Bakom Lykos framgångar: 100-tals miljoner på lokal-TV

Lyko ska ha spenderat mest pengar på reklam i lokal-TV av alla svenska företag.

I en undersökning som Sifo Reklammätningar har utfört på uppdrag av branschtidningen Dagens Media listas de flitigaste annonsörerna inom till exempel TV, radio, landsortspress, direktutskick och digital reklam.

Medan de digitala kategorierna toppas av till exempel spel- och bilföretag har e-handlaren Lyko, kanske något överraskande, hamnat i topp på listan över företag som satsat annonspengar på att synas i lokal-TV. Enligt undersökningen ska Lyko ha lagt drygt 106 miljoner kronor på mediet i år.

Annons

När vi når Lyko:s VD Håkan Håkansson har han ännu inte hunnit sätta sig in i undersökning i detalj, men bekräftar att TV-mediet varit ett av företagets favoritkanaler.

- Vi har funnits på TV sedan 2008 och det har varit ett viktigt för att nå ut till en bred målgrupp, säger han.

Ingen favorit i repris 2017

Men som vi berättade för några veckor sedan ska Lyko nu lägga om sin marknadsföring från radio, TV och print till sociala medier och andra digitala kanaler. Nu är företaget mitt uppe i det arbetet.

- Så vi kommer inte att toppa den där listan nästa år, säger Håkan Håkansson.

Enligt Håkan Håkansson handlar skiftet mot digital marknadsföring både om att följa de kundströmmar som i allt större utsträckning överger traditionell media till förmån för nätet, men också om att nå ut till en yngre kundgrupp.

Är det en utmaning att lägga om sin strategi på det sättet som företag?

- Nej, för oss kommer det ganska naturligt. Vi har varit breda i vår marknadsföringsstrategi och alltid haft det digitala som en stor parameter. Nu går TV-delen också mot det digitala. Så det är en naturlig förflyttning och ska egentligen mest ses som en intensifiering av vår digitala kommunikations- och marknadsföringsstrategi.

Dagens Medias undersökning gäller januari till november 2016, och siffrorna är därför inte helt fullständiga för året som helhet.

Annons

Annons