Annons

Amazon om sin nya leverans: Vågar du öppna ditt hem?

Amazon om sin nya leverans: "Detta är inte ett experiment"

2017-10-26 08:00

Utan det är framtiden?

Häromveckan berättade vi om hur Amazon skulle ta upp kampen mot altan-pirater, med flera nya tjänster. En av dessa lanserades igår och går under namnet Amazon Key. Som namnet antyder handlar det om ett smart lås som, ja du gissade rätt, tillåter leveranser innanför dörren.

Nämnvärt är också Amazons kommentar till den nya tjänsten. Till Reuters är Peter Larsen, vp för leveranslösningar hos e-handelsjätten, mycket tydlig med att detta inte är ett test. Vilket Amazon annars är kända för - att prova allt möjligt.

- Detta är inte ett experiment för oss. Detta är från och med nu en del av vår kärnverksamhet, säger Peter Larsen.

Amazons pressmeddelande stärker även detta uttalande genom att bland annat erbjuda tjänsten i ganska stor skala. Från start ska 37 städer i USA kunna ta del av Amazon Key och innanför-dörren-leveranser.

Lås, kamera och app

Konceptet ska bestå av flera delar. Ett smart lås, förstås, som kombineras med en mobil applikation. Amazon slänger även in en - vi gissar att den också är smart - webbkamera som kunden kan placera riktad mot dörren. Kameran ska ge kunden en live-video på när fraktbolaget ställer in paketet i huset.

Amazon har även inlett samarbeten med andra företag som exempelvis Merry Maids, som städar ditt hem, vilka då också kan öppna dörren om kunden tillåter det.

Annons
Annons

Gratis för medlemmar

E-handelsleveranserna innanför dörren ska vara gratis för de som redan är medlemmar i Amazon Prime. Själva kittet med all hårdvara kostar dock 250 dollar.

Lanseringen fokuserar inte bara på bekvämlighet utan även en hel del på säkerhet. Amazon har lagt mycket tid på att kunden ska känna sig säker med denna nya typ av leverans. Förutom själva kameran som är tajt knuten till Amazon Key så trycker företaget på flera saker som de sett som viktiga.

Måste larma av

För det första så lovar man att fraktbolaget först knackar eller ringer på dörren för att kontrollera så att ingen är hemma. Sedan måste den som levererar paketet skanna det innan dörren kan öppnas. Dörren måste också låsas innan nästa innanför-dörren-leverans kan genomföras. Kunden kan även aktivt neka tillgång till huset och då ska paketet ställas framför dörren.

Amazon lovar samtidgt att ersätta kunderna om något skulle ske i samband med leveransen, exempelvis någon form av skada. Det enda som Amazon inte verkar ha tänkt på är befintliga larmsystem. Dessa måste nämligen avaktiveras, i alla fall dagen för leverans, om man ska kunna använda Amazon Key.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

Kommer hantera 250 000 paket om dagen.

Annons
Annons

"Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser"

En barriär för svensk e-handelsexport.

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Klart: E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Chiquelles vd till Nordens största e-handelskonferens.

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Släpper lös varumärkena redan denna vecka.

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Vill se västar på buden.

Annons
Annons
Amazon vann - Sydamerika förlorade

Domänslaget: Amazon vann - Sydamerika förlorade

Slaget om toppdomänen är över.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta