Annons

Akademibokhandelns nya sajt - digital strategi utan e-handel Akademibokhandelns nya sida ska ha kunden i fokus

Akademibokhandelns nya sajt - digital strategi utan e-handel

2016-02-08 15:45

Akademibokhandeln utreder möjlighet för kunder att reservera böcker på sajten, men håller dörren fortsatt stängd för lansering av e-handel.

Akademibokhandeln har lanserat en ny responsiv webbplats som är tänkt att underlätta för företagets kunder. Nu ska det till exempel bli enklare att få bättre koll på vad som finns i sortimentet i en viss butik eller att få information om böckerna och vad de kostar.

- Vi har försökt att utveckla webbplatsen efter kundernas önskemål. Vi lyfter fram det unika i vårt kunderbjudande – våra inspirerande butiker, vårt sortiment, vår kundklubb och den expertis som våra fantastiska butiksmedarbetare står för, säger Ola Toresten, chef för affärsutveckling på Akademibokhandeln.

Bokus hanterar e-handeln

Enligt ett pressmeddelande från företaget utgör lanseringen av den nya webbshopen “det första steget” i Akademibokhandelns nya digitala strategi. Vad de kommande stegen ska bestå av är dock fortfarande hemligt.

- Vi jobbar nära kunderna med att utveckla vårt erbjudande ännu mer. En sak vi kan berätta redan nu är att vi tittar på möjligheten att reservera böcker i en viss butik. Vi vill inte avslöja allting men vi försöker att på olika sätt tillgodose kundernas behov.

När skulle möjligheten att reservera kunna bli verklighet?

Annons
Annons
- Det är något vi tittar på nu. Vi får återkomma om och när det blir aktuellt.

Men det digitala fokuset innebär inte att det nu går att handla på nätet från Akademibokhandeln. Som Ehandel.se tidigare berättat är Akademibokhandeln och dotterbolaget Bokus helt separerade vad gäller inriktning på fysiska butiker respektive e-handel, och enligt Ola Toresten finns det inga planer på att ändra den modellen.

- Inte i dagsläget, men det är någonting vi hela tiden utvärderar. Nu har vi tagit det här steget och det är vi stolta över. Vi ser också att kunder gärna rör sig mellan nätbutik och fysisk butik, snarare än att vara lojala mot det ena eller det andra.

Presentköp och inspiration i fysisk butik

Enligt Ola Toresten handlar människor gärna presenter i butiker eftersom de då själva kan få en bättre uppfattning om vad det är de ger bort. Dessutom menar han att valet av inköpsplats är en fråga om tillgänglighet. Om man vill ha en bok direkt så går det ju ofta snabbare att hämta upp den i en butik än att vänta de dagar leveransen annars tar.

- Och då är det ju ett bra stöd att veta om boken finns i butiken, säger han apropå Akademibokhandelns nya sajt.
- Sen är det mycket inspiration i fysiska butiker. Man upptäcker ofta saker man inte visste att man vill ha.

Johanna Allhorn

Reporter

Journalist som arbetar med det redaktionella innehållet på Ehandel.se. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Handelsorganisationerna går ihop för att stoppa Kina-hotet

Handelsorganisationerna går ihop för att stoppa Kina-hotet

Det var inte bara snack. Nu har Svensk Handel gått ihop med våra grannländer för att stoppa portobiståndet.

2
Annons
Annons

Grabau: Zalando och Amazon kan samexistera

Kinnevik ska inte vara oroliga för Amazons framfart på modemarknaden.

Google vill läsa kundernas mail till e-handlare

Sökjätten hoppas kunna automatisera kundtjänsten via nya AI-tjänster.

Zalando bakom miljardtapp för Kinneviks <nobr>e-handel</nobr>

Zalando bakom miljardtapp för Kinneviks e-handel

Investeringsbolagets e-handelsportfölj backade med 14 procent.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Visa vinnaren efter att de hotat PayPal med krig

Kortföretagets hot har gett effekt och PayPal ger nu efter.

Struligt samgående mellan Animail och ZooZoo

Struligt samgående mellan Animail och ZooZoo

Lagerflytt naggar rejält på resultatet som hamnar på minus 38 miljoner.

Sportamore omsatte 155 miljoner med tajt lönsamhet

Sportamore omsatte 155 miljoner med tajt lönsamhet

Sverige levererar men bolaget led av en stor ström returer.

Annons
Annons
Oscar Arrsjös <nobr>e-handel</nobr> tar in 2 miljoner kronor

Oscar Arrsjös e-handel tar in 2 miljoner kronor

Wellstreet och Optimizer Invest fyller på kassan för Frontmen.

Amazons uber-tjänst Flex lanseras i Storbritannien

Nu kan privatpersoner agera Amazon-chaufför även i Storbritannien.

Anrik skotillverkare förbjuder all försäljning på Amazon

Piratproblemen fortsätter när Birkenstock lämnar Amazon.com.

Ebay återfår självförtroendet efter skilsmässan

Marknadsplatsen klarar sig bra utan PayPal.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem