Alibaba ber varumärken om hjälp i kampen mot fusket

Ny onlineplattform ska göra det möjligt för märken som säljer via Alibaba att själva ta bort misstänkta piratkopior.

Alibabas kamp mot piratkopiorna fortsätter. Efter att bland annat ha nyanställt personal, gått med i internationella nätverk och helt enkelt rensat bort en hel del varor själv, presenterar nu den kinesiske e-handlaren ett helt nytt system där företag som säljer via Alibaba själva kan spåra och plocka bort kopior, rapporterar Reuters.

- När vi står inför ett så pass komplext problem kan vi inte klaga på eller kritisera varandra. Vi måste involvera alla och jobba tillsammans, säger Jessie Zheng, plattformschef Alibaba.

Annons

Lanseras inför eventuellt Obama-besök

Tidigare i år fick Alibaba lämna IACC, International AntiCounterfeiting Coalition, efter att bland andra varumärket Michael Kors anmält e-handelsjätten. Nu hoppas Alibaba att det nya systemet, som fått namnet “The IP Joint-Force System", ska öppna för ett ökat samarbete mellan varumärkena och e-handlaren.

- I den här kampen är det du och jag. Det kan inte vara så att du gör allt jobb medan jag tittar på, eller jag som gör allt jobb medan du pratar. Vårt enda val är att samarbeta, säger Zheng.

Den nya plattformen lanseras endast två månader innan Alibabas hemstad Hangzhou ska stå värd för nästa G20-möte. Enligt Reuters är det inte omöjligt att USA:s president Barack Obama passar på att besöka Alibabas kontor när han är på plats för att delta i mötet.

Annons