BGA Fotobutik slog rekord – expanderar lager och butiker

"Står varje måndag med närmare 500 paket som ska iväg till kunderna".

Med allt från studentfirande till lansering i Tyskland har BGA Fotobutik minst sagt haft mycket att göra under sommaren, och nyligen kunde vi rapportera att juli månad blev en av de mer framgångsrika hittills för det snabbväxande bolaget.

Och som så ofta när det handlar om tillväxt ligger investeringarna inte långt borta. I dag meddelar Björn Andersson, VD för BGA Fotobutik, att företagets lageryta från och med den 1 december ska bli 400 kvadratmeter större, vilket innebär att den totala lagerytan kommer att bli totalt 3 000 kvadratmeter stor.

Annons
Annons

"Slog all time high i augusti" 

Expansionen innebär att företaget ökar sina packningsstationer från fem till nio stycken, berättar Björn Andersson för Ehandel.se.

- Vi slog all time high i augusti, vilket alltså var bättre än julruschen ifjol. Vi ligger på cirka 160 order per dag vilket innebär att vi på en vanlig måndag ofta står med närmare 500 paket som ska iväg. Vår packningsprocess är ganska omständlig då vi skickar mycket ömtåliga produkter, skriver han i ett mail till redaktionen.

BGA Fotobutik kommer under den närmaste tiden att utöka sortimentet inom ramar, album och posters, vilket innebär att antalet lagerplatser och pallställ behöver bli fler. Något som blir möjligt med tanke på den nya lagerytan.

Hur lång tid kommer ni att klara er med 3 000 kvadratmeter, tror du?

- Som takten ser ut i dag kommer vi säkerligen att behöva mer yta redan i början av det kommande året. Turligt nog finns det ytterligare 2000 kvadratmeter att hyra i samma lokal så vi klarar oss i alla fall något år till.

Öppnar butik nr 2 i Oslo

Det senaste året har BGA Fotobutik även nått allt större framgångar i Norge, där bolaget förra året utökade e-handeln med en fysisk butik. Och uppenbarligen har det gått bra på den norska sidan av gränsen hittills. Nu ska nämligen företagets butik i Oslo flytta till ett bättre butiksläge och i samband med det växa från dagens 85 till nära 300 kvadratmeter butiksyta.

Det är bland annat tänkt att underlätta för de kunder som väljer att plocka upp sina e-handlade varor i butiken - vilket alltså får antas vara ganska många till antalet.

- Vi har verkligen gruvat oss inför julrushen i Oslo och undrat hur vi ens ska få plats. Nästa steg är att öppna en till fysisk butik i Oslo, vilket vi hoppas göra i början på 2018, avslutar Björn Andersson.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!