var låg men inte att den var så låg".

Nordicfeel visar fina siffror igen - nu tillsätts ny VD

Nordicfeel visar fina siffror igen - nu tillsätts ny VD

Han tar över efter Henrik Löfberg som går vidare till en ny bransch.

KO tar Trademax till domstol

KO tar Trademax till domstol

Vill att företaget får betala 10 miljoner i marknadsstörningsavgift för den kontroversiella prissättningen på nätet.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

La Redoute bekräftar:

La Redoute bekräftar: "Vi lägger ner i Norden"

Har ingått ett "exklusivt distributionsavtal" med Ellos Group.

Bygghemma köper majoriteten av <nobr>e-handeln</nobr> Polarpumpen

Bygghemma köper majoriteten av e-handeln Polarpumpen

Blir ny majoritetsägare i bolaget.

E-handelstjänsten Redeal tar in 4 miljoner kronor

E-handelstjänsten Redeal tar in 4 miljoner kronor

Tre nya ägare hoppar på.

Annons
Annons
80% av de unga männen vill påverkas under köpet

80% av de unga männen vill påverkas under köpet

Svenska konsumenter dock mer skeptiska till AI än andra, enligt en ny undersökning.

Nedräkning: På fredag stängs La Redoutes <nobr>e-handel</nobr>

Nedräkning: På fredag stängs La Redoutes e-handel

Uppgift: Ellos tar över delar av sortimentet när La Redoute lägger ner i Norden.

Svenskt företag lanserar <nobr>3D-plattform</nobr> för e-handel

Svenskt företag lanserar 3D-plattform för e-handel

Nytt försök med 3D inom e-handeln.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Olsson & Gerthel söker:

Inköpsassistent / Administratör

Jollyroom AB söker:

Inköpare Inredning

Rapunzel of Sweden söker:

Webbdesigner / Grafisk formgivare

Teknikmagasinet AB söker:

E-handelschef till Teknikmagasinet

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem