Annons

Akademibokhandelns nya sajt - digital strategi utan e-handel Akademibokhandelns nya sida ska ha kunden i fokus

Akademibokhandelns nya sajt - digital strategi utan e-handel

2016-02-08 15:45

Akademibokhandeln utreder möjlighet för kunder att reservera böcker på sajten, men håller dörren fortsatt stängd för lansering av e-handel.

Akademibokhandeln har lanserat en ny responsiv webbplats som är tänkt att underlätta för företagets kunder. Nu ska det till exempel bli enklare att få bättre koll på vad som finns i sortimentet i en viss butik eller att få information om böckerna och vad de kostar.

- Vi har försökt att utveckla webbplatsen efter kundernas önskemål. Vi lyfter fram det unika i vårt kunderbjudande – våra inspirerande butiker, vårt sortiment, vår kundklubb och den expertis som våra fantastiska butiksmedarbetare står för, säger Ola Toresten, chef för affärsutveckling på Akademibokhandeln.

Bokus hanterar e-handeln

Enligt ett pressmeddelande från företaget utgör lanseringen av den nya webbshopen “det första steget” i Akademibokhandelns nya digitala strategi. Vad de kommande stegen ska bestå av är dock fortfarande hemligt.

- Vi jobbar nära kunderna med att utveckla vårt erbjudande ännu mer. En sak vi kan berätta redan nu är att vi tittar på möjligheten att reservera böcker i en viss butik. Vi vill inte avslöja allting men vi försöker att på olika sätt tillgodose kundernas behov.

När skulle möjligheten att reservera kunna bli verklighet?

Annons
Annons
- Det är något vi tittar på nu. Vi får återkomma om och när det blir aktuellt.

Men det digitala fokuset innebär inte att det nu går att handla på nätet från Akademibokhandeln. Som Ehandel.se tidigare berättat är Akademibokhandeln och dotterbolaget Bokus helt separerade vad gäller inriktning på fysiska butiker respektive e-handel, och enligt Ola Toresten finns det inga planer på att ändra den modellen.

- Inte i dagsläget, men det är någonting vi hela tiden utvärderar. Nu har vi tagit det här steget och det är vi stolta över. Vi ser också att kunder gärna rör sig mellan nätbutik och fysisk butik, snarare än att vara lojala mot det ena eller det andra.

Presentköp och inspiration i fysisk butik

Enligt Ola Toresten handlar människor gärna presenter i butiker eftersom de då själva kan få en bättre uppfattning om vad det är de ger bort. Dessutom menar han att valet av inköpsplats är en fråga om tillgänglighet. Om man vill ha en bok direkt så går det ju ofta snabbare att hämta upp den i en butik än att vänta de dagar leveransen annars tar.

- Och då är det ju ett bra stöd att veta om boken finns i butiken, säger han apropå Akademibokhandelns nya sajt.
- Sen är det mycket inspiration i fysiska butiker. Man upptäcker ofta saker man inte visste att man vill ha.

Johanna Allhorn

Reporter

Journalist som arbetar med det redaktionella innehållet på Ehandel.se. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Klarna och Hogia lanserar ny lösning för butikshandeln

Klarna och Hogia lanserar ny lösning för butikshandeln

Det svenska betalbolaget utökar sin satsning på den fysiska handeln med nytt samarbete.

Annons
Annons
Resurs Bank e-handelssatsar med rekrytering från Tretti.se

Resurs Bank e-handelssatsar med rekrytering från Tretti.se

Mikael Kehler lämnar Qliro Group för att hitta fler e-handelskunder till Resurs Banks betallösning för e-handel.

Svensk e-handlare lanserar unik 3D-funktion för kunderna

Svensk e-handlare lanserar unik 3D-funktion för kunderna

Räckesbutiken har uppdaterat sin sajt med ett 3D-vertyg för att göra det enklare för kunden att beställa.

Instagram rullar ut statistik på svenska konton

Instagram rullar ut statistik på svenska konton

Bloggerskan Desirée "Dessie" Nilsson bland de första.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

120 kontakter i 7 länder när Chiquelle lanserade chatt

I dag: 120 kontakter i 7 länder när Chiquelle lanserade chatt

Chiquelle testar att chatta med kunderna som ett steg i att ge kunderna snabbare service.

Ge dålig service fingret med ny klagomålstjänst

Slarviga företagare får se upp - den nya tjänsten Uckyou.com visar öppet hur du hanterar synpunkterna från dina kunder.

Mat.se räknar med ett lönsamt Göteborg under 2016

Mat.se räknar med ett lönsamt Göteborg under 2016

Nätmathandlaren ser en fortsatt stabil försäljningsökning och välkomnar konkurrensen från de etablerade storkedjorna.

Annons
Annons
Ellos går omnikanal med butik i Mall of Scandinavia

Ellos går omnikanal med butik i Mall of Scandinavia

I september slår e-handelsplatsen upp portarna till sin nya butik i Solna.

Svenskt hotell först i världen med Amazons högtalare

Svenskt hotell först i världen med Amazons högtalare

Gästerna på ett Clarion-hotell i Stockholm kan nu beställa taxi och sätta igång musik med hjälp av Amazons digitala assistent Alexa.

Starweb och Hogia lanserar ny plattform för omnikanal

E-handelsleverantören utökar sitt omnikanalerbjudande med en lösning för större handlare och butikskedjor.

Foot Lockers e-handel närmar sig 1 miljard dollar

Foot Lockers e-handel närmar sig 1 miljard dollar

Sportklädeskedjans onlineförsäljning ökade med tvåsiffriga tal under det andra kvartalet.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem