Annons

Akademibokhandelns nya sajt - digital strategi utan e-handel Akademibokhandelns nya sida ska ha kunden i fokus

Akademibokhandelns nya sajt - digital strategi utan e-handel

2016-02-08 15:45

Akademibokhandeln utreder möjlighet för kunder att reservera böcker på sajten, men håller dörren fortsatt stängd för lansering av e-handel.

Akademibokhandeln har lanserat en ny responsiv webbplats som är tänkt att underlätta för företagets kunder. Nu ska det till exempel bli enklare att få bättre koll på vad som finns i sortimentet i en viss butik eller att få information om böckerna och vad de kostar.

- Vi har försökt att utveckla webbplatsen efter kundernas önskemål. Vi lyfter fram det unika i vårt kunderbjudande – våra inspirerande butiker, vårt sortiment, vår kundklubb och den expertis som våra fantastiska butiksmedarbetare står för, säger Ola Toresten, chef för affärsutveckling på Akademibokhandeln.

Bokus hanterar e-handeln

Enligt ett pressmeddelande från företaget utgör lanseringen av den nya webbshopen “det första steget” i Akademibokhandelns nya digitala strategi. Vad de kommande stegen ska bestå av är dock fortfarande hemligt.

- Vi jobbar nära kunderna med att utveckla vårt erbjudande ännu mer. En sak vi kan berätta redan nu är att vi tittar på möjligheten att reservera böcker i en viss butik. Vi vill inte avslöja allting men vi försöker att på olika sätt tillgodose kundernas behov.

När skulle möjligheten att reservera kunna bli verklighet?

Annons
Annons
- Det är något vi tittar på nu. Vi får återkomma om och när det blir aktuellt.

Men det digitala fokuset innebär inte att det nu går att handla på nätet från Akademibokhandeln. Som Ehandel.se tidigare berättat är Akademibokhandeln och dotterbolaget Bokus helt separerade vad gäller inriktning på fysiska butiker respektive e-handel, och enligt Ola Toresten finns det inga planer på att ändra den modellen.

- Inte i dagsläget, men det är någonting vi hela tiden utvärderar. Nu har vi tagit det här steget och det är vi stolta över. Vi ser också att kunder gärna rör sig mellan nätbutik och fysisk butik, snarare än att vara lojala mot det ena eller det andra.

Presentköp och inspiration i fysisk butik

Enligt Ola Toresten handlar människor gärna presenter i butiker eftersom de då själva kan få en bättre uppfattning om vad det är de ger bort. Dessutom menar han att valet av inköpsplats är en fråga om tillgänglighet. Om man vill ha en bok direkt så går det ju ofta snabbare att hämta upp den i en butik än att vänta de dagar leveransen annars tar.

- Och då är det ju ett bra stöd att veta om boken finns i butiken, säger han apropå Akademibokhandelns nya sajt.
- Sen är det mycket inspiration i fysiska butiker. Man upptäcker ofta saker man inte visste att man vill ha.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Trots monopolet - alkoholen breder ut sig på nätet

Helgläsning: Trots monopolet - alkoholen breder ut sig på nätet

Många e-handlare har tröttnat på Systembolagets ställning inom alkoholförsäljningen och menar att monopolet har spelat ut sin roll. Vi har gjort en djupdykning i branschen som bara verkar växa sig större - nämligen alkoholförsäljningen på nätet.

Annons
Annons
Veckans 5 med uppstickaren John Hadenius

Veckans 5 med uppstickaren John Hadenius

Veckans 5 är inslaget där vi ställer fem snabba frågor till en e-handlare.

Besökssuccé när E-commerce Park bjöd in till invigningsfest

Besökssuccé när E-commerce Park bjöd in till invigningsfest

Runt 200 personer dök upp när E-commerce Parks nya lokaler i Helsingborg visades upp under torsdagskvällen.

Gymgrossisten internrekryterar efter stortapp i ledningen

Tre av Gymgrossistens högsta chefer kommer att lämna sina uppdrag.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handelssatsning: Så ökade Hobbex intäkterna med 50%

E-handelssatsning: Så ökade Hobbex intäkterna med 50%

Att låta e-handeln ta steget ut i resten av EU blev ett framgångskoncept för Hobbex.

Happy Plugs och H&M i unikt onlinesamarbete

Happy Plugs och H&M i unikt onlinesamarbete

Happy Plugs hörlurar, högtalare och mobilskal ska säljas exklusivt i H&M:s näthandel.

Nu rullar Klarna ut B2B-kassan på bred front

Nu rullar Klarna ut B2B-kassan på bred front

Då var det dags. Klarna öppnar upp dammluckan för sin företagsvänliga kassa.

3
Annons
Annons
<nobr>E-handelsjätten</nobr> tar nästan all tillväxt

E-handelsjätten tar nästan all tillväxt

Det kan finnas anledning att vara orolig.

1
Brott på nätet kan leda till rädsla för e-handel

Forskning: Brott på nätet kan leda till rädsla för e-handel

42 procent av svenskarna har råkat ut för att oseriösa företag skickat mail i syfte att lura till sig personlig information, enligt en ny undersökning.

E-handel på stark frammarsch i Nigeria

Ny teknik har gett fler jobb och lägre priser.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Apotek Hjärtat söker:

Online merchandiser

Skincity AB söker:

Skincity söker redovisningsekonom

Sportamore söker:

Digital grafisk formgivare

AddTruly AB söker:

Driven B2B-säljare sökes till en arbetsplats med entreprenöriell anda

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem