Annons

BF-larmet: Foto: PostNord Per Ljungberg på Svensk Digital Handel vill se bättre Flack Friday-leveranser

BF-larmet: "Orolig att PostNords prognos är i underkant"

2018-11-02 10:35

Förväntar sig resultat efter leverantörens prishöjning.

Årets Black Friday väntas slå alla tidigare rekord i svensk e-handel, och nyligen gick PostNord ut och meddelade att företaget hade stärkt upp med flera tusen medarbetare inför den stundande shoppinghelgen.

LÄS ÄVEN: PostNord tar in 3 000 extra för att hantera Black Friday

PostNords prognos är att Black Friday kommer att innebära att paketvolymerna ökar med 25 procent jämfört med förra året, och att totalt 900 000 paket kommer att skickas under årets Black Friday-helg.

"Förväntar mig att de klarar leveranserna"

En som är lite orolig för att det trots allt är för lågt räknat, är Per Ljungberg, som är vd för Svensk Digital Handel.

- Utifrån hur sambandet tidigare sett ut mellan omsättningsökning och PostNords paketvolymer är jag lite orolig för att PostNords prognos är i underkant. Men jag hoppas, tror och förväntar mig att de klarar leveranserna efter Black Friday i år. Allt annat vore bedrövligt efter deras sent introducerade prishöjning, säger Per Ljungberg i ett pressmeddelande.

Som Ehandel.se tidigare berättat, har PostNord inför årets julhandel infört ett så kallat kapacitetstillägg på fyra kronor per kolli. Tanken med det var att säkerställa att leveranserna skulle fungera under årets mest hektiska period.

LÄS ÄVEN: Därför höjer PostNord julpriserna för e-handlare

Annons
Annons

"Något lugnare" efter dialog

Det här året ska PostNord, som i ärlighetens namn har hamnat lite lågt i tidigare e-handelsprognoser, enligt uppgifter till Per Ljungberg ha samlat på sig mer data inför att Black Friday-prognosen sattes. Företaget ska bland annat ha konsulterat fler e-handlare och samlat in mer data, för att vara säkra på att hamna rätt i år.

- Den dialog jag haft med PostNord gör mig något lugnare. Men vi kommer att fortsätta punktmarkera hur PostNord och övriga logistikaktörer klarar leveranserna i årets julhandel. Vi går nu in i årets viktigaste försäljningsperiod och leveranserna får inte bli en hämsko för e-handlarnas tillväxt. Vi har inte råd med ännu en jul med misslyckade leveranser, säger Per Ljungberg.

Enligt vår prognos, som baseras på Ehandel.se Analytics, kommer omsättningen i samband med årets Black Friday att öka med 37 procent jämfört med samma period förra året.

LÄS ÄVEN: Hur blir Black Week 2018? - här hittar du svaret

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Tusentals butiker kommer försvinna - enligt ny rapport

Tusentals butiker kommer försvinna - enligt ny rapport

Färre butiker och jobbtillfällen.

Annons
Annons
Modekedja räddad undan konkurs - här är nya ägaren

Modekedja räddad undan konkurs - här är nya ägaren

Tog även över Park Lane.

Sportamore live på första marknaden utanför Norden

I dag: Sportamore live på första marknaden utanför Norden

Lansering en månad tidigare än beräknat.

Upplevelsehandel - ett måste också för <nobr>e-handeln</nobr>

Spaning: Upplevelsehandel - ett måste också för e-handeln

"Vem som helst kan sänka priset, men om man ska vara trovärdig över tid behövs handelsmannaskap på riktigt".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlarna om jultillägget: “Osympatiskt” och

E-handlarna om jultillägget: “Osympatiskt” och "helt sjukt"

77 företag tycker till om PostNords kapacitetstillägg.

Bianca Ingrosso:

Bianca Ingrosso: "Vi har sålt över 100 000 produkter"

"Hade generalångest när vi köpte in dem".

E-handelsvågen tvingar Systembolaget till hemkörning

E-handelsvågen tvingar Systembolaget till hemkörning

E-handeln står för 2,6 procent.

Annons
Annons
E-handlare påstod sig ha

E-handlare påstod sig ha "flera miljoner" besökare - fälls av RO

Beslutet: Går inte att bevisa.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta