Apotea först ut med Budbees ”co-brandade” bilar

"Tar ut ett marknadsmässigt pris".

Fraktuppstickaren Budbees brandade bilar - eller Budbeelar, som de också har kallats - hann knappt rulla ut på de svenska vägarna, innan det plötsligt var dags för nästa fordonsrelaterade nyhet från företaget.

LÄS ÄVEN: Egna bilar och elcyklar när fraktbolagen laddar inför julen

Annons

"Har skapat möjlighet att synas fysiskt"

Nu står det nämligen klart att Budbees bilar inte längre bara finns i färgen grön och i obrandad vit, utan även i en röd version. Leverantören har nämligen gjort ett reklamsamarbete med e-handlaren Apotea - som nu får se sitt varumärke visas upp ute i trafiken.

- Eftersom antalet bilar som kör för Budbee ständigt ökar i kombination med att majoriteten varit utan branding, det vill säga vita, så har vi bestämt oss för att ta ett nytt spår kring hur vi ut utnyttjar ytan på de här bilarna i storstäderna, förklarar Budbees kommersiella chef Simon Strindberg i ett mejl till Ehandel.se.

- Istället för att alla bilar blir "Budbee-brandade" så har vi skapat en möjlighet för våra e-handlare att synas fysiskt i storstadsregionerna genom så kallade "co-branded" bilar, fortsätter han.

Chauffören alltid likadant klädd

Apotea är först ut med det nya reklamupplägget, men på Budbee hoppas man att fler e-handlare ska välja att synas på Budbees bilar.

- Apotea har som första handlare valt att investera i ett antal co-branded bilar och i mån av tillgängliga bilar så kan alla våra e-handlare samarbeta med oss på detta sätt. Vi tar ut ett marknadsmässigt månadspris för brandingen.

Oavsett vad bilen har för färg, ska dock leveransen gå till på samma sätt. Apotea-bilen kör alltså inte bara ut paket från Apotea. Enligt Simon Strindberg är dessutom chauffören alltid klädd i Budbees kläder. 

Ehandel.se har sökt Apotea för en kommentar.

LÄS ÄVEN: Apoteas vd Pär Svärdson: "Fraktalternativ är en stor del av framgången"

Annons

Annons