Akademibokhandelns nya sajt – digital strategi utan e-handel

Akademibokhandeln utreder möjlighet för kunder att reservera böcker på sajten, men håller dörren fortsatt stängd för lansering av e-handel.

Akademibokhandeln har lanserat en ny responsiv webbplats som är tänkt att underlätta för företagets kunder. Nu ska det till exempel bli enklare att få bättre koll på vad som finns i sortimentet i en viss butik eller att få information om böckerna och vad de kostar.

- Vi har försökt att utveckla webbplatsen efter kundernas önskemål. Vi lyfter fram det unika i vårt kunderbjudande – våra inspirerande butiker, vårt sortiment, vår kundklubb och den expertis som våra fantastiska butiksmedarbetare står för, säger Ola Toresten, chef för affärsutveckling på Akademibokhandeln.

Annons

Bokus hanterar e-handeln

Enligt ett pressmeddelande från företaget utgör lanseringen av den nya webbshopen “det första steget” i Akademibokhandelns nya digitala strategi. Vad de kommande stegen ska bestå av är dock fortfarande hemligt.

- Vi jobbar nära kunderna med att utveckla vårt erbjudande ännu mer. En sak vi kan berätta redan nu är att vi tittar på möjligheten att reservera böcker i en viss butik. Vi vill inte avslöja allting men vi försöker att på olika sätt tillgodose kundernas behov.

När skulle möjligheten att reservera kunna bli verklighet?

- Det är något vi tittar på nu. Vi får återkomma om och när det blir aktuellt.

Men det digitala fokuset innebär inte att det nu går att handla på nätet från Akademibokhandeln. Som Ehandel.se tidigare berättat är Akademibokhandeln och dotterbolaget Bokus helt separerade vad gäller inriktning på fysiska butiker respektive e-handel, och enligt Ola Toresten finns det inga planer på att ändra den modellen.

- Inte i dagsläget, men det är någonting vi hela tiden utvärderar. Nu har vi tagit det här steget och det är vi stolta över. Vi ser också att kunder gärna rör sig mellan nätbutik och fysisk butik, snarare än att vara lojala mot det ena eller det andra.

Presentköp och inspiration i fysisk butik

Enligt Ola Toresten handlar människor gärna presenter i butiker eftersom de då själva kan få en bättre uppfattning om vad det är de ger bort. Dessutom menar han att valet av inköpsplats är en fråga om tillgänglighet. Om man vill ha en bok direkt så går det ju ofta snabbare att hämta upp den i en butik än att vänta de dagar leveransen annars tar.

- Och då är det ju ett bra stöd att veta om boken finns i butiken, säger han apropå Akademibokhandelns nya sajt.

Annons

- Sen är det mycket inspiration i fysiska butiker. Man upptäcker ofta saker man inte visste att man vill ha.

Annons