Annons

Akademibokhandelns nya sajt - digital strategi utan e-handel Akademibokhandelns nya sida ska ha kunden i fokus

Akademibokhandelns nya sajt - digital strategi utan e-handel

2016-02-08 15:45

Akademibokhandeln utreder möjlighet för kunder att reservera böcker på sajten, men håller dörren fortsatt stängd för lansering av e-handel.

Akademibokhandeln har lanserat en ny responsiv webbplats som är tänkt att underlätta för företagets kunder. Nu ska det till exempel bli enklare att få bättre koll på vad som finns i sortimentet i en viss butik eller att få information om böckerna och vad de kostar.

- Vi har försökt att utveckla webbplatsen efter kundernas önskemål. Vi lyfter fram det unika i vårt kunderbjudande – våra inspirerande butiker, vårt sortiment, vår kundklubb och den expertis som våra fantastiska butiksmedarbetare står för, säger Ola Toresten, chef för affärsutveckling på Akademibokhandeln.

Bokus hanterar e-handeln

Enligt ett pressmeddelande från företaget utgör lanseringen av den nya webbshopen “det första steget” i Akademibokhandelns nya digitala strategi. Vad de kommande stegen ska bestå av är dock fortfarande hemligt.

- Vi jobbar nära kunderna med att utveckla vårt erbjudande ännu mer. En sak vi kan berätta redan nu är att vi tittar på möjligheten att reservera böcker i en viss butik. Vi vill inte avslöja allting men vi försöker att på olika sätt tillgodose kundernas behov.

När skulle möjligheten att reservera kunna bli verklighet?

Annons
Annons
- Det är något vi tittar på nu. Vi får återkomma om och när det blir aktuellt.

Men det digitala fokuset innebär inte att det nu går att handla på nätet från Akademibokhandeln. Som Ehandel.se tidigare berättat är Akademibokhandeln och dotterbolaget Bokus helt separerade vad gäller inriktning på fysiska butiker respektive e-handel, och enligt Ola Toresten finns det inga planer på att ändra den modellen.

- Inte i dagsläget, men det är någonting vi hela tiden utvärderar. Nu har vi tagit det här steget och det är vi stolta över. Vi ser också att kunder gärna rör sig mellan nätbutik och fysisk butik, snarare än att vara lojala mot det ena eller det andra.

Presentköp och inspiration i fysisk butik

Enligt Ola Toresten handlar människor gärna presenter i butiker eftersom de då själva kan få en bättre uppfattning om vad det är de ger bort. Dessutom menar han att valet av inköpsplats är en fråga om tillgänglighet. Om man vill ha en bok direkt så går det ju ofta snabbare att hämta upp den i en butik än att vänta de dagar leveransen annars tar.

- Och då är det ju ett bra stöd att veta om boken finns i butiken, säger han apropå Akademibokhandelns nya sajt.
- Sen är det mycket inspiration i fysiska butiker. Man upptäcker ofta saker man inte visste att man vill ha.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons

Maffiadotter öppnade e-handel som "sålde" kaffekapslar

Planer fanns även att "sälja" olivolja.

Annons
Annons
Betalbolaget: Butikerna faller medan e-handeln växer

Betalbolaget: Butikerna faller medan e-handeln växer

Gapet mellan den fysiska handeln och e-handeln ökar.

1 av 4 svenskar ska e-handla julklappar från utlandet

40 procent har inte bestämt sig för hur de ska göra.

50 000 försvunna julbrev -  PTS datorspel ska lösa problemet

50 000 försvunna julbrev - PTS datorspel ska lösa problemet

Viktigt med korrekt adress.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nordiska Galleriet köper upp butikskedja

Nordiska Galleriet köper upp butikskedja

"Skapar bättre förutsättningar för utvecklingen av e-handeln".

Avier försenades - paket skickades tillbaka till Arlanda

Avier försenades - paket skickades tillbaka till Arlanda

10 dagar långt IT-fel på PostNord låg bakom.

Annons
Annons

Givmild jul när e-handlarna delar med sig

Välgörenhet för både yngre och äldre.

E-handlare talar ut om den stora lagändringen

Helgläsning: E-handlare talar ut om den stora lagändringen

Ellos, Adlibris och CoolStuff bland e-handlarna som berättar om sitt GDPR-arbete.

1
Svenska Happy Ears tar sig an USA med ny <nobr>e-handel</nobr>

Svenska Happy Ears tar sig an USA med ny e-handel

44-procentig ökning till nya nätbutiken.

Myndighet varnar:

Myndighet varnar: "Systemet med ombud är ohållbart"

Och PostNord fick inte tillstånd att sätta upp containrar i Stockholm.

1
Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Jollyroom AB söker:

Teamledare/arbetsledare Jollyrooms lager - omgående

IDUN Minerals AB söker:

E-commerce Manager

Kringla söker:

Kundtjänst (distansjobb), Elcyklar och e-handel, Kringla

Grebban söker:

Projektledare till Grebban


Annons:

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan.