Användarnas bilder ska sälja smycken i ny e-handel

Den nya smyckesbutiken ProjectLush.se vill komma bort från steril reklam med vit bakgrund.

Vi har sett flera exempel på hur allt fler e-handlare förlitar sig på sociala kanaler som Instagram för att marknadsföra sina produkter, och rapporter har visat att särskilt de yngre konsumenterna drar sig från att handla om de endast har kommit i kontakt med en produkt via traditionell reklam.

Det finns sedan tidigare bland annat tjänster som hjälper företag att använda Instagrambilderna i sin marknadsföring, men den nya nätbutiken Project Lush har tagit det hela till en ny nivå. På butikens nylanserade sajt kommer nämligen så kallat användargenererat material att stå i centrum.

Annons

Aktiva delare får belöning

Planen är att komma bort från “steril reklam professionellt skapad i en studio med vit bakgrund” och medlemmar som delar bilder på Instagram där de använder företagets smycken kan se fram emot belöningar i form av gratis produkter och nedsatta priser.

- Kunden får själva bestämma exakt hur bilden ska se ut, det enda som spelar roll är att bilden är något de själva är stolta att dela med sig av i sin vänskapskrets. Hittills har vi lyckats få riktigt fina bilder från våra beta testare, säger David Nyström, projektledare av ProjectLush.

Bilderna som samlas in kommer sedan att kompletteras med klassiska produktbilder och produkttexter av företaget.

Project Lush blir för övrigt den första e-handeln i den nya e-handelsgruppen ECITY Venture AB, som ska hålla till i det nya e-handelsklustret utanför Ängelholm. Butiken har hittills släppts i en beta-version och lanseras fullt ut i början av 2017.

Annons